یادداشت/ علی عبدالصمدی

لیلة‌الرغائب؛ فرصتی برای عرض تضرع به درگاه احدیت

اولین پنج‌شنبه شب ماه رجب فرصتی است مغتنم برای نمازگزاران و کسانی که اهل روزه داری و عبادتند تا آهسته آهسته به پیشواز ماه شعبان المعظم و رمضان الکریم بروند.
کد خبر: ۵۶۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳ - 26January 2023

لیلة‌الرغائب؛ فرصتی برای عرض تضرع به درگاه احدیتگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «علی عبدالصمدی»؛ نخستین شب جمعه ماه رجب المرجب شب آرزوها یا لیلة‌الرغائب نامگذاری شده است. از این شب تا انتهای ماه مبارک رمضان درهای رحمت‌اللهی به روی بندگان گشوده می شود و بندگان راستین و صدیق ذات اقدس حق تعالی راهی به سوی آسمان خواهند یافت.

از پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه و آله احادیث فراوانی درباره ی عظمت این شب نقل شده است. همچنین آداب و مناجات فراوانی در باب این شب از رسول الله منقول است. سید ابن طاووس در اقبال الاعمال شرح مفصل نماز مخصوص این شب را تبیین کرده است.

شبی که دست دعای مومنین راستین به آسمان بلند می‌شود و از درگاه حق تعالی خواستار مغفرت و رحمت می شوند. لیلة الرغائب شبی برای توبه کردن و استغفار به بارگاه خداوندی است و بازگشت از گناهان و خطاهایی که طی سال گذشته احتمالا رخ داده است. اگر چه انسان موجودی جایزالخطاست اما همواره در رحمت اللهی برای بازگشت باز و گشوده است. در همه ی ادیان اللهی همواره در مقاطع مختلفی از سال، به انسان جهت بازگشت و طلب بخشش و عفو اذن داده شده است. دین اسلام بیشترین فرصت در طول سال جهت بازگشت و استغفار را به انسان داده است؛ و لیلة الرغائب یکی از همین فرصت هاست.

این شب بهترین موقع و فرصت جهت آرزو کردن است. سوالی که برای مومنین راستین به وجود می آید این است که به راستی درست ترین و خدا پسندانه ترین آرزوها در چنین شبی چیست؟ قطعا بهترین آرزو دعا برای زندگی دنیوی سلامتی و برای حیات اخروی عاقبت به خیری است. اولین پنج شنبه شب ماه رجب فرصتی است مغتنم برای نمازگزاران و کسانی که اهل روزه داری و عبادتند تا آهسته آهسته به پیشواز ماه شعبان المعظم و رمضان الکریم بروند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها