دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

۷ بهمن؛ روز خونین و پرپر شدن دو قهرمان انقلاب اسلامی/ جوانانی که عاشقانه پای انقلاب ایستادند

هفتم بهمن‌ماه روز به یادماندنی و فراموش‌نشدنی مردم این خطه کویری است، روزی که مردم در تظاهرات گسترده‌ای شرکت کردند و شعارهای کوبنده‌ای بر علیه رژیم ستم‌شاهی سردادند و در این روز دو قهرمان انقلاب اسلامی «سورگی» و «سندروس» ناجوانمردانه با شلیک گلوله به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۵۶۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴ - 28January 2023

۷ بهمن؛ روز خونین و پرپر شدن دو قهرمان انقلاب اسلامی/به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، قرار بود «محمدرضا پهلوی» بعد از سفر به مشهد، 10 خرداد 57 به بیرجند که آن زمان زیرمجموعه خراسان بزرگ بود سفر کند، به همین دلیل چند طاق نصرت از سوی برخی جیره‌خواران رژیم در خیابان جمهوری اسلامی فعلی و حکیم نزاری برپا می‌شود.

برخی جوانان انقلابی بیرجند از جمله شهید «محمدحسن موهبتی» که دل خوشی از رژیم نداشتند و همپای سایر مردم در تلاش بودن، تا کار رژیم پهلوی را تمام کنند، طی اقدامی خودجوش شبانه طاق نصرت خیابان حکیم نزاری که در فاصله 20 متری ژاندارمری قرار دارد را به آتش می‌کشند.

خبر اعتراض مردم بیرجند به حضور شاه در این شهرستان و به آتش کشیدن طاق نصرت به سرعت در کشور می‌پیچد، به طوری که رادیو لندن در اخبار شامگاهی خود اعلام می‌کند؛ «در بیرجند عده ای از جوانان که رژیم به آن‌ها خرابکار می‌گوید طاق نصرت ورود شاه را آتش زدند و باعث شدند تا سفر محمدرضا پهلوی به بیرجند لغو شود».

7 بهمن 57؛ روز خاطره‌انگیز مردم بیرجند

هفتم بهمن‌ماه روز خاطره‌انگیز مردم بیرجند است، روزی که مردم در تظاهرات گسترده‌ای شرکت کردند و شعارهای کوبنده‌ای بر علیه رژیم ستم‌شاهی سردادند. تظاهرات در این روز با استقبال باشکوه مردم رو به رو شده بود و از سمت خیابان شش بهمن (میدان امام) به سمت خیابان فرح (خیابان طالقانی) مملو از جمعیت شده است.

مأموران رژیم خود را آماده تیراندازی به سمت مردم کرده بودند اما علمای بزرگ شهر با صلابت در صف اول اول تظاهرات حضور داشتند و مردم با اینکه احتمال تیراندازی می‌دادند اما دست از شعارهای تند بر نداشتند؛ مردم در این روز از تظاهرات استقبال کردند.

در این تظاهرات که همراه با تیراندازی نیروهای ژاندارمری بود، شهید «علی سندروس» و شهید «سورگی» در آن به شدت مجروح و پیش از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسیدند.

خون شهدای هفتم بهمن در بیرجند این روز را تبدیل به روزی ماندگار در تاریخ مبارزات مردم این دیار کرد و نامشان در فهرست 14 شهید انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی از جمله شهید «محمدتقی خاکشور، محمدعلی راستگو مقدم، سید هاشم کوشه‌ای، محمود میری و پرویز حسینی» قرار گرفت.

در همین راستا مراسم گرامیداشت شهدای هفتم بهمن 1357 در مدرسه شهید سندروس بیرجند به همت حوزه هنری خراسان جنوبی برگزار شد.

غسل شهادت قبل از حضور در تظاهرات

خواهر شهید «علی سندروس» یکی از شهدای هفتم بهمن‌ماه 1357 بیرجند به بیان خاطراتی از شهید بزرگوار پرداخت و گفت: علی دلداده امام راحل و انقلاب اسلامی بود و با جان و دل برای مبارزه با رژیم منحوس پهلوی تلاش می‌کرد.

وی بیان داشت: در روز 7 بهمن ماه 57 راهپیمایی باشکوهی در بیرجند شکل گرفت و در آن زمان همواره برخی‌ها به ما می‌گفتند سیزده امامی‌ها و به ما طعنه می‌زدند اما ما راه خود را انتخاب کرده بودیم و می‌خواستیم در راهپیمایی شرکت کنیم و هرخطری را پذیرفتیم و برادرم نیز قبل از رفتن به راهپیمایی، غسل کرد.

این خواهر شهید گفت: راهپیمایی که در بیرجند آغاز شد و مردم شعار می‌دادند و تیراندازی هوایی آغاز شد و وقتی به قسمت ژاندارمری رسیدیم شعارها کوبنده‌تر شده تیراندازی شدت گرفت و منجر به مجروحیت و شهادت برادرم شد.

«سورگی» و «سندروس» قهرمانان آن روز

برادر شهید «محمود سورگی» نیز در مورد واقعه 7 بهمن ماه 57، تبیین کرد: برادرم در روستا زندگی می‌کرد و بنده نیز در شهر درس می‌خواندم در روز 7 بهمن آن سال برادرم قصد داشت با خودروی سواری به شهر بیاید و در راهپیمایی شرکت کند و حدود 5 کیلومتر با پای پیاده مسیری را پیمود و سپس با موتورسیکلت خود را به شهر رساند.

وی تصرح کرد: مردم در این تظاهرات شعارهای کوبنده‌ای سر دادند و آن زمان تیراندازی نیز آغاز شد و عده‌ای از مردم به سمت خیابان 17 شهریور و عده‌‌ای نیز به سمت خیابان حکیم‌نزاری فرار کردند.

سورگی با اشاره به نحوه شهادت برادرش، تبیین کرد: من و برادرم خود را به خرابه‌ای رساندیم و وقتی برادرم مشاهده کرد، یکی از مأموران ستم‌شاهی به امام توهین می‌کند با مشت محکمی به صورت مأمور زد و مأمور ژاندارمری نیز با سرنیزه خود محکم به صورت محمود زد.

وی بیان داشت: همین که به خود آمدم متوجه شدم پیکر محمود غرق در خون است و مأموران هم اجازه اینکه او را به دکتر یا بیمادستان ببریم نمی‌دادند و محمود در همان روز به شهادت رسید

 لزوم توجه به نماز اول وقت؛ وصیت شهید «سندروس»

شهید «علی سندروس» فرزند فرامرز در سال 1343 در خانواده ای مذهبی در شهربیرجند متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان فعلی سندروس و راهنمایی را در مدرسه فرزان گذراند.

تحصیلاتش تا اول نظری در دبیرستان کنونی دکتر چمران ادامه یافت. شهید نوجوانی خوش اخلاق، خنده رو، متدین، با وفا و هوشیار بود. در خانه و مدرسه و اجتماع مورد تشویق و تأیید قرار می‌گرفت و در جلسات دینی و مرثیه خوانی و آموزش قرآن شرکت می‌کرد.

علاقه زیادی به پخش عکس و اعلامیه‌های امام و نصب آن‌ها و نوشتن شعارهای ضد رژیم بر دیوارهای شهر داشت. آرزوی کوچکش تحصیل علم و دانش برای خدمتی صادقانه به مردم و آرزوی بزرگش شهادت در راه خدا بود.

پس از اين که در 10 دی‌ماه سال 1357 يکی از جوانان شهر به نام «محمد تقی خاکشور» به شهادت رسيد از آن روز به بعد عشق به شهادت در او بيشتر شعله ور شد.

وی هميشه می‌گفت: «آيا روزی خواهد رسيد که من هم مثل شهيد خاکشور بالای دستان مردم قرار گيرم! » سرانجام 5 روز قبل از ورود امام خمینی(ره) به ايران در 7 بهمن‌ماه 1357 مصادف با 28 ماه صفر در ميدان شهدا و مقابل ژاندارمری بيرجند توسط سرسپردگان رژيم منحوس پهلوی درخون گرم خود غلتيد و به شهادت رسيد. پیکر پاک شهید طی مراسمی با شکوه بر دوش مردم انقلابی در گلزار شماره یک شهرستان بيرجند به خاک سپرده شد.

فرازی از وصیتنامه شهید سندروس؛ «هیچگاه از یاد خدا غافل نباشید و نمازتان را همیشه اول وقت بخوانید».

خوش‌رویی؛ مهم‌ترین ویژگی شهید «سورگی»

شهید «محمود سورگی» فرزند رحیم در  سال 1340 در روستای «سورگ» از توابع شهرستان بیرجند در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. بعد از چندی به کانون تربیت دوم پای نهاد و تا سال پنجم ابتدایی درس خواند ولی به علت گرفتاریهای فراوان علی رغم میل باطنی ترک تحصیل نمود و به قالیبافی مشغول شد.

شهید سورگی قبل از پیروزی انقلاب همراه دوستانش نقش مؤثری در مبارزه علیه رژیم ایفا نمود و در تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی آن دوران حضوری فعال داشت.

خوش‌رویی، احترام به پدر و مادر، خواندن مستمر قرآن و عشق و علاقه ی زیاد به اهل بیت (علیهم‌السلام) از ویژگی‌های بارز این شهید بزرگوار بود. سرانجام در تاریخ هفدهم بهمن ماه سال 1357 ( در تظاهرات گسترده مردم مقابل ژاندارمری بیرجند) هنگامی که همراه مردم بیرجند از میدان ابوذر به سمت میدان شهدا در حرکت بود و شعار انقلابی می‌داد توسط مزدوران رژیم پهلوی هدف گلوله مستقیم قرار گرفت و در سن 17 سالگی به فیض شهادت نایل آمد. پیکر پاک شهید بر دوش مردم حزب الله شهرستان بیرجند تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

7 بهمن؛ روزی افتخار آمیز برای مردم غیور بیرجند

«مجید کریمیان» مدیرکل حوزه هنری خراسان جنوبی نیز، گفت: مردم خراسان جنوبی  در یک شهر نظامی مثل بیرجند در 7 بهمن سال 57 تظاهرات هزاران نفری علیه شاه به راه انداختند که شش جانباز و دو شهید در این روز داشتیم.

وی تصریح کرد: از اوایل سال 1357 اتفاقات علنی و آشکاری برای مقابله با رژیم پهلوی در بیرجند قوت گرفت و تظاهرات متعدد و سخنرانی‌های ضد رژیم پهلوی انجام شد که یکی از بزرگترین حماسه‌های مردم بیرجند در هفتم بهمن‌ماه 57 رخ داد و در آن روز مردم از سمت رژیم پهلوی تهدید به تیراندازی مستقیم شدند.

مدیرکل حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شهید «محمود سورگی و علی سندروس» از جوانان این مرز و بوم بودند که در تظاهرات هفتم بهمن در بیرجند شرکت کردند و در میدان شهدا  به شهادت رسیدند، افزود: هفتم بهمن روز قله رشادت‌های مردم خراسان جنوبی و روزی افتخار آمیز برای مردم غیور این منطقه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها