یادداشت/ روزبه قمصری

عصبانیت انگلیس از اعدام «علیرضا اکبری»

اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-انگلیسی در ایران در حالی با واکنشی شدید از سوی انگلیس و اتحادیه اروپا مواجه شده که بیانیه آن‌ها در این رابطه دخالتی آشکار در امور داخلی کشورمان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۶۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۲ - 18January 2023

اعدام «علیرضا اکبری» ضربه‌ای دردناک به انگلیس و اتحادیه اروپاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ پس از آنکه قوه قضائیه اعلام کرد حکم اعدام «علیرضا اکبری» به دلیل افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی انگلیس اجرایی شده است، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مداخله‌آمیز با محکوم کردن اجرای این حکم مخالفت خود را با صدور احکام اعدام در هر شرایطی اعلام کرد.

در این بیانیه که در ادامه مداخله‌های آشکار اروپا در امور داخلی ایران منتشر شده، آمده است: «اعدام یک شهروند اروپایی یک رویداد وحشتناک است که اتحادیه اروپا آن را به دقت دنبال خواهد کرد.» آن‌ها در این میان حتی پای خود را از این هم فراتر گذاشته و در قالب این بیانیه از ایران خواستند تا در آینده از صدور حکم اعدام پرهیز کند.

این در حالی است که بر اساس قانون اساسی کشور ایران هر فردی که اقدام به جاسوسی برای کشور‌های خارجی به خصوص دشمنان ایران کند با حکمی برابر با اعدام روبرو می‌شود. امری که در سایر کشور‌های نیز کم و بیش با چنین حکمی و یا دست کم با حکم‌های سنگینی، چون حس ابد با آن برخورد می‌شود.

اما باید دید از دور خارج شدن مهره ارزشمندی، چون «علیرضا اکبری» که به جرم اقدام گسترده علیه امنیت ملی از طریق سال‌های طولانی جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی انگلیس تا چه میزان برای انگلیس و اتحادیه اروپا ناگوار و دردناک بوده که با تمام نیرو و قوا به میدان آمده‌اند و نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

البته این پایان کار اظهارنظر‌ها و دخالت‌های آشکار اتحادیه اروپا در امور داخلی ایران نبود و «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت: اتحادیه اروپا اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-بریتانیایی در ایران را به شدت محکوم و تاکید می‌کند که تحت هر شرایطی با چنین مجازاتی مخالف است.

بورل در تکمیل اظهارات زیاده خواهانه و دخالت‌آمیز خود نیز گفته بود، «اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که از هرگونه اعدام در آینده خودداری و سیاست ثابتی را برای لغو مجازات اعدام دنبال کند.». او اعدام یک شهروند اروپایی را یک عمل وحشتناک از نظر خود عنوان کرده بود که به دقت دنبال خواهد شد و همبستگی کامل خود را با انگلیس اعلام کرد.

حال موضوع جالب در این بین این است که اتحادیه اروپا اعدام «علیرضا اکبری» را به دلیل اینکه تابعیت دوگانه ایرانی و انگلیسی داشته را اعدام یک شهروند اروپایی عنوان کرده و مجازات قانونی او به جرم جاسوسی از ایران برای انگلیس را عملی وحشتناک بیان کرده بود.

بر این اساس و با توجه به اثبات سال‌ها جاسوسی او برای دستگاه اطلاعاتی انگلیس حکمی غیر از اعدام برای او متصور نبود و این موضوع را ضمن اینکه «علیرضا اکبری» به خوبی می‌دانست و از آن آگاه بود، اتحادیه اروپا هم از ان با خبر بود و این همه هیاهو برسر اعدام او فقط دردناک بودن از دست دادن جاسوس و عاملی اطلاعاتی ارزشمند همچون او را به ما یادآوری می‌کند.

اما موضوعی که نباید از دید و نگاه مخاطبان مغفول بماند حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و اطلاعاتی خودش است. موضوعی که اهمیت آن برای تمامی کشور‌های جهان به یک اندازه است و تا امروز مشاهده نشده که کشوری با جاسوس‌هایی که دستگیر می‌کند رفتاری غیر از این داشته باشد.

نکته دیگر که از همه مهمتر است اینکه «علیرضا اکبری» اطلاعات بسیار مهم کشور را به صورت کاملا آگاهانه در اختیار سرویس‌های جاسوسی دشمن قرار می‌داده است و با توجه به تمامی اسناد و مدارک موجود و تحقیقات انجام شده با قاطعیت می‌توان گفت او یکی از عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس در کشور خودش یعنی ایران بوده و از این طریق امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران را به خطر انداخته است.

در پایان باید گفت شناسایی، دستگیری و در نهایت اعدام «علیرضا اکبری» به عنوان نفوذی در کشور نه تنها به عنوان اولین مورد در حوزه فعالیت‌های جاسوسی و خرابکارانه کشورهای غربی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود و در آینده هم قطعا چنین مواردی را شاهد خواهیم بود. اما نکته اصلی اینجاست که دستگاه امنیتی و اطلاعاتی کشور با اشرافی که بر حوزه‌های حساس امنیتی و اطلاعاتی کشور دارد در آینده نیز همانند امروز به بهترین شکل ممکن با این قبیل موارد برخورد خواهد کرد و آنها را در نطفه خفته می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار