دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

درخشش «سینمای دفاع مقدس» در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر/ شهدا به سینما می‌آیند

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امسال نیز همانند سال گذشته باید منتظر درخشش سینمای دفاع مقدس با معرفی شخصیت‌ها و فرماندهان شاخص دفاع مقدس باشد.
کد خبر: ۵۶۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹ - 21January 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کمتر از ۱۰ روز تا آغاز برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی در پردیس سینمایی ملت زمان باقی مانده است. دبیرخانه جشنواره که در روز‌های گذشته با انتشار کمترین اخبار، ساکت‌ترین جشنواره سال‌های گذشته بوده است با اعلام هیات انتخاب وارد فاز جدیدی از فعالیت‌ها شد و به مروز زمان باید شاهد اخبارتازه‌تر باشیم.

«محمدرضا شرف‌الدین» تهیه‌کننده سینما، «پرویز شیخ‌طادی» نویسنده و کارگردان سینما، «روح‌الله سهرابی» نویسنده و کارگردان سینمای ایران، «محمدرضا عباسیان» مدیر فرهنگی، «محمدحسین نیرومند» هنرمند و مدیر هنری، «رضا پورحسین» مدیر هنری و «حبیب احمدزاده» نویسنده و کارگردان سینما ترکیب هیات انتخاب امسال جشنواره فیلم فجر بودند. 

هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را در یک نگاه باید ترکیبی از حرفه‌ای‌های سینمای ایران در عرصه نگارش، تولید و تهیه کنندگی و مدیریت دانست. مدیرانی که تقریبا هرکدام در حوزه دفاع مقدس سابقه قابل قبول و حتی درخشانی داشته‌اند. 

در شرایطی که دوره جدید فعالیت سازمان سینمایی با رویکرد توجه به شخصیت‌ها و فرماندهان دفاع مقدس شروع شده است باید منتظر انتخاب هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بمانیم تا ببینیم سهم انعکاس دوران دفاع مقدس در قالب سینمای فجر چقدر خواهد بود. 

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر امسال را در زمینه سینمای ملی دفاع مقدس را باید یک سال پُربار و شگفتی‌ساز دانست؛ سالی که قرار است فیلم‌های «غریب» با محوریت سردار شهید محمد بروجردی به کارگردانی محمدحسین لطیفی، فیلم «سرهنگ ثریا» به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج، پرتره شهیدان شهید مهدی زین‌الدین به‌کارگردانی مهدی شاه‌محمدی و اثری با موضوع زندگی شهید علی هاشمی به تهیه کنندگی محمدرضا تخت‌کشان، فیلم «ارس» به‌کارگردانی برادران ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، فیلمی درباره شهدای غواص به کارگرانی مژگان بیات، پروژه سینمایی شهید شیرودی به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، فیلم سینمایی «پالایشگاه» به‌کارگردانی مهرداد خوشبخت، فیلم «مؤمن» با موضوع زندگی شهید همدانی، «اتاقک گلی» به‌کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبور، «سووشون» اثری ضداستعماری.

اولین فیلمی که به‌طور رسمی خبر ساخت آن به‌طور رسمی از سوی سازمان هنری و رسانه‌ای اوج منتشر شد، فیلم «غریب» با موضوع زندگی شهید بروجردی بود، فیلمی که محمدحسین لطیفی آن را کارگردانی می‌کند و حامد عنقا تهیه‌کننده آن است. این فیلم در زمان حاضر مراحل تولید را سپری می‌کند.

درخشش سینمای دفاع مقدس در جشنواره چهل و یک فجر/ فرماندهان معرفی می‌شوند

اما فیلم دیگری توسط این نهاد فرهنگی ـ هنری و انقلابی در حال ساخت است که نام فعلی آن «سرهنگ ثریا» است، فیلمی به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج. موضوع فیلم، اما از آن ماجرا‌های جالب و دراماتیک درباره منافقین است، فیلمی که ما را به پادگان اشرف می‌برد و ماجرا از یک ملاقات شروع می‌شود. نکته مهم دیگر فیلم نزدیک بودن آن به زمان معاصر است. این فیلم در مرحله پیش تولید به‌سر می‌برد.

به‌جز این دو فیلم، پرتره دو شهید بزرگ دفاع مقدس دیگر نیز توسط سازمان اوج در حال ساخت است، یکی شهید مهدی زین‌الدین که به‌کارگردانی مهدی شاه‌محمدی در مراحل پیش تولید به‌سر می‌برد و دیگری فیلمی با موضوع زندگی شهید علی هاشمی که محمدرضا تخت‌کشان تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده دارد. این‌طور که پیگیری‌های ما نشان می‌دهد زندگی شهید ابراهیم همت نیز تا آخر سال قرار است کلید بخورد.

اما یکی از اتفاقات مهمی که در فضای دفاع مقدس در سال‌های اخیر رخ داد، تشییع پیکر شهدای غواص است که موجی از عشق و شور را داخل شهر‌های کشور آورد. در این چند سال زمزمه‌هایی برای ساخت فیلمی درباره شهدای غواص شنیده می‌شد، اما این‌بار این زمزمه‌ها به واقعیت تبدیل شده است و فیلمی دراین‌باره با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است، فیلمی که مژگان بیات آن را کارگردانی می‌کند و بازیگرانی، چون فاطمه معتمدآریا و پژمان بازغی در آن بازی می‌کنند. این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری می‌شود، مجید انتظامی موسیقی آن را می‌سازد و کیانوش عیاری تدوین آن را به‌عهده دارد.

درخشش سینمای دفاع مقدس در جشنواره چهل و یک فجر/ فرماندهان معرفی می‌شوند

این‌طور که از گوشه‌وکنار به گوش رسیده بود بنیاد سینمایی فارابی مشغول تدارک فیلم «دومین روز پائیز» با موضوع شهید شیرودی به‌کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد است که گویا به‌خاطر انتخاب بازیگر فعلاً متوقف است.

اما با فرض تولید این فیلم، سینمایی «پالایشگاه» به‌کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی سومین فیلمی است که توسط بنیاد سینمایی فارابی در حال ساخت است، فیلمی با موضوع دفاع از پالایشگاه در زمان حصر شهر آبادان.

سینمایی «پالایشگاه» به‌کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، فیلم «مؤمن» با موضوع زندگی شهید همدانی نیز توسط هادی مقدم‌دوست

فیلم «مؤمن» با موضوع زندگی شهید همدانی نیز توسط هادی مقدم‌دوست در مرحله نگارش فیلمنامه است که این اثر نیز با همکاری بنیاد سینمایی فارابی تولید می‌شود.

روایت فتح، ۲ فیلم دفاع مقدس و ملی و ۳ فیلم درام با لایه‌های ضداستعماری، دفاع مقدس و فرزندآوری.

اما انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همان‌طور که پیش‌تر در گزارشی گفتیم، فیلم «ارس» به‌کارگردانی برادران ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح را در دست دارد که این روز‌ها مراحل پیش‌تولید خود را می‌گذراند. اما فیلم دیگری که در حال تولید است، «اتاقک گلی» به‌کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبور است، فیلمی درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه‌های لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص). نکته جالب توجه این فیلم این است که تهیه‌کننده این فیلم خود یکی از رزمنده‌هایی است که برای نجات این دختر همراه دیگر همرزمانش وارد این عملیات می‌شود.

این فیلم با همراهی باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بنیاد شهید در حال ساخته شدن است.

درخشش سینمای دفاع مقدس در جشنواره چهل و یک فجر/ فرماندهان معرفی می‌شوند

اما انجمن سینمای انقلاب در تولید سه اثر درام نیز همکاری دارد؛ اولی تولید فیلم سینمایی «سووشون» که نسخه سینمایی سریال خانم نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی همسر وی، محمدرضا قاسمی است. «سووشون» نام رمانی از مرحومه سیمین دانشور همسر مرحوم جلال آل‌احمد است، که رگه‌های ضداستعماری دارد. نسخه سینمایی این اثر در حال تولید است.

فیلم دوم با عنوان «دست تنها» به‌کارگردانی امیرحسین ثقفی است که موضوع بوکسوری را روایت می‌کند که در مسابقات ترکیه شکست می‌خورد، اما بعد از اتفاقاتی بار دیگر به صحنه بازمی‌گردد، فیلمی با فضای ملی و حماسی که ارجاعاتی به شخصیت شهید ابراهیم هادی دارد. این فیلم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.

فیلم آخری که توسط انجمن در مرحله پیش‌تولید است، با عنوان فعلی «پدر خوب» به‌کارگردانی رضا مقصودی در فضای خانوادگی است، فیلمی که به موضوع فرزندآوری پرداخته است. این فیلم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. به‌نظر می‌رسد که فیلم اتاقک گلی به‌همراه این سه درام اجتماعی بتوانند خود را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانند.

براساس خبرهای منتشر شده تمام آثار تولید شده امسال در حوزه سینمای دفاع مقدس را باید از کارهای با کیفیت این عرصه دانست و امسال نیز همانند سال گذشته باید منتظر درخشش سینمای دفاع مقدس بود اما با وجود سخت‌گیری‌های هیات جشنواره فجر، باید منتظر آثار کیفی سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها