ویژگی بارز زندگی شهید آرمان علی وردی سیر تحولی او است

نویسنده کتاب زندگینامه شهید آرمان علی وردی می‌گوید ویژگی بارز این‌شهید سیر تحوّلی است که در او به وجود می‌آید.
کد خبر: ۵۶۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲ - 24January 2023

ویژگی بارز زندگی شهید آرمان علی وردی سیر تحولی او استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجید محمدولی» کارشناس ادبیات فارسی و نویسنده ادبیات پایداری است. وی تحقیق برای تألیف چندکتاب در زمینه زندگینامه شهدا و معرفی مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس را بر عهده داشته و در حال حاضر به عنوان محقق و نویسنده در انتشارات ۲۷ بعثت مشغول به کار است.

محمدولی به تازگی کتابی را حول محور زندگی شهید آرمان علی وردی به نگارش درآورده که قرار است به زودی توسط ناشر مذکور منتشر شود. انتشار این‌کتاب بهانه‌ای شد تا گپ و گفت کوتاهی با این‌پژوهشگر و نویسنده داشته باشیم.

مشروح این‌گفت‌وگو در ادامه می‌آید؛

آقای محمدعلی چه انگیزه یا هدفی سبب شد که به روایت زندگی شهید آرمان علی‌وردی بپردازید؟

از ابتدای فتنه اخیر که با مرگ یک خانم شروع شد. در کف میدان حاضر و ناظر بودم. آنچه را که آشوب-گران در خیابان‌ها مرتکب می‌شدند و صبر بالای نیرو‌های مدافع امنیت که جا دارد یک خدا قوّت و تبریک به این عزیزان بابت فرونشاندن شعله هرج و مرج بگویم را دقیقاً رصد می‌کردم. در کانون درگیری‌های پایتخت بودم و شاهد پدیده وارونگی آنچه در میدان می‌گذارد و با آنچه در فضای مجازی، توسط دشمن و یاران دشمن، نشر داده می‌شد، قرار داشتم. پروژه نخ نمای کشته سازی را که از سال‌ها قبل، توسط ایادی نفوذی شکل می‌گرفت، را شاهد بودم. از سوی دیگر شهدای مظلوم مدافع امنیت را می‌دیدم، که اکثر آن‌ها با دستان خالی و همراه نداشتن حتی یک باتوم، به طرز وحشیانه‌ای مورد حمله و شهادت قرار می‌گرفتند.

در نهایت این توحش داعشیان داخلی، منجر به شهادت مظلومانه طلبه بسیجی، آرمان علی وردی شد. همان موقع و زمان وداع با پیکر این شهید عزیز در معراج شهدای تهران، انتشارات ۲۷ بعثت تصمیم به پژوهش زندگی نامه شهید آرمان علی وردی گرفت. هنگامی که خبر آغاز به تحقیقات درباره این کتاب، توسط آقای کلاته به سمع و نظر فرماندهی محترم سپاه محمّد رسول الله صلّ الله علیه و آله تهران بزرگ رسید، ایشان هم این کار را پسندیدند و دستور اکید برای جدّیت در نگارش این کتاب، صادر فرمودند. این شد که پس از گذشت دو هفته از شهادت شهید آرمان علیهوردی، مشغول به تحقیق و مصاحبه با خانواده و دوستان این شهید بزرگوار شدم.

روند پژوهش و نگارش این کتاب چگونه انجام گرفت؟

خانواده شهید آرمان علی وردی در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نبودند. وقتی با پدر بزرگوار آرمان، تماس گرفتم و خبر نگارش کتاب را دادم، ایشان از این طرح استقبال خوبی کردند. با کمک خانواده شهید، یکی یکی دوستان، هم کلاسی‌ها و هم پایگاهی‌های شهید شناسایی شدند. با هر نفر از این عزیزان حداقل، بیش از دو ساعت مصاحبه انجام گرفت. برای مصاحبه به قم و کرج رفتم. همچنین حوزه علمیه حاج آقا مجتهدی، پایگاه بسیج گردان ۵۰۵ امنیتی، مسجد امام علی (ع) شهران و منزل شهید آرمان علی وردی. البته مصاحبه‌ها، در یک تیم دو نفره انجام شد.

بنده و سرکار خانم شمسایی که باید از ایشان هم تشکر کنم، مصاحبه‌ها را بین خودمان تقسیم کردیم. عکس‌های شهید را هم، جمع‌آوری نمودیم. پس از آن تمام مصاحبه‌ها پیاده سازی شد. ویراست اولیّه بر روی آن‌ها انجام گرفت. از تمام آن‌ها فیش تهیه شد و مشغول نگارش کتاب هستم.

چه ویژگی بارزی در شهید آرمان علی وردی باعث شد که شما سراغ تحقیق، پژوهش و تدوین زندگی او بروید؟

شهادت مظلومانه این جوان مؤدب به دست عده‌ای وحشی و داعش صفت، سیل غم جانگدازی را بر دل هر انسانی، جاری می‌کند. این مظلومیّت و ادب در مقابل این شقاوت و گستاخی، ویژگی بارز شهید آرمان علی‌وردی است.

به نظرتان آرمان علی وردی را چه طور می‌توان به نسل جوان بهتر معرفی کرد؟ در چه قالبی می‌شود به جوان امروز بگوییم چنین جوانانی همچون آرمان برای امنیت و حفظ شهر جان خود را فدا کردند؟

تولید کار‌های هنری در این باره، اعم از آثار مکتوب مستند، داستان، رمان، شعر و … فیلم‌های سینمایی و سریال و دیگر کار‌های هنری مانا، باعث شناساندن این شهید و شهدای غیور و مظلوم دیگر برای نسل کنونی و نسل‌های آینده است.

به نظرتان کتاب زندگی نامه شهید آرمان چه ویژگی بارزی برای مخاطب خواهد داشت؟

ویژگی بارز کتاب زندگی نامه شهید آرمان علی وردی، سیر تحوّلی است که در او به وجود می‌آید. پسر بچه‌ای هشت ساله، معمولی، شوخ طبع و پر جنب و جوش طی روندی که خانواده، مسجد، کانون فرهنگی، بسیج و حوزه عملیه در آن دخیل هستند، به مقام شهادت می‌رسد؛ آن هم در سنّ بیست و یک سالگی؛ اوج افتخاری که خداوند، در اختیار بندگان صالح خود، قرار می‌دهد.

در این کتاب خواننده متوجه می-شود که مقام شهادت دست‌یافتنی است. شهیدشدن انتخابی است که باید برای آن قدم به قدم، سعی و تلاش کرد. خواننده در خواهد یافت که وقتی شهید دکتر بهشتی فرمودند: بهشت را به بها می‌دهند و نه بهانه، یعنی چه؟ و چطور انسان می‌تواند، به ارزش بهشتی شدن، دست یابد. در کل، ویژگی این کتاب این است که می‌گوید: در باغ شهادت، بازِ باز است.

کتاب حاضر چه زمانی وارد بازار نشر می‌شود؟

تمامی سعی و تلاش انتشارات ۲۷ بعثت در این است که به امید خدا، کتاب زندگی نامه شهید آرمان علی-وردی، هر چه زودتر و در همین سال به چاپ برسد و روانه بازار شود.

حرف آخر

از تمام کسانی که در امر نگارش این کتاب یار و یاور بنده بوده‌اند به ویژه خانواده بزرگوار علی‌وردی، فرماندهی سپاه محمّد رسول الله (ص) تهران بزرگ، مسئولان و طلبه‌های حوزه علمیه حاج آقا مجتهدی، فرمانده یگان امنیتی بسیج و فرمانده و مسئولان گردان ۵۰۵، امام جماعت و مسئولان کانون فرهنگی مسجد امام علی (ع) در شهران، همکارانم در انتشارات ۲۷ بعثت کمال تشکر و سپاس را دارم.

همچنین سپاسگزار همراهی و همکاری مسئولان و کارکنان دادسرای امور خیابانی تهران، اداره ویژه قتل پلیس آگاهی تهران سازمان زندان‌ها و مسئولان و کارکنان خدوم زندان رجایی شهر هستم. گرچه هنوز مجوز مصاحبه با مجرمین پرونده شهادت آرمان، صادر نشده، ولی برای اعطای این مجوز، تاکنون زحمات زیادی کشیده‌اند. امیدوارم هر چه زودتر، امکان مصاحبه با مجرمین مهیّا شود تا کتاب هر چه زودتر، آماده و روانه بازار گردد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار