کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی/ آیا انتخابات دوباره برگزار می‌شود؟

هنوز یک ماه از تشکیل کابینه «بنیامین نتانیاهو» نمی‌گذرد که سخن از فروپاشی کابینه و از حد نصاب افتادن اکثریت کنست در میان است.
کد خبر: ۵۶۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ - 22January 2023

کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی؛ آیا انتخابات دوباره برگزار می‌شود؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، کابینه بنیامین نتانیاهو، نیامده در آستانه فروپاشی قرار گرفته است و برخی از احتمال برگزاری دوباره انتخابات سخن می‌گویند، سوای تمامی اعتراضات شدیدی که علیه نتانیاهو در هفته‌های اخیر در خیابان‌های تل آویو شاهد بودیم، اکنون، کابینه با خطر فروپاشی همراه است، آن هم از سوی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی که نتانیاهو را در وضعیت دشواری قرار داده است.

موضوع از این قرار است که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی (دیوان عالی) روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۸ دی) با رأی اکثریت ۹ قاضی از بین ۱۰ قاضی به عدم صلاحیت «آریه درعی» رهبر حزب افراطی ارتدوکس «شاس» به دلیل محکومیت جزایی رأی داد.

«آریه درعی» اکنون وزیر بهداشت و وزیر داخلی کابینه نتانیاهو است و از آن‌جایی که کابینه‌ها در اسرائیل بر اساس ائتلاف میان احزاب در کنست، تشکیل می‌شود، حزب «شاس» تهدید کرده است که اگر نتانیاهو به دستور دادگاه عالی پاسخ داده و «آریه درعی» را برکنار کند، این حزب نیز از کابینه خارج خواهد شد.

«حزب شاس» ۱۱ کرسی در پارلمان دارد و اگر بخواهد از کابینه و ائتلاف حاکم خارج شود، نتانیاهو اکثریت پارلمانی که اکنون ۶۴ کرسی از میان ۱۲۰ کرسی را از آن خود دارد، از دست خواهد داد و در آن صورت کابینه فرو می‌پاشد و باید دوباره انتخابات برگزار شود.

«آریه درعی» در نشست کابینه

به نوشته وبگاه العربی الجدید، تهدیدات حزب «شاس» علیه نتانیاهو از هم اکنون شروع شده است، به طوریکه «یعقوف مارگی» وزیر رفاه کابینه نتانیاهو از حزب شاس در واکنش به حکم دادگاه عالی گفته است: «نتانیاهو می‌داند که تصمیم به اخراج درعی از دولت به معنای فروپاشیدن دولت کنونی است و من در شورای رهبری حزب شاس توصیه خواهم کرد در صورت لغو عضویت درعی در کابینه، حزب ما از دولت خارج شود».

بحران در کابینه نتانیاهو به این جا ختم نمی‌شود و حتی خود او نیز با خطر رد صلاحیت و کناره‌گیری از نخست‌وزیری مواجه است. به طوریکه به گفته شبکه عبری زبان «کان» دفتر دادستانی کل در فکر آغاز اقداماتی برای رد صلاحیت نتانیاهو به دلیل سوءاستفاده وی از قدرت است. به این معنا که نتانیاهو تلاش دارد با استفاده از قدرت خود، تغییراتی در سیستم قضایی ایجاد کند تا اینگونه بتواند قدرت دادگاه عالی را کاهش داده و احکام آن را لغو کند، اما دادستانی در تلاش است تا پیش از انجام چنین تغییراتی، نتانیاهو را برکنار کند.

وبسایت شبکه العربیه نیز نوشت که در این میان اعضای حزب شاس به نتانیاهو فشار آورده‌اند که باید منصبی مناسب برای درعی در نظر گرفته شود که به قول آن‌ها همطراز با شأن و جایگاه او باشد، در این راستا کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد که درعی و نتانیاهو مذاکراتی را انجام داده‌اند و در حال بررسی گام بعدی خود برای اعطای منصبی مهم به رئیس حزب شاس هستند.

به گزارش رسانه‌های عبری، درعی خواستار منصوب شدن به عنوان نخست وزیر جایگزین شده و بر ادامه حضورش در کابینه امنیتی اصرار داشته است؛ در حالی که نتانیاهو راه‌های دیگری را از جمله ریاست کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) پیشنهاد کرده، اما توسط درعی رد شده بود.

شبکه کان نیز گزارش داد که حامیان «آریه درعی» به خوبی می‌دانند در صورتی که او بخواهد نخست‌وزیر شود، احتمال تشکیل جلسه استماع در کنست و رأی به عدم صلاحیت او وجود دارد، بنابراین اکنون به جای تلاش برای نخست وزیری وی، سعی دارند تا به نتانیاهو برای ایجاد تغییرات در سیستم قضایی کمک کنند، چرا که در صورت انجام چنین تغییراتی درعی نیز می‌تواند در منصب خود باقی بماند، بدون اینکه دادگاه عالی بتواند کاری بکند.

تمامی این‌ها را وقتی در کنار تظاهرات ده‌ها هزار نفری مخالفان نتانیاهو در خیابان‌ها می‌گذاریم، کاملا متوجه مخمصه‌ای که نخست‌وزیر جدید صهیونیست‌ها دچارش شده، می‌شویم.

شهر‌های تل آویو، حیفا و قدس غربی در هفته گذشته شاهد اردوکشی بزرگ احزاب مخالف نتانیاهو بود، در تل آویو حداقل ۸۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده بودند تا علیه نتانیاهو شعار دهند. معترضان علیه تصمیم او برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای در سیستم قضایی فریاد می‌کشیدند و او را دیکتاتور می‌خواندند.

اعتراضات در تل آویو

بسیاری از سران سابق ارتش، مقامات سابق و رهبران احزاب گفته‌اند که نتانیاهو به دنبال کودتای سیاسی است. «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی بی سابقه گفته است که اسرائیل به سمت تجزیه و چند تکه شدن می‌رود و احزاب باید اختلافات خود را حل و فصل کنند.

در پایان باید گفت که اگر کابینه نتانیاهو از مخصمه «آریه درعی» و حکم دادگاه عالی برای برکناری او جان سالم به در ببرد و حتی اگر از تلاش‌های دادستان کل برای سلب کفایت سیاسی نتانیاهو نجات یابد، که باید گفت احتمال آن بسیار ضعیف است، این وضعیت را باید شروع افول احزاب راستگرا در رژیم صهیونیستی دانست. بدین صورت که اگر نتانیاهو به خواسته‌های خود اصرار ورزد، با خطر فروپاشی کابینه مواجه است و اگر بخواهد به احزاب رقیب و جناح چپ امتیازی بدهد، با خشم حامیان تندرو برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها