رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:

هیچ نهاد نظامی در دنیا به اندازه سپاه برای مبارزه با تروریسم تلاش نکرده است

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: دشمن یک بخشی از حاکمیت ما را به خاطر انقلابی بودنش سرزنش می‌کنند، این درحالی است که هیچ نهاد نظامی در دنیا به اندازه سپاه پاسداران تلاش نکرده است.
کد خبر: ۵۶۸۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷ - 22January 2023

هیچ ارتشی در دنیا به اندازه برای مبارزه با تروریسم تلاش نکرده استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهور امروز (یکشنبه) برای دفاع از لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

حجت‌الاسلام رئیسی  در ابتدا از همه عزیزانی که بودجه پیشنهادی دولت را مورد بررسی قرار دادند و در این فرصت محدود شبانه روز تلاش کردند تا گزارش را برای صحن مجلس آماده کنند تشکر کرد و اظهار داشت: نکته‌ای که باید عرض کنم مربوط به شرایط و وضعیت کشور است که باید خدا را شکر کنیم که علی رغم همه دشمنی‌ها و توطئه‌ها و فتنه ها، با وجود حضور مردم و مشارکت ملت و صبر ملت دشمن ناکام شد.

رئیس جمهور ادامه داد: تحلیل ما از شرایط فعلی آن است که وقتی بر بخش قابل توجهی از حاکمیت ما دست می‌گذارند و آن را مورد سرزنش قرار می‌دهند به دلیل کار‌های انقلابی است.

سپاه پاسداران در برخورد با تروریست نقش اول را ایفا می‌کند

وی با تاکید بر اینکه هیچ ارتش و نیروی مسلحی به اندازه‌ سپاه پاسداران با تروریستها مقابله نکرده و شر آن‌ها را از سر منطقه کوتاه نکرده است عنوان کرد: ارتش‌های منطقه و مسئولین عالی در سراسر منطقه به این موضوع معترف و معتقد هستند که سپاه پاسداران در برخورد با تروریست نقش اول را ایفا می‌کند. مسئولین عالی سیاسی منطقه بار‌ها گفته اند اگر نیروی قدس سپاه و حاج قاسم سلیمانی و بسیاری از این همکاری‌ها نبود شرایط در کشور‌ها و منطقه ما شرایط دیگری بود.

رئیس جمهور ضمن تشکر و تقدیر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: معتقد هستم کسانی که می‌خواهند این سپاه مقتدر را بخاطر حرکت انقلابی اش در مبارزه با تروریست و نقش آفرینی آن‌ها در حمایت از مردم، مورد سرزنش قرار دهند؛ تلاشی مذبوحانه است و مانند محاسبات غرب محکوم به شکست خواهد بود.

شاهد رشد قریب ۴ درصدی هستیم

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه در رابطه با کلیات بودجه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: در جلسه قبل به برخی از عملکرد‌های دولت اشاره کردم. در بودجه سال جاری تمام تلاش دولت این بوده است که بودجه ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال کند؛ ما قبل از آغاز دولت شاهد چهار دهم رشد بودیم و در دهه نود مشکلات بسیاری در این رابطه داشتیم، اما در حال حاضر شاهد رشد قریب ۴ درصدی هستیم که بیانگر تلاش همه بخش‌ها و رشد در همه بخش‌ها است. رشد سرمایه گذاری و کاهش تورم و رشد در حوزه تولید نشانه‌های خوبی است که شاهد آن بودیم.

وی اضافه کرد: ما ۵ درصد رشد تولید و بیش از ۵ درصد رشد تجهیزات تولید را که زمینه رشد هست شاهد هستیم. رشد اشتغال و کاهش بیکاری نشانه‌های خوبی است که سمت و سوی دولت در جهت تحقق بودجه ۱۴۰۱ و تمام برنامه‌های دولت است.

افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی

رئیس جمهور افزود: ما علی رغم همه تحریم‌ها و تهدید‌ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی و دسترسی به منابع ارزی هستیم و دولت توانسته علی رغم دور زدن و خنثی سازی تحریم‌ها به منابع ارزی دست پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تلاش شد استفاده از تنخواه خزانه صورت نگیرد، بیان کرد: قرار بود استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد و علی رغم خوفی که در این راستا وجود داشت ما با وجود افزایش یارانه‌های نقدی دچار استقراض نشدیم و این موفقیت دولت است.

زیرساخت‌ها برای کالابرگ آماده شده است

رئیسی گفت: زمانی که در ابتدای سال جاری قانون در زمینه کالابرگ تصویب می‌شد، زیرساخت آن آماده نبود و عزیزان مجلس هم در جریان قرار گرفتند و تلاش بسیاری صورت گرفت و اخیرا زیرساخت‌ها برای کالابرگ آماده شد و کار آن در استان‌هایی آماده شده و نتیجه آن در اختیار مجلس و مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تلاش برای تحقق درآمد‌ها چه در حوزه نفت و در حوزه مالیات به ویژه نسبت به آن‌هایی که فرار مالیاتی داشتند به گونه‌ای بود که درآمد‌های مالیاتی به صورت کامل تحقق یابد. در سال جاری با همکاری مجلس نسبت به کار‌هایی که سال‌ها به تعویق افتاده بود اقداماتی صورت گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به نمونه‌ای از اقدامات دولت با همراهی مجلس در سال جاری اظهار کرد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری، رتبه بندی معلمان، بازنشستگان و مطالبی از این دست با کمک مجلس و علی رغم همه محدودیت‌های بودجه‌ای مواردی که با تاخیر ده ساله مواجه شده بود، تحقق پیدا کرد.

رئیسی تاکید کرد: در حوزه صنعت، ارزش افزوده این بخش در ۶ ماهه اول سال معادل ۵ درصد است که از سال ۹۶ تا کنون بی سابقه است و رشد بخش صنعت در شش ماهه اول معادل ۴/۹ است و در ۶ فصل متوالی رشد بخش معدن منفی ۷ دهم درصد بوده و اکنون مثبت شده است. شاخص تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در پاییز امسال ۶ تا ۷ درصد رشد داشته در حالی که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در افزایش تولیدات صنعتی که نگرانی شما مجلسیان و مردم است؛ برای مثال در حوزه تولید خودرو انواع سواری ۱۳ درصد، وانت ۵۴ درصد، اتوبوس، مینی بوس و ون ۱۵۷ درصد و تولیدات پتروشیمی ۸ درصدو در حوزه تولید لوازم خانگی نیز رشد داشته ایم که این‌ها همه نشانه رشد تولید در این حوزه‌ها است.

رئیس جمهور بیان کرد: احراز رتبه هفتم تولید فولاد در جهان در آبان ماه جای نشانه‌های رشد تولید است. در رابطه با تولید گام‌های خوبی در حال برداشته شدن است و این گام‌ها نشان دهنده اراده‌ای است که باید تولید در کشور رشد پیدا کند. چند سال است رهبری معظم انقلاب در شعار سال رشد تولید را مورد تاکید قرار می‌دهند.

افزایش ۱۷ درصدی ارزش تجارت کشور

رئیسی با اشاره به رشد در حوزه اشتغال و دانش بنیان در کشور گفت: افزایش ۱۷ درصدی ارزش تجارت کشور در ده ماهه در مقایسه با سال قبل و افزایش ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی و افزایش واردات کالا‌های سرمایه‌ای و سایر موارد هر کدام بیانگر رشد و پیشرفت است.

وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل تحقق یافته است

وی افزود: نسبت به اشتغال، آنچه دولت برای ایجاد یک میلیون شغل قول و وعده داده است طبق مستندات، کد ملی و کد بیمه و محل اشتغال تحقق یافته و قریب به یک میلیون شغل به حمدالله محقق شده است که البته آن را کافی نمی‌دانیم و همه دستگاه‌ها باید برای اشتغال تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت در حوزه کشاورزی تصریح کرد: با رشد ۱۷ درصدی تولید غلات و رسیدن به ۲۱ میلیون، تن بهبود وضعیت تجاری در این رابطه را داشتیم؛ یعنی رسیدن صادرات از ۱۶ میلیون تن به حدود ۲۰ میلیون تن. افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم و افزایش ۷۱ درصدی شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی از این دست است.

رئیسی عنوان کرد: طبق تاکید رهبری در حوزه شعار سال، تلاش دولت بر این بوده است که هم در حوزه تولید و هم در کار دانش بنیان رشد حاصل شود. ما در حوزه کشاورزی بیش از ۷۰ درصد رشد شرکت‌های دانش بنیان را داریم.

رئیسی گفت: تلاش شده است تا در بودجه ۱۴۰۲، سیاست‌های برنامه هفتم و سند آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان ساخت: در بودجه ۱۴۰۲ از درج احکام غیر مرتبط بودجه اجتناب شده است. همچنین احکام دائمی در بودجه نیامده و جدا شده است. بنابراین احکام دائمی به صورت جداگانه و احکام سنواتی به صورت جداگانه در بودجه مدنظر بوده است. در عین حال در بودجه سال آینده، تمام منابع و مصارف به صورت شفاف درج شده است که از نکاتی است که مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه و مردمی که خواستار حمایت هستند، افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، رشد اقتصادی و اشتغال افزایی در بودجه سال آینده مورد توجه واقع شده است.

خدمات حمایتی در بودجه سال آینده افزایش یافته است

رئیسی خاطر نشان ساخت: خدمات حمایتی در بودجه سال آینده افزایش یافته است. همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی از محورهای بودجه سال ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: در موضوع مهم اشتغال، فعال شدن صندوق های عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها را خواهیم داشت. در این زمینه استان‌ها می‌توانند از درآمدهای استانی، برای تکمیل و افتتاح پروژه های عمرانی نیمه تمام، در استان‌های خود استفاده کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این بودجه تمرکززدایی مورد توجه واقع شده است؛ در عین حال در بودجه ۱۴۰۲ تأمین یارانه نقدی یا کالا پرداخت الکترونیک معادل ۳۶۰ همت خواهد بود. همچنین تأمین یارانه نان و رشد ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تعیین حداقل حقوق ۷ میلیون تومانی برای شاغلین و بازنشستگان و نیز تعیین معافیت مالیاتی تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از ۴ درصد به یک درصد از دیگر بخش های بودجه سال آینده است.

تاخیری در زمینه واردات خودرو وجود نداشته است

رئیسی در بخش خودرو اظهار داشت: پیش‌بینی برای واردات خودرو و کاهش تعرفه واردات خودرو صورت خواهد گرفت. اولویت ما تولید خودرو با کیفیت داخلی است اما برخی کمبودها را با واردات خودرو تأمین خواهیم کرد. در این زمینه طرح مجلس در زمینه واردات خودرو تصویب شده و به مجمع تشخیص مصلحت رفت. با تصویب مجمع تشخیص مصلحت و ابلاغ آن به دولت، کار آیین‌نامه نویسی برای واردات خودرو انجام گرفته است. با تصویب آیین‌نامه، واردات خودرو اجرایی خواهد شد. تاخیری در زمینه واردات خودرو وجود نداشته و عملیات واردات خودرو مدنظر قرار گرفته است.

اختصاص ۳۱ میلیارد تومان بودجه برای صندوق های استانی

وی در ادامه اذعان داشت: ۳۱ هزار میلیارد تومان برای صندوق همه استان‌ها اختصاص یافته است تا بتوانند برای ایجاد اشتغال از آن استفاده کنند که معادل هزار میلیارد تومان برای هر استان است.این بودجه برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است و مازاد دیگر درآمدهای استان‌ها است. همچنین پیش‌بینی شده تا مازاد درآمدهای هر استان اعم از حقوق دولتی، معادن و دیگر درآمدهای استانی در این صندوق قرار گیرد، تا در محل کمک به اشتغال و اتمام پروژه‌های نیمه تمام هزینه شود.

رئیسی با اشاره به افزایش اعتبارات تملک دارایی به میزان ۲۶ درصد در لایحه بودجه، تصریح کرد: پیش‌بینی تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی‌ها و تهاتر نفت برای تولید در بودجه سال آتی مدنظر قرار دارد. همچنین پیش بینی ۵۴۰ همت برای سرمایه‌گذاری شرکت های دولتی در بودجه سال آتی لحاظ شده است. این نکته بسیار مهمی است چرا که پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار