شرحی اجمالی بر طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۶۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵ - 23January 2023

شرحی اجمالی بر طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوادهبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «زهرا شمس‌ احسان» رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار به واسطه­ تعدد نقش‌ها در خانواده و اجتماع در وضعیت خاصی قرار دارند و نیازمند توانمندی­‌ها و مهارت‌های متعددی هستند که بتوانند ضمن پرداختن به مسائل و مشکلات فردی خود، در راهبری خانواده نیز موفق باشند.

شمس احسان اضافه کرد: وضعیت اغلب پیچیده و ویژه­ این خانواده­‌ها باعث شده است تا در مقایسه با سایر زنان، فرصت‌های کمتری برای مشارکت اقتصادی و اجتماعی در اختیار داشته باشند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به افزایش رو به رشد درصد خانوار‌های زن­ سرپرست خانوار، کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران طرح توانمندسازی جامع زنان سرپرست خانوار را تدوین کرد که در برنامه پنج­‌ساله سوم توسعه شهرداری محقق نشده بود.

وی افزود: در این طرح که به تایید اکثریت قاطع اعضای شورای شهر تهران رسید، دو هدف عمده و همزمان ارتقاء قابلیت‌های زنان سرپرست خانواده و نیز توان­افزایی حلقه‌های میانی در این حوزه را دنبال می­‌کند؛ به عبارت دیگر این طرح شرایطی را ایجاد می­‌کند تا توانمندسازی زنان سرپرست خانواده به حلقه­‌های میانی که کنشگران و سازمان‌های اجتماعی، مردمی و جهادی هستند واگذار شود.

شمس‌ احسان افزود: مفهوم توانمندسازی را در معنای وسیع و عام آن تعریف کند و از خوانش‌های تقلیل­گرایانه فاصله بگیرد. به همین دلیل مولفه­‌های متعدد توانمندسازی روانی، اجتماعی و اقتصادی در این طرح دیده شده و حتی به موضوع فرزندان آن‌ها پرداخته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی‌شهر تهران خاطرنشان کرد: با این طرح شهرداری از تصدی­گری به سمت حمایت و ظرفیت­‌سازی حرکت خواهد کرد و تلاش می­‌کند با توانمندسازی حلقه­‌های میانی و واگذاری امور به آن‌ها این مهم را محقق سازد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ایجاد فرصت­ برای ارتقاء قابلیت‌ها از جمله موضوعات مهم دیگری است که زمینه توانمندسازی را فراهم می‌کند: در این راستا ساماندهی و استفاده کارآمد از فضاها، زیرساخت­‌ها و منابع در اختیار شهرداری و نیز حمایت­‌یابی از سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها برای این قشر آسیب­‌پذیر در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر مبنای چند ارزش کلان راهبری می­‌شود که مهمترین آن‌ها خانواده­‌محوری، مردمی­‌سازی و هوشمندسازی است؛ به این ترتیب شهرداری تهران می­‌بایست در چشم­‌انداز اقدامات خود به سمتی حرکت کند که در توانمندسازی این گروه بر ظرفیت‌های خانواده تکیه و تاکید کند و در ارزیابی­‌ها، صرفاً به مولفه­‌های فردی محدود نشود.

شمس‌ احسان اضافه کرد: توان‌افزایی و واسپاری امور به حلقه­‌های میانی مصداق، مردمی‌سازی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است؛ از طرفی این طرح با تکیه بر ظرفیت هوشمندسازی در تمامی مراحل، بر تغییر رویهه‌های اجرا و نظارت تاکید دارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: هوشمندسازی شامل شناسایی جامعه هدف طرح، غربالگری، سطح­‌بندی مددجویان و نیز نظارت و ارزیابی فرایند‌های توانمندسازی است.

وی افزود: با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی، اقدامات در حوزه­‌های انسانی و اجتماعی نیازمند بروزرسانی و اصلاحاتی است که عموماً با گذشت زمان از آن غافل می­‌شویم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این مهم را در قوانین و مصوبات مختلف در کشور شاهد هستیم و به همین دلیل در این طرح تلاش شد، ضمن پرداختن به ابعاد کلان توانمندسازی، با راه­‌اندازی شورای سیاست­گذاری متشکل از مدیران شهری، متخصصان و نمایندگان حلقه­‌های میانی، زمینه­ برای متناسب­‌سازی طرح با گذر زمان فراهم آید.

شمس‌ احسان اضافه کرد: همچنین دبیرخانه­ اجرائی این طرح در اداره کل امور بانوان شهرداری تهران مستقر خواهد شد و هدایت اجرائی مفاد طرح را به ویژه در حوزه پشتیبانی، با تقسیم وظایف و هماهنگی بخش‌های مختلف شهرداری دنبال می­‌کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها