با معرفی انیمیشن سلام ابراهیم؛

نمایشگاه «شهر خانواده» در کوشک هنر افتتاح شد

انیمیشن سلام ابراهیم «شهر خانواده» در کوشک هنر عباس‌آباد افتتاح شد.
کد خبر: ۵۶۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳ - 28January 2023
نمایشگاه «شهر خانواده» در کوشک هنر افتتاح شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نمایشگاه سبک زندگی نسل آینده ایران «شهر خانواده»، با حضور مهدیه محمدتقی‌زاده، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، سیدمجید پوراحمدی مدیر صندوق اعتباری هنر در کوشک باغ هنر، منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد تهران افتتاح شد.
 
این نمایشگاه امروز افتتاح شد و خانواده‌ها از ساعت ۹ تا ۲۰ می‌توانند به باغ هنر مراجعه و در تئاتری تعاملی با محصولات فرهنگی ایرانی اسلامی آشنا شوند. البته محل برگزاری این نمایشگاه چندان در دسترس خانواده‌ها نیست و برای رفتن به آنجا حتماً باید از ماشین شخصی استفاده کرد.
 
وسعت نمایشگاه نیز در حدی نیست که خانواده‌ها بخواهند هزینه رفتن تا باغ هنر را تقبل کنند. از سوی دیگر وقتی قرار است همین آثار در مصلی تهران نیز به نمایش و عرضه گذاشته شود، چه لزومی دارد که در قالب یک نمایشگاه مجزا برپا شود.
 
اولین بخش این نمایشگاه یک تابلوی بزرگ است که از افراد علاقه‌مند عکس گرفته می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند شخصیت ایرانی مورد علاقه خود را انتخاب کنند و چهره آن‌ها براساس آن شخصیت بازطراحی و در تابلو قرار داده می‌شود. البته در این بخش سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی به همراهان میهمانانش دقایقی ایستادند و چند عکس دسته جمعی گرفتند.
 
در ادامه خیمه شب بازی با محور شخصیت «مبارک» بخش دیگر این نمایشگاه است که در آن مرشد و مبارک به معرفی نمایشگاه می‌پردازند و یک اجرای زیبا از اصیل‌ترین تئاتر عروسکی ایرانی ارائه می‌شود. همچنین در این بخش هم مدعوین به تماشای این خیمه شب بازی نشستند.
 
روزانه چهار اجرای خیمه شب بازی در نمایشگاه شهر خانواده
 
سیاوش ستاری مدیر خانه موزه خیمه شب بازی ایران که در این بخش به عنوان مرشد و مسئول گروه حضور داشت، گفت: به واسطه اینکه نمایشگاه براساس کاراکتر‌ها و شخصیت‌های انیمیشن‌های ایرانی پایه ریزی شده است، ما هم در این بخش حضور داریم تا نمایش خیمه شب بازی که نمایش دیرین سنتی ماست و بیش از هزار سال در کشور قدمت دارد، به عنوان مطلع ماجرا و مدخل ورودی جشنواره معرفی کنیم و در نهایت بتوانیم لحظه شادی را برای شروع برنامه داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده روزانه چهاراجرا خواهیم داشت و در هر اجرا سلام و علیک و چاق سلامتی با مخاطبان داریم و در همین بخش با زبان طنز و شوخی به آن‌ها خیرمقدم می‌گوییم.
 
همچنین دکه سیار نمایش باران نیز با تئاتر تعاملی بخش دیگر این نمایشگاه است. در این بخش هر یک از اعضای خانواده کیف و ماسکی را برمی‌دارند و در قالب یک شخصیت انیمیشنی وارد خانه‌ای به هم ریخته می‌شوند که باید آن را مرتب کنند. در این خانه با خواندن یک کتاب بچه‌ها می‌توانند گربه‌ای که در قفس گیر کرده را نجات دهند.
 
پیش از ورود به ین بخش نوشته‌ای را مشاهده می‌کنیم: سلام، من روح خبیث بد افزاریم که این خونه رو ریخته به هم، اگه می‌خوای کمک کنی یه کیف وردار وارد بازی شو و با استفاده از وسایل داخلش قصه ما رو نجاب بده. می‌تونی از مامان یا بابات کمک بگیری.
 
همچنین بچه‌ها با محصولات فرهنگی مثل کتاب یا عروسک‌های ایرانی آشنا شده و با حل هر مرحله امتیاز می‌گیرند. پیدا کردن شخصیت شهید ابراهیم هادی نیز باعث می‌شود تیزر معرفی این شخصیت نمایش داده شود و بچه‌ها با کمک انیمیشن با این شهید آشنا شوند.
 
معرفی آثار نشر نیستان و داستان‌های سلام مرشد و پلنگ سفید نیز بخش دیگری از این تئاتر تعاملی است که کودکان، شخصیت‌های اصلی هستند که در آن بازی می‌کنند. پویانمایی که کودک می‌تواند شخصیتی که دوست دارد را انتخاب کند و داستان خود را بسازد و خودش نیز آن را نمایش دهد، خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی ایرانی اسلامی، مجموعه کتاب‌های کمیک و کتاب بازی، اسباب بازی، انیمیشن سلام ابراهیم و نرم‌افزار اوقات فراغت شاد تابستان (مدرسه خانگی تابستانه) از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.
 
در این نمایشگاه خانواده‌ها محور هستند و خود در تئاتر تعاملی نقش‌ها را ایفا می‌کنند تا استفاده از محصولات فرهنگی ایرانی را تجربه کنند.
 
شخصیت‌های ایرانی در وضعیت کنونی بازار، کالا به کالا تفاوت دارد
 
در پایان بازدید سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با میهمانانش در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تغییرآفرینی در سبک زندگی به ویژه در عرصه کودکان و نوجوانان که از رسالت‌های نظام فرهنگی کشور است، بدون همکاری دولت، بخش خصوصی و خانواده‌ها ابداً ممکن نیست، زیرا در شرایط ویژه کشورمان باید در حوزه سواد و انتخاب محصولات فرهنگی و مصارف فرهنگی ورود کنیم و انتخاب گری در مصرف فرهنگی و کالای فرهنگی با خانواده داشته
باشیم.
 
وی افزود: نمایشگاه شهر خانواده تلاشش این است که بتواند میان دولتی‌ها و همچنین صاحبان سرمایه‌های دولتی یا خصوصی خلاقان هنری و بخش خصوصی که توانسته شخصیت پردازی موفقی داشته باشد و البته مردم و خانواده‌ها و فرزندان عزیزشان یک تعاملی برقرار کند.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: کار ما در نظام فرهنگی کشور این بسترسازی و ایجاد تعامل است؛ اگر این زمین را فراهم کنیم، مطمئنیم که نظام مصرف فرهنگی در کشورمان توازن و معادله اش و موازنه اش به سمت محصولات ایرانی تغییر می‌کند.
 
امامی گفت: شخصیت‌های ایرانی در وضعیت کنونی بازار، کالا به کالا تفاوت دارد؛ برای مثال در نوشت افزار یک بازار بیش از شصت درصدی توانسته بگیرد یا در حوزه پویانمایی بخاطر انحصار سازمان صداوسیما بخش زیادی از اتفاقات می‌توانست بیفتد که افتاده است؛ لکن در مجموع هنوز موازنه در مصرف فرهنگی مخصوصاً نوجوانان با شخصیت‌های غیرایرانی است و این یک هشدار بزرگ بر همه ما که هر چه داریم باید بگذاریم تا در نظام مصرف فرهنگی خانواده‌ها این کالا‌های با کیفیت و با شخصیت دیده شود.
 
نمایشگاه شهر خانواده میان بخش ایده و تجاری سازی پیوند ایجاد می‌کند
 
در ادامه سیدمجید پوراحمدی مدیر صندوق اعتباری هنر گفت: نمایشگاه شهر خانواده فرصت خوبی است، برای اینکه دو بخش ایده و تجاری سازی باهم پیوند بخورند و تقویت شود و در نهایت سرمایه گذارانی که در این زمینه علاقمند هستند، از این نمایشگاه بازدید کنند تا شاهد تقویت بخش صنایع فرهنگی باشیم.
 
نمایشگاه شهر خانواده می‌توانست در راستای طراحی تولید محصولات بیشتری باشد
 
این نمایشگاه تا ۱۲ بهمن ماه در باغ هنر برپاست و سپس به مصلی تهران منتقل می‌شود تا در کنار بخش دیگر این نمایشگاه که شامل محصولات مد و لباس است به نمایش و اجرا گذاشته شود. این نمایشگاه می‌توانست در قالب یک نمایشگاه تخصصی برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در راستای تولید محصولات بیشتر طراحی شود، اما برگزاری محدود آن، برای عموم و در محلی با دسترس پذیری کم چندان شایسته نیست و بهتر بود برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام می‌شد.
 
انتهای پیام/ ۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار