مروری بر تاریخ تحرکات آژانس اطلاعات مخفی انگلیس

بخش سوم گزارش تاریخ تحرکات آژانس اطلاعات مخفی انگلیس که به بهانه ماجرای علیرضا اکبری - محکوم به جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس - با هدف روشنگری درباره تاریخ جنایات لندن، از دخالت‌های انگلیس در لیبی و سوء استفاده جنسی از کودکان برای جمع‌آوری اطلاعات پرده‌برداری می‌کند.
کد خبر: ۵۶۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ - 29January 2023

مروری بر تاریخ تحرکات آژانس اطلاعات مخفی انگلیسبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «دیوید میلر» جامعه شناس انگلیسی در گفت‌وگویی اظهار داشت: بریتانیا از جمله کشور‌هایی است که «براندازی حساب شده» رژیم لیبی را سازمان‌دهی کرد. کشوری که به گفته او «عمدتاً در برابر گشایش اقتصاد خود برای سرمایه گذاری غربی مقاومت کرد و به عنوان یکی از قوی‌ترین صدا‌ها در مخالفت با گسترش ناتو و قدرت نظامی ایالات متحده در قاره آفریقا ظاهر شد.»

میلر افزود: که ام‌آی۶ (سرویس جاسوسی خارجی انگلیس) در پی نفوذ در لیبی، اعضای گروه مبارزات اسلامی لیبی از جریانات وهابی مرتبط با القاعده را استخدام کرد، به آن‌ها پول پرداخت و مسلح‌شان کرد تا معمر قذافی رهبر لیبی را ترور کنند. اما هنگامی که اوضاع طبق برنامه پیش نرفت، دولت بریتانیا منکر شد؛ در عوض به اعضای گروه مبارزات اسلامی لیبی پناهندگی اعطا کرد و بسیاری از آن‌ها در منچستر مستقر شدند.

این جامعه شناس انگلیسی ادامه داد: اوایل سال ۲۰۱۱ قذافی بار دیگر به عنوان یک دشمن معرفی شد، زیرا نتوانست به عنوان یک مشتری غربی رفتار کند، از ناتو انتقاد کرد و اقداماتی را در راستای معرفی یک ارز آفریقایی به عنوان جایگزین دلار یا یورو صورت داد. به همین خاطر آژانس اطلاعات داخلی بریتانیا لیبیایی‌های تبعید شده در منچستر را دوباره راهی این کشور کرد تا پروژه نیمه تمام خود را به پایان برسانند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کسانی که قادر به مشارکت در تغییر رژیم لیبی شد، سلمان عابدی بود که بعدا به انگلیس بازگشت و (در سال ۲۰۱۷) حمله تروریستی منچستر را صورت داد که در جریان آن ۲۲ نفر از جمله هفت کودک کشته شدند.

سوء استفاده جنسی از کودکان برای جمع‌آوری اطلاعات

میلر می‌گوید که سازمان‌های جاسوسی انگلیس از دختران زیر سن قانونی به‌عنوان پرستوی جنسی و برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنند.

به گفته وی، آژانس اطلاعات داخلی این کشور موسوم به ام‌آی۵ در سال ۲۰۱۴ و ام‌آی۶ در سال ۲۰۱۵ سیاست‌هایی را در مورد سوء استفاده جنسی از کودکان طراحی کرد. اما این سیاست‌ها فقط درباره شرایطی است که اگر مشخص شود یکی از کارکنان آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس در سوء استفاده جنسی از کودکان دخیل باشد، چه برخوردی صورت گیرد. «از این منظر قاچاق دختران زیر سن قانونی از لندن به قلمرو تحت کنترل گروه‌های تروریستی به این امید که ممکن است اطلاعات ارزشمندی به دست آید، قابل قبول است.»

این جامعه شناس انگلیسی حماقت مسئولان ام‌آی۶ را خارق‌العاده توصیف کرد و گفت: آن‌ها سعی می‌کنند و طوری ژست می‌گیرند که انگار نگران حفاظت از جان کودکان بریتانیایی هستند. اما اگر دولت بریتانیا یک تشکیلات صالح بود فورا خواستار توقف دروغ‌های ام‌آی۶ و مشارکت آن‌ها در تروریسم و جنایات جنگی می‌شد. اما متأسفانه چشم انداز کمی برای انتخاب چنین دولتی در انگلیس به این زودی‌ها وجود دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار