یادداشت/ روزبه قمصری

سفر‌های منطقه‌ای امیرعبداللهیان؛ دیپلماسی فعال ایران

سفر‌های منطقه‌ای «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و سوریه با هدف گسترش روابط ایران با کشور‌های دوست و همسایه را می‌توان نمونه‌ای بارز از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشور‌های منطفه دانست.
کد خبر: ۵۶۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۴ - 20January 2023

سفر‌های منطقه‌ای امیرعبداللهیان نمونه بارز دیپلماسی فعال ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ دور جدید سفر‌های منطقه‌ای «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و سوریه که با هدف و موضوع گسترش و تعمیق بیش از پیش روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران با کشور‌های دوست و همسایه انجام شده است را می‌توان دور جدیدی از دیپلماسی فعال و البته خردمندانه جمهوری اسلامی ایران در روابط خود با کشور‌های دوست و همسایه خود عنوان کرد.

در واقع سفر روز‌های اخیر وزیر امور خارجه کشورمان که ابتدا به لبنان، سپس به سوریه و در انتها به ترکیه انجام شد را می‌توان سفر یک کشور مقتدر و قدرتمند در منطقه همچون ایران به کشور‌های دوست، برادر و همسایه خود دانست که به منظور آشنایی، بررسی، حل و فصل مشکلات و مسائل داخلی و خارجی کشور‌های سوریه و لبنان و البته به درخواست آن‌ها انجام شده است.

بر این اساس باید به این نکته اشاره کرد که سفر منطقه‌ای «حسین امیرعبداللهیان» در ابتدا با سفر به کشور دوست و برادر، سوریه آغاز شد. این سفر که پنجمین وزیر امور خارجه کشورمان محسوب می‌شود بیش از هرچیزی با هدف فراهم کردن زمینه‌های سفر حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به سوریه انجام شده است.

جنبه دیگر سفر بااهمیت و قابل توجه «حسین امیرعبداللهیان» به سوریه را می‌توان انجام موفقیت‌آمیر توافق برای آماده کردن سند همکاری‌های بلند مدت راهبردی مابین دو کشور ایران و سوریه دانست. به خصوص همکاری‌های راهبردی که موجب خواهد شد تا دو کشور ایران و سوریه بیش از پیش به هم نزدیک شده و در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی فعالیت‌ها و اقدامات بیشتری را با مشارکت یکدیگر انجام بدهند.

البته وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به سوریه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور هم دیدار داشت و با او به گفتگو پرداخت. او در این دیدار ضمن ابلاغ سلام حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان به رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران امنیت و پیشرفت سوریه را امنیت و پیشرفت خود می‌داند و به پشتیبانی قوی از سوریه ادامه خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سپس عازم ساختمان وزارت خارجه سوریه شد و با «فیصل المقداد» همتای سوری دیدار و گفتگو کرد. یکی از مهمترین موضوعاتی که بین وزاری امور خارجه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت حضور نظامی ترکیه در سوریه بود که مقامات سوری اعتقاد دارند این حضور در واقع اشغال نظامی سوریه توسط ترکیه بوده و باید هرچه سریع‌تر پایان یابد.

مرحله دوم سفر منطقه‌ای «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان بلافاصله پس از سفر به کشور سوریه انجام شد. این سفر در شرایطی صورت گرفت که کشور لبنان با تداوم بن بست سیاسی روبرو است. به خصوص اینکه این وضعیت در شرایط بحران اقتصادی این کشور با توجه به تجریباتی که جمهوری اسلامی ایران دارد می‌تواند برای لبنان بسیار موثر و کارگشا باشد.

بر این اساس می‌توان گفت با توجه به اینکه طرف لبنانی نسبت به تجربیات و صداقت کشورمان در حوزه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اطمینان خاطر دارد، شاهد بودیم که دستگاه وزارت امور خارجه لبنان از ایران درخواست انجام ین سفر را کردند تا کشورمان از نزدیک با مسائل و مشکلات لبنان آشنا شده و آن‌ها هم از نزدیک با نظرات و پیشنهادات ایران در حوزه آشنا شوند.

اما موضوع مهم در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان این بود که «حسین امیرعبداللهیان» اعلام کرد که ایران از ملت لبنان در شرایط سخت زمستانی حمایت و پشتیبانی می‌کند. زیرا کشور بزرگ و با عظمت ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دوست روز‌های سخت لبنان بوده و در آینده هم خواهد بود. ضمن اینکه کشورمان با داشتن امکانات، توان و تکنولوژی سطح بالا این آمادگی را هم دارد تا نسبت به احداث نیروگاه‌های برق برای لبنان اقدام کند.

از طرف دیگر این موضوع مهم نیز توسط وزیر امور خارجه کشورمان به طرف لبنانی انتقال داده شده است که کشور لبنان این ظرفیت و قابلیت را دارد تا به عنوان یک بازار هدف برای کالا‌ها و خدمات شرکت‌های مختلف ایرانی محسوب شود. از این روی انجام این سفر‌های دیپلماتیک و هرچه بیشتر انجام شدن این سفر‌ها زمینه مناسبی را برای آشنایی بیشتر دو کشور با ظرفیت‌های یکدیگر فراهم خواهد کرد.

در پایان باید گفت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ و قدرتمند در منطقه با اطلاعات و آگاهی که از مسائل و مشکلات کشور‌های دوست و همسایه خود دارد و با ظرفیت و توانی که از آن برخوردار است همواره به دنبال برطرف کردن مسائل و مشکلات کشور‌های دوست، برادر و همسایه خود است و در این مسیر از هیچ اقدامی در جهت برطرف کردن آن‌ها کوتاهی نکرده و خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار