قالیباف در نشست خبری مشترک با رئیس دومای روسیه مطرح کرد؛

ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی و پولی ایران و روسیه

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت همکاری‌ پولی و بانکی بین ایران و روسیه، گفت: می‌توان شعباتی از بانک‌های روسی در ایران و بانک‌های ایرانی در روسیه برقرار شود تا مسائل بانکی سریع برقرار شود.
کد خبر: ۵۶۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲ - 23January 2023

ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی و پولی ایران و روسیهبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک رؤسای مجلس ایران و روسیه که پس‌ از دیدار دوجانبه بین آن‌ها برگزار شد، ضمن خیرمقدم و تشکر از رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه و هیئت همراه که دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفته‌اند، اظهار داشت:  روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی که بین دو کشور وجود دارد، دغدغه‌ها و مشترکاتی که در حوزه منطقه‌ای داریم و دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌هایی که در سطح بین‌المللی بین دو کشور وجود دارد اهمیت دارد.

قالیباف تصریح کرد: عضویت فدراسیون روسیه به‌عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت و همچنین روابط تنگاتنگ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیط زیستی در بخش‌های مختلف، اقتضا می‌کند که ما از این فرصت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم و در این کمیسیون عالی مشترک پارلمانی که سومین نشست پس‌ از دوران کرونا است، بتوانیم از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در روابط دوجانبه استفاده کنیم.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: همین‌طور که این فرصت‌ها در ارتباطات ما وجود دارند، تهدیداتی نیز وجود دارند که مهم‌ترین تهدید امروز تحریم‌های ظالمانه آمریکا است که هر دو کشور را تحریم کردند.

وی افزود: این‌ها اقتضا می‌کند که ما بتوانیم با هماهنگی و همکاری بیشتر، در راستای تاکید رهبران هر ۲ کشور، در راستای توسعه اقدامات راهبردی و تعمیق روابط دو کشور در همه عرصه‌ها تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در پارلمان دو کشور باید تلاش کنیم تا بتوانیم در بعد قوانین و نظارت برای دولت‌ها و مردم تسهیل گری کنیم.

قالیباف در ادامه به تشریح اولویت‌های مهمی که در نشست امروز به بحث گذاشته شد، پرداخت و گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه نفت و گاز باید شود، بحث مربوط به حوزه هاب گازی، بحث کریدور شمال جنوب که نه‌تن‌ها فدراسیون روسیه، بلکه همه کشور‌های اوراسیا و بخشی از آسیای میانه نیز می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن در بنادر تا بندر عباس و سرمایه‌گذاری مشترک هر ۲ کشور در این زمینه از محور‌های مورد بحث در نشست امروز بود.

وی افزود: در حوزه مسائل کشاورزی، غلات، ترانزیت و فناوری‌های مشترک بین ۲ کشور در حوزه مسائل مربوط، رتق‌وفتق امور تجار ما در مسائل گمرکی و تسهیل‌گری در مسائل روادید و کنترل‌های الکترونیکی و موارد این‌گونه که در مرز‌ها دچار مشکلات و این‌ها نشوند نیز به بحث گذاشته شد.

ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه هم در این نشست گفت: تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران و روسیه وضع می‌کند باعث انسجام دو کشور می‌شود.

وی ادامه داد: روابط ایران و روسیه واقعا توسعه یافته است. این روابط باید سودمند و واقع بینانه باشد.

والودین تصریح کرد: انعقاد تفاهمنامه همکاری ایران و روسیه، روابط دو کشور را تعمیق‌تر خواهد کرد. امیدوارم روابط ایران و روسیه در همه عرصه‌ها گسترش و توسعه یابد.

وی ادامه داد: امیدوارم هیات پارلمانی ایران در سال ۲۰۲۳ در کنفرانس امنیت در مسکو شرکت کند. ما خواستار ساختار عادلانه و جهان چندقطبی در جهان با کشور‌های مستقل هستیم. کشور‌ها باید آزادانه سرنوشت و آینده خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار