رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی مجلس:

اعتبار حوزه آسیب‌های اجتماعی در بودجه سال آینده کاهش یافته است

قاسم‌پور گفت: اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده کاهش یافته که مجلس برای اصلاح آن اقدام جدی خواهد کرد.
کد خبر: ۵۶۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹ - 23January 2023

اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده کاهش یافته استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «فاطمه قاسم‌پور» رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی مجلس در گفت‌وگویی با اشاره به اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، اظهار داشت: در لایحه ارسالی دولت در موضوع آسیب‌های اجتماعی چند نکته وجود دارد که در مجلس برای اصلاح آن‌ها اقدام جدی خواهیم کرد.

قاسم‌پور با بیان اینکه موضوع نخست کاهش اعتبارات این حوزه است، افزود: اعتبار ۶ هزار میلیاردی که در بودجه ۱۴۰۱ در تبصره ۱۴ برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود، در لایحه پیشنهادی دولت به طور کامل حذف شده است.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اعتبارات دستگاه‌های اصلی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: علاوه بر این، بودجه دستگاه‌ها و ستاد‌های هماهنگ‌کننده نیز اغلب با کاهش قابل توجهی همراه بوده است، برای مثال بودجه سازمان امور اجتماعی با کاهش حدود ۹۶ درصدی از حدود ۶۱۹ میلیارد تومان به ۲۳ میلیارد تومان رسیده و بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با کاهش حدود ۳۴ درصدی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان امور اجتماعی در مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور نقش ستادی و هماهنگی بین دستگاهی را بر عهده دارد، گفت: علاوه بر موضوع اعتبارات و حذف یا کاهش آن‌ها، نکته دیگر در لایحه ارسالی کمرنگ‌ساختن نقش ستادی و هماهنگ کننده سازمان امور اجتماعی است.

قاسم‌پور بیان کرد: در لایحه بودجه با توجه به حذف بودجه ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومانی آسیب‌ها در تبصره ۱۴، در جدول متفرقه مبلغ ۱،۴۳۵ میلیارد تومان برای آسیب‌ها در نظر گرفته شده است، اما در تبصره ۱۹ این لایحه، سازمان امور اجتماعی مکلف شده برای هزینه‌کرد این ردیف، برنامه اجرایی دستگاه‌های مربوطه را با همکاری دستگاه و البته تأیید سازمان برنامه و بودجه دنبال کند. در واقع سازمان برنامه و بودجه خود را در جایگاه نهاد هماهنگ‌کننده و ستادی قرار داده و عملاً جایگاه شورای اجتماعی کشور را سلب کرده و در ساختار مدیریت آسیب‌های اجتماعی نقش این سازمان پررنگ‌تر از سازمان امور اجتماعی کشور شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در موضوع آسیب‌های اجتماعی مشابه موضوعات دیگر، سازمان برنامه و بودجه خود را در جایگاه ستاد یا دستگاه مربوطه قرار داده و نقش دستگاه‌ها و ستاد‌ها را تضعیف کرده است و در این زمینه اصلاحاتی در بودجه را پیگیری خواهیم کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها