مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران:

تجلیل شعر فجر از «قادر طهماسبی»/ شاعران غیرفارسی به جشنواره می‌آیند

رمضانی با بیان اینکه در بخش ویژه اختتامیه جشنواره شعر فجر از «قادر طهماسبی» شاعر آیینی و دفاع مقدس تقدیر می‌شود، گفت: شاعران هفت کشور فارسی زبان و غیرفارسی در بخش بین‌الملل جشنواره حضور خواهند داشت.
کد خبر: ۵۶۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ - 29January 2023

به گزارش خبرنگار و فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» با حضور رضا اسماعیلی دبیر جشنواره و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

رمضانی با بیان اینکه شعر ثروت ملی ایرانیان است، اظهار داشت: الهام‌بخشی در شعر منحصربه‌فرد است و می‌توانیم ادعا کنیم شعر به‌صورت تام و تمام به زبان فارسی است و شعر در دیگر زبان‌های به این اندازه آهنگین و دارای مضامین والا نیست.

وی شعر را انعکاس دهنده ویژگی‌های مثبت ایرانیان شامل اخلاص و ایثار، نودوستی، انسانیت و شرافت دانست و از هیئات علمی جشنواره به خاطر اهتمام در داوری قدردانی کرد و گفت: حجم آثار رسیده به دبیرخانه نشان دهنده دامنه پرشمار از علاقه‌مندان به شعر است.

تجلیل شعر فجر از «قادر طهماسبی»/ شاعران غیرفارسی در به جشنواره می‌آیند

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران  از افزایش ۳۰ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره خبر داد و عنوان کرد: در جشنواره امسال رشد مسئله اثار نوشاعران به‌طور برجسته و پرتعداد و پرشمار مطرح بود لذا از شاعران و ناشران برای انتشار این کتاب‌های تشکر می‌کنیم چراکه اگر این دامنه پرتعداد را نداشته باشیم نمی‌توانیم مدعی مطلوبیت شعر داشته باشیم.

آموزش ۱۲۰ شاعر جوان در کلک خیال

رمضانی با تاکید براینکه در قرن گذشته حجم عظیمی شعر فارسی تولید شده است که باید برای محققین و کارشناسان دانشگاهی جذاب باشد، تاکید کرد: حداقل انتظار برای پرداختن به این آثار رویکرد پژوهش‌محور است که می‌توانند گام ابتدایی باشد.

وی با بیان اینکه شاعران فارسی‌زبان هند، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان در محفل بین‌الملل جشنواره حضور خواهند داشت، گفت: لبنان و سوریه دو کشور غیرفارسی زبان خواهند بود که روز سه‌شنبه در هفتمین محفل جشنواره شعر فجر حضور خواهند داشت. ما ضمیمه آموزشی جشنواره را با رویداد آموزشی «کلک خیال» فراهم کردیم که به واسطه آن ۱۲۰ شاعر جوان از ۳۱ استان را از ۱۲ تا ۱۴ بهمن‌ماه با حضور ۱۳ تن از اساتید شعر انقلاب آموزش خواهیم داد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: در شرایطی که برخی‎ها تلاش می‌کنند حوزه فرهنگ که حوزه تعالی‌بخش و پیش برنده جامعه است را ملهتب کنند، فراهم کردن شرایطی آرامی که اهالی ادب و داوران بتوانند به کار فنی و علمی و داوری بپردازند، کار سختی است. شعر مهم‌ترین شکل دهنده فرهنگ ایرانی و زبان فارسی است که امیدواریم تلاش‌های صورت گرفته در جشنواره برای این امر اثرگذار باشد. 

تجلیل از فرید در اختتامیه جشنواره شعر فجر

رمضانی درباره زمان اختتامیه جشنواره شعر فجر گفت: روز جمعه همزمان با روز ولادت امیرالمومنین(ع) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما از ساعت ۱۸ تا ۲۰ این مراسم برگزار خواهد شد و در این مراسم از «قادر طهماسبی» متخلص به فرید، شاعر برجسته آیینی و دفاع مقدس تجلیل به‌عمل خواهد آمد. 

وی با طرح این پرسش که چه چیزی تئاتر و سینما را در جامعه برجسته کرده است، گفت: برجستگی سینما و تئاتر بخاطر رسانه است؛ رسانه‌ها اگر به ادبیات به‌عنوان مادر فیلم، تئاتر و موسیقی بپردازند، وضعیت بهتر خواهد شد. ادبیات هیاهو ندارد و باید به کمک رسانه برایش هیاهو ساخت تا این محصول هنری به متن جامعه برسد.

تجلیل شعر فجر از «قادر طهماسبی»/ شاعران غیرفارسی در به جشنواره می‌آیند

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره میزان جوایز جشنواره گفت: جوایز شعر معادل سال گذشته خواهد بود و افزایش نداشته است لذا در مجموع سه هزار و ۱۲۵ اثر به دبیرخانه رسیده است که ۳۲۷ اثر در بخش درباره شعر، ۳۲۸ اثر در بخش کودک و نوجوان و ۲ هزار ۴۷۰ اثر در بخش شعر بزرگسال از ۸۸۹  ناشر به دبیرخانه رسید. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار