معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران:

تعیین ۱۱۰ نقطه برای جشن‌های دهه فجر/ سند برگزاری جشنواره‌های محلی تدوین شد

توکلی‌زاده با تاکید بر اینکه سند برگزاری جشنواره‌های محلی تدوین شد تا بتوانیم از تجربیات دیگر کلانشهر‌ها بهره‌گیری کنیم، گفت: جشنواره‌ها در سراسر تهران تحت عنوان جشنواره‌های آرمان برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹ - 28January 2023

تعیین ۱۱۰ نقطه برای جشن‌های دهه فجر/ سند برگزاری جشنواره‌های محلی تدوین شدبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «محمدامین توکلی‌زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امروز در نشست خبری با اشاره به حوادث اخیر کشور، اظهار داشت: امروز نیازمند هم‌افزایی و وحدت بین مردم هستیم تا بتوانیم به اهداف انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم.

 
وی گفت: ملت ایران توانست در حوادث اخیر با سرافرازی از توطئه‌های دشمن عبور کند و آن‌ها را با شکست مواجه کرد.
 
توکلی زاده گفت: امسال در تدارک هستیم با یک بسته فرهنگی اعیاد رجب، دهه فجر و شعبان را گرامی بداریم.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: برای گرامیداشت اعیاد پیش رو قرارگا‌ه‌هایی تشکیل شده است تا بتوانیم به بهترین شکل مردم را خوشحال کنیم؛ در این برنامه‌ها قطعا از ظرفیت‌ها و جریان‌های مردمی بهره‌گیری خواهد شد.
 
وی گفت: عمده برنامه‌های سطح تهران بر عهده معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق و سازمان‌های شهرداری است.
 
توکلی زاده افزود: ۱۱۰ نقطه برای برگزاری جشن‌ها در سراسر تهران مدنظر گرفته شده است؛ همچنین در ۲۲ منطقه شهرداری تهران میعادگاه‌هایی در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه حوشبختانه از جشنواره‌های شهرداری استقبال خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره‌های شهرداری تهران راه‌اندازی شده است و در این جشنواره‌ها به دنبال شناسایی استعداد‌ها در سطح محلات هستیم.
 
توکلی زاده با تاکید بر اینکه سند برگزاری جشنواره‌های محلی تدوین شد تا بتوانیم از تجربیات دیگر کلانشهر‌ها بهره‌گیری کنیم، گفت: جشنواره‌ها در سراسر تهران تحت عنوان جشنواره‌های آرمان برگزار خواهد شد؛ این جشنواره برای گرامی‌داشت یاد و نام شهید آرمان علی وردی به این نام نامگذاری شده است.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به ظرفیت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بخش‌های مختلف شهرداری که در حوزه‌های فرهنگی فعالیت دارند قرار است در انجام برنامه‌های تدارک دیده شده همکاری و مشارکت داشته باشند تا شاهد یک هم‌افزایی باشیم. ضمن اینکه ذیل آن از دستگاه‌ها و سازمان‌ها و گروه‌های مردمی نیز استفاده خواهیم کرد.
 
توکلی‌زاده با بیان اینکه تا به حال ۳۵ الی ۳۶ جلسه از قرارگاه اجتماعی برگزار شده است، گفت: در حوزه فرهنگی نیز انسجام مناسبی شکل گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این بخش بوده‌ایم.
 
وی با اشاره به تاکید شهردار تهران مبنی بر استفاده از مشارکت مردمی در اجرای برنامه‌ها تصریح کرد: بر همین اساس محوریت برنامه‌های ما مساجد و هیئات مذهبی خواهد بود ضمن اینکه تمام برنامه‌های مناسبتی شهرداری تهران در پایتخت با مشارکت هیئات مذهبی، مساجد، گروه‌های مردمی شکل خواهد گرفت.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به برگزاری برنامه‌های مناسبتی در سال گذشته و تجربیات آن گفت: سال گذشته مهمانی ۱۰ کیلومتری در پایتخت اجرا شد و در نهایت امسال قرار است پس از رفع ایرادات و نواقص این مراسم برگزار شود.
 
توکلی‌زاده ادامه داد: همزمان با ایام دهه فجر نیز جشنواره ویژه‌ای برای شهروندان تهرانی برگزار خواهد شد ضمن اینکه در ایام دهه فجر، برنامه‌های متعددی در سطح نواحی، محلات و مناطق و همچنین مکان‌هایی همانند برج میلاد، دریاچه شهدای خلیج فارس، برج آزادی و پل طبیعت برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به تدارک برنامه‌های دهه فجر در ۱۱۰ نقطه از شهر تهران و ۲۲ میدان بزرگ در شهر تهران گفت: در برنامه امسال سرا‌های محلات و سایر مجموعه‌ها مشارکت خواهند داشت.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران همچنین از فعال شدن جشنواره‌های شهرداری تهران خبر داد و افزود: پس از یک وقفه در سال‌های گذشته مجددا دبیرخانه جشنواره‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است و بنا داریم با تجربیاتی که از سال‌های گذشته کسب کرده‌ایم؛ جشنواره امسال را به صورت ویژه برگزار کنیم.
 
وی همچنین از تدوین سند برگزاری جشنواره‌های مدیریت شهری خبر داد و گفت: قرار است جشنواره‌هایی تحت عنوان جشنواره آرمان نیز در سطح شهر‌های بزرگ نیز در سطح کشور اجرا شود.
 
توکلی‌زاده در ادامه نشست خبری با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی و پرداختن به آن، اظهار کرد: در این دوره از مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به این مسئله شده است. البته در این بخش نیز رسانه‌ها نگاه ویژه‌ای را به این مسئله داشته‌اند و شهرداری تهران با مشارکت خیرین و نیکوکاران، به این موضوع پرداخته است.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ارتباط با سهم شهرداری تهران در پشتیبانی برگزاری برنامه‌های ملی و مذهبی و جشن‌ها در پایتخت گفت: این برنامه‌ها عمدتا با مشارکت هیئات مذهبی، گروه‌های مردمی و مساجد برگزار می‌شود و شهرداری تهران در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و چنانچه لازم باشد در این بخش بر اساس اعتباراتی که در نظر گرفته شده است هزینه خواهد کرد.
 
وی همچنین در ارتباط با رفع ایرادات ویژه برنامه مهمانی ۱۰ کیلومتر در سال گذشته گفت: برای رفع موضوعات ترافیکی نیز در این زمینه جلسات متعددی فی ما بین معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی برگزار شده است تا موارد سال گذشته را آسیب‌شناسی کند تا در نهایت بتوانند این برنامه را با مشکلات کمتری برگزار کنند.
 
توکلی‌زاده در ارتباط با سرانه نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ گفت: بر اساس بخشنامه اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سرانه نگهداری و درمان هر معتاد متجاهر در سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که این رقم امسال ۴۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته قطعا هزینه‌های انجام شده برای این افراد بیش از این رقم است.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران همچنین در ارتباط با هزینه نگهداری افراد بی‌خانمان، کارتن‌خواب در گرمخانه‌های شهرداری گفت: برای هر فرد مبلغ ۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که این هزینه شامل هزینه نگهداری و توزیع ۳ وعده غذا، صبحانه، نهار و شام به این افراد است. البته این هزینه علاوه بر این موارد به پزشک و مددیار نیز اختصاص دارد.
 
وی در ارتباط با آخرین وضعیت مراکز بهاران در سطح شهر تهران گفت: در دوره قبل این مراکز تعطیل شده بود و از چرخه کمک به آسیب‌دیدگان خارج شده بود که در این دوره از مدیریت شهری با تلاش‌های صورت گرفته مکان‌هایی تحت عنوان یاورشهر‌هایی در سطح شهر تهران راه‌اندازی شد.
 
توکلی‌زاده با اشاره به اینکه در سطح شهر تهران ۲۰ هزار معتاد متجاهر وجود دارد افزود: ظرفیت نگهداری برای این افراد تا قبل از این دوره از مدیریت شهری ۱۱ هزار مرکز بود که در جلسات قرارگاه آسیب اجتماعی بنا بر این شد که تعداد مراکز و تخت‌های نگهداری این افراد افزایش یابد.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ادامه داد: طبق نظری که قرارگاه اجتماعی کشور عنوان کرده است، ۱۱ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شدند که نزدیک به بیست هزار نفر معتاد متجاهر در سطح کشور بود که بر همین اساس تقسیم کاری شد و شهرداری متعهد شد که ۵ هزار تخت را برای این افراد راه‌اندازی کند که بر همین اساس شهرداری تهران توانست در قالب راه‌اندازی ۹ یاورشهر این تخت‌ها را اضافه کند.
 
وی در ارتباط با منع پذیرش برخی از معتادان متجاهر گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته بوده است همین مسئله بود که افراد بیمار، معلول و زخم باز در این مراکز ساماندهی و پذیرش نمی‌شدند که در این دوره سعی شد در قرارگاه اجتماعی این موضوع بررسی و در حال حاضر مراکزی در محدوده خاوران و همچنین مرکزی در منطقه ۵ برای پذیرش بانوان، آقایان و حتی افراد کم سن و سال زیر ۱۸ سال پیش‌بینی شده است و ما هم‌اکنون منع پذیرشی برای این افراد نداریم.
 
راه‌اندازی کاروان سرود پرچم در ایام دهه فجر
 
مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در ادامه این نشست خبری که به منظور تشریح ویژه‌برنامه‌های دهه فجر شهرداری تهران برگزار شد، بیان کرد: ستاد بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد انقلاب در شهرداری تهران شکل گرفت و مجموعه‌های مختلف شهرداری تهران در این ستاد عضو هستند که با محوریت جشن خانواده بزرگ ایران این برنامه‌ها تدوین شد تا جشن دهه فجر به خوبی برگزار شود.
 
وی با بیان اینکه شهرداری زیرساخت‌های خوبی دارد که می‌تواند در اختیار نهاد‌های مختلف قرار دهد، افزود: ویژه‌برنامه‌هایی را برای ایام دهه فجر یعنی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن داریم که در ۱۱۰ نقطه محوری در محلات طراحی شده است که با همکاری بسیج، سازمان تبلیغات، موکب‌داران و ... در محلات شکل می‌گیرد.
 
مدیرکل فرهنگی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به تاکید شهردار تهران بر محله محوری گفت: تا کنون ۱۱۰ نقطه در سطح شهر تهران شناسایی شده است، اما در نظر داریم که در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این نقاط را به ۳۵۲ نقطه برسانیم که میادین شاخص در مناطق و محلات مشخص شده است.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی کاروان سرود پرچم افتخار اظهار داشت: همچنین برنامه‌ها با محوریت خانواده خواهد بود و در شب ۲۲ بهمن نیز در اکثر نقاط شهر تهران نورافشانی خواهد شد و همچنین کاروان روایت فجر را خواهیم داشت و استیج برنامه‌ای شاد تحت عنوان جشن خانواده بزرگ ایرانی را اجرا خواهیم کرد و در روز ۲۲ بهمن نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با هماهنگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پنج پهنه خاص در تهران تعیین شده تا به صورت متمرکز در این پهنه‌ها برنامه اجرا شود که پهنه سرگرمی، ورزش، کارآفرینی، هنری و سلامت و جهاد و مقاومت پهنه‌های فوق‌الذکر هستند.
 
برگزاری جشنواره آرمان با هدف نشاط اجتماعی در سراسر تهران
 
بر اساس این گزارش، رضا سیفی دبیر جشنواره‌های شهر تهران نیز در این نشست خبری در توضیح جشنواره آرمان گفت: جشنواره آرمان با هدف ایجاد نشاط اجتماعی در قالب ۵۲ موضوع با ۱۰ عنوان و سرفصل اصلی از جمله موضوعات علمی، ورزش، رسانه، قرآن و ... فعال شده و اولین جشنواره نیز جام بازی‌های الکترونیک است که تا ۱۸ بهمن فرآیند ثبت نام آن ادامه دارد و از ۲۲ بهمن نیز جام بازی‌ها آغاز می‌شود.
 
انتهای پیام/ ۲۴۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار