نماینده ولی‌فقیه در گیلان:

برخی قوانین حقوقی غرب نشأت‌گرفته از ادیان توحیدی است

آیت‌الله «فلاحتی» با بیان اینکه همه مسئولان، مردم و مروجان آیین الهی بایستی توجه اساسی به رعایت زهد داشته باشند،گفت: برخی قوانین حقوقی غیرمسلمانان و غرب نشأت گرفته از ادیان توحیدی است.
کد خبر: ۵۶۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷ - 23January 2023

برخی قوانین حقوقی غرب نشأت‌گرفته از ادیان توحیدی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، آیت‌الله «رسول فلاحتی» نماینده ولی‌فقیه در گیلان امروز در سلسله نشست‌های درس نهج‌البلاغه کارکنان ادارات اظهار داشت: امیرالمومنین علی (ع) در نامه ۲۷ نهج‌البلاغه به ابوبکر فرماندار تام‌الاختیارش در مصر، ۱۰ ویژگی مدیرانِ اهل دیانت را تذکر داده است و می‌فرماید انسان‌های پرهیزگار کسانی هستند که در دنیا، زهد دارند و ثمره زهد خود را در همین دنیا می‌بینند.

وی با بیان اینکه زهد به معنای گوشه‌گیری و عدم بهره‌مندی از مواهب دنیا نیست، تصریح کرد: زهد در فرمایش امیرالمومنین علی (ع) به‌معنای پرهیز از محرمات الهی است البته علماء دین نیز برای رسیدن به کمال و معرفت همواره ترک محرمات و انجام واجبات را سفارش می‌کردند.

آیت‌الله فلاحتی خاطرنشان کرد: کسی‌که در مسیر رسیدن به حلال قرار گرفته، ناگزیر است به کم قانع شود در غیر این صورت صفت درونی‌اش می‌تواند او را به سمت حرام سوق دهد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه انسان ذاتاً زیاده‌خواه است افزود: انسان در اواخر عمرش به‌دلیل افزایش سن از مواهب مختلف دور شده و قدرت‌های گونامون مادی و طبیعی از او گرفته می‌شود، اما روحیه زیاده‌خواهی خود را دارد و تا لحظه آخر آرامش ندارد.

وی با اشاره به اینکه همه پیامبران و ادیان الهی از یک مسیر واحد از جمله توحید و خداپرستی برخوردار بوده و دعوت به یک مسیر می‌کردند، اما نحوه دعوت‌هایشان متفاوت بود افزود: همه انبیاء الهی مردم را به یک زندگی متعارف و درست دعوت می‌کردند و مردم را از زندگی مادی منع نمی‌کردند و افراط و تفریط در بیان معارف توحیدی نبود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه همه مسئولان، مردم و مروجان آیین الهی بایستی توجه اساسی به رعایت زهد داشته باشند افزود: کسی که حرام می‌خورد قطعاً حقی را پایمال خواهد کرد بنابراین حرام‌خواری تضییع حقوق انسان‌هاست و هیچ خردمندی آن را نمی‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: حتی بسیاری از قوانین حقوقی غیرمسلمانان و غرب نشأت گرفته از ادیان توحیدی است.

آیت‌الله فلاحتی اضافه کرد: طبق گزارشات اعلام شده، امروز در اسپانیا علاوه بر اخذ مالیات‌های گوناگون، چیزی به عنوان خمس هم اخذ می‌شود با وجود اینکه مسلمان نیستند، اما معتقدند که این مبلغ جزو تعهدات شهروندی است که شهروند باید در حد توانش پرداخت کند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان عنوان کرد: به گفته امیرالمومنین علی (ع) یکی از صفات و خصائص مدیران پرهیزگار این است که از حرام دوری کنند و دوری آنان از حرام، زهد است و لذت این زهد را در دنیا می‌بینند.

امام جمعه رشت، داشتن روح و روانِ آرام را هنر مردانِ خدا دانست و افزود: کسی که دارای سلامت روح و روان است، هنگام برخورد با قضایای مختلف سعی می‌کند برخورد عاقلانه و متین داشته باشد و در میدان مناقشات اجتماعی و سیاسی، روحیه افراط و تفریطی ندارد بلکه ملجأ است و امام (ره) این گونه بودند؛ امروز هم رهبر معظم انقلاب اسلامی از مصادیق بارز و روشن یک انسان زاهد هستند و زهد ایشان را می‌توان در برخورد با قضایا، حوادث و جریانات مختلف سیاسی دید.

وی با بیان اینکه وقتی در بخشی از زندگی انسان، خوشی و نشاط باشد، ورود یک ضدنشاط باعث ایجاد تعادل در زندگی‌اش خواهد شد، گفت: امیرالمومنین علی (ع)، بلا و رنج و محنت را هدیه خدا می‌دانستند و فرمودند "آنچه را که من می‌بینم، اگر شما هم می‌دیدید به این نظامِ طبیعت دل نمی‌بستید" و این جمله ایشان نشان می‌دهد که آن حضرت حقایق را مشاهده می‌کردند در حالی‌که ما ظواهر را می‌بینیم.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به ویژگی‌های مدیران باتقوا در کلام امیرالمومنین علی (ع) گفت: کسی که مسئولیت اجتماعی خرد و کلان دارد باید از عقیده سالم برخوردار باشد، زیرا این عقیده است که به انسان قدرت می‌دهد تا در مسیری که برای او در نظر گرفته، به درستی کار کند.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه مسئولان و مدیران علاوه بر عقیده پاک باید پاک‌دست باشند ابراز داشت: پاک‌دستی یعنی انسانی که به‌دنبال مقصد پاک است.

وی با اشاره به ضرورت انسان‌های در تراز تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: منابع انسانی، زیربنای تمدن اسلامی است و در این مسیر تربیت انسان‌هایی که از عقیده پاک و دست‌پاکی برخوردار باشند ضروری است و چنین انسان‌هایی می‌توانند تمدن‌ساز باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار