در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

مردمی اداره کردن موقوفات چه ثمراتی دارد؟

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه «بازدید‌های میدانی» را اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین بخش فعالیت امنای موقوفات عنوان کرد.
کد خبر: ۵۶۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ - 22January 2023

«محمد رمضانی» مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، با بیان اینکه این سازمان طی چند سال اخیر از ظرفیت مردمی امنای موقوفات برای اداره کردن موقوفات استفاده کرده است، اظهار داشت: این کار ثمرات زیادی از جمله اجرای نیت هرچه بهتر واقفان خیراندیش و افزایش بهره‌وری موقوفات را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین و حداقل در این دو سال گذشته راهبردی‌ترین بخشی که امنای موقوفات ورود کردند و بسیار هم موفق بوده‌اند، نتایجی است که از بازدید‌های میدانی که انجام داده‌اند، بدست آمده است.

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: به‌لحاظ پراکندگی و تعدد زیاد موقوفات و رقبات و همچنین کمبود نیروی انسانی که سازمان اوقاف دارد، بسیاری از مواقع اصلاً فرصتی برای سرکشی از موقوفات و بازدید میدانی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت نبوده است.

رمضانی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از زیان‌هایی که موقوفات و رقبات دیدند، حاصل از این عدم فرصت برای بازدید‌های میدانی و سرکشی‌ها بوده است، تصریح کرد: امنا در این دوره‌ای که ورود به کار کردند، نخستین تکلیفی که برای این دوستان مشخص شد، مطالعه پرونده موقوفات و بازدید‌های میدانی در راستای بررسی رقبات و موقوفات بوده است.

مردمی اداره کردن موقوفات چه ثمراتی دارد؟

وی با بیان اینکه بازدید‌های میدانی امنای موقوفات باعث شده تا سازمان اوقاف و امور خیریه اطلاعات جدیدی از جمله شناسایی رقبات جدید بدست بیاورد، گفت: این بازدید‌ها باعث شده تا قرارداد‌های اجاره تجدید شود؛ ما رقباتی داشتیم که اصلاً قرارداد اولیه نداشته‌اند؛ درحقیقت متصرفی آمده آنجا، موقوفه را دستش گرفته و سال‌ها استفاده می‌کرده و منتفع می‌شده است؛ این مراجعات امنا باعث شده که قرارداد‌های اولیۀ زیادی به ثبت برسد یا اینکه ارزش ریالی قرارداد‌ها تغییر کند.

قانون‌گذار در ماده پنج قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه که سال ۱۳۶۳ ابلاغ شده است، این سازمان را مقید کرده که از آحاد مردم به‌عنوان امین در ادارۀ موقوفات استفاده کند؛ بر این اساس سازمان اوقاف و امور خیریه طی چند سال اخیر، از این ظرفیت (امنای موقوفات) برای اداره کردن هرچه بهتر موقوفات استفاده کرده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار