کارشناس مسائل بین‌الملل:

اتحادیه اروپا به دنبال تعامل با ایران در حوزه برجام است

هانی‌زاده گفت: اتحادیه اروپا همچنان در پی تعامل با ایران در حوزه برجام است لذا طرح پارلمان اروپا درخصوص سپاه پاسداران نمی‌تواند یک طرح فراگیر بین‌المللی تلقی شود زیرا برای کشورهای جهان الزام‌آور نیست.
کد خبر: ۵۶۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ - 23January 2023

اتحادیه اروپا به دنبال تعامل با ایران در حوزه برجام استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی، درباره اقدام پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اظهار داشت: اقدام اخیر پارلمان اتحادیه اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اگرچه به لحاظ قانونی و اعتباری فاقد اهمیت است و بیشتر جنبه پروپاگاندایی دارد اما نشان می‌دهد که این اتحادیه دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا و لابی صهیونیستی است.

هانی‌زاده افزود: مصوبه پارلمان اتحادیه اروپا که با مخالفت‌هایی در درون این نهاد مواجه شده نیازمند تایید شورای اتحادیه اروپا در بروکسل است که برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد شورای اتحادیه اروپا ممکن است این مصوبه را تعلیق کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: مخالفت برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با طرح پارلمان این اتحادیه و قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی ثابت می‌کند که این کشورها مخالف اعمال ساز وکارهای تهاجمی نسبت به ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه نوعی بدعت‌گذاری خطرناک در تعاملات بین‌المللی است و دخالت در مسائل داخلی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل بشمار می‌رود و نقض منشور سازمان ملل که کشورهای اروپایی آن را امضاء کرده‌اند، تلقی می‌شود.

هانی‌زاده اضافه کرد: سپاه پاسداران که به عنوان نهاد رسمی تلقی می‌شود از درون جامعه ایران برخاسته و در طول ۴ دهه گذشته نقش بسیار تاثیرگذاری در حفظ امنیت ایران و منطقه ایفا کرده است. تقابل جدی با باندهای قاچاق مواد مخدر و گروهک‌های تکفیری تروریستی ساخته و پرداخته آمریکا و غرب بخشی از خدمات مهم این نهاد است و در این خصوص این نهاد هزینه‌های انسانی و مالی سنگینی متحمل شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: اگر نقش سپاه پاسداران در تقابل با باندهای قاچاق مواد مخدر و گروهک‌های تروریستی نبود امروز اکثریت جوانان اروپایی غرق در اعتیاد بودند و ناامنی‌های ناشی از نفوذ تروریست‌ها، سراسر اروپا را فرا می‌گرفت.

وی عنوان کرد: با این حال اکنون نوعی شکاف سیاسی در دیدگاه کشورهای اروپایی درخصوص تحریم سپاه پاسداران بوجود آمده زیرا برخی کشورهای اروپایی اعتقاد دارند که ایران و نهادهای نظامی این کشور تاثیر مثبتی در تقابل با گروهک‌های تروریستی در غرب آسیا ایفا کرده‌اند.

هانی‌زاده اظهار داشت: علت این امر این است که پارلمان اروپا علیرغم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی موفق به تعلیق مذاکرات برجام نشد و این ثابت می‌کند که اتحادیه اروپا همچنان در پی تعامل با ایران در حوزه برجام است. لذا طرح پارلمان اروپا درخصوص سپاه پاسداران نمی‌تواند یک طرح فراگیر بین‌المللی تلقی شود زیرا برای کشورهای جهان الزام‌آور نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز سازوکارهای تنبیهی زیادی در مورد اتحادیه اروپا دارد که در صورت جدی شدن طرح پارلمان اروپا این سازوکارها را عملیاتی خواهد کرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب طرحی نیروهای نظامی وابسته به اتحادیه اروپا را به عنوان نیروهای تروریستی و تجاوزگر قلمداد و شیوه‌های تهاجمی در برابر این نیروها اعمال کند. همچینین مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب طرحی الزام‌آور دولت را مکلف کند که از کشتی‌های تجاری وابسته به اتحادیه اروپا که از تنگه هرمز عبور می‌کنند عوارض و مالیات سنگینی وضع کند که این امر اقتصاد شکننده اروپا را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - ۲۸ دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها