رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران:

عدم دعوت ایران و روسیه به جشنواره فیلم برلین بخاطر ماهیت ژئوپلتیک است

متقی با تاکید براینکه کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» پاسخ‌گوی نیازهای امنیتی است، گفت: عدم دعوت ایران و روسیه به جشنواره فیلم برلین بخاطر ماهیت ژئوپلتیکی است.
کد خبر: ۵۶۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶ - 21January 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» اثر سردار سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سیلمانی، در سازمان مطالعه و تدوین سمت برگزار شد.

متقی: عدم دعوت ایران و روسیه در جشنواره برلین فیلم بخاطر ماهیت ژئوپلتیک است

«ابراهیم متقی» رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید براینکه کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» کتابی است که جایش در فضای دانشگاهی و در حوزه موضوعات راهبردی و امنیتی خالی بود، اظهار داشت: در سیاست و امنیت هرگاه خواسته باشیم موضوعاتی را بررسی کنیم طبعا باید نگاه ژئوپلتیکی داشتیم؛ نگاهی که مبتنی بر سیاست جغرافیایی است.

وی تصریح کرد: اگر درک منطقه‌ای ما مبتنی بر سیاست ژئوپلتیک و ژئواستراتژی باشد می‌فهمیم چه بازیگرانی در چه مکانی نقش‌آفرین خواهند بود.

بیشتر بخوانید؛
«ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» پاسخ‌گوی نیازهای امنیتی 

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: اگر ایران و روسیه به جشنواره فیلم برلین دعوت نمی‌شوند بخش مهمی از آن مربوط به موضوعات و مفاهیمی است که ماهیت ژئوپلتیک دارد.

متقی با تاکید براینکه امروز در محاصره ژئوپلیتک قرار داریم، تاکید کرد: لازمه خروج از این محاصره درک علمی و تفکر ژئوپلتیکی است که مبتنی بر آرایش قدرت در میدان سیاست بین‌الملل حاصل خواهد شد.

عدم دعوت ایران و روسیه به جشنواره فیلم برلین بخاطر ماهیت ژئوپلتیک است

وی به تجلیل از کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» پرداخت و گفت: این کتاب فقط یک کتاب منتشر شده برای فضای آموزشی نخواهد بود بلکه یک متن با قابلیت علمی است که می‌تواند تاثیر خودش را در فضای تصمیم‌گیری و بین‌المللی داشته باشد.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسائل راهبردی بین‌المللی لحظه به لحظه بررسی و مطالعه می‌شود، تاکید کرد: علم مقدم بر قدرت سیاسی است و اگر چنین نباشد حکومت‌ها به نظام سلطه‌ تبدیل می‌شوند لذا اگر کنش منطقه‌ی ما براساس ژئوپولتیک نباشد دچار تراژدی منطقه‌ای می‌شویم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار