به گزارش دفاعپرس از اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین «محمدعلی رنجبر» مدیر موسسه ایران پیشران امروز (یکشنبه) در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان در قالب دوره آموزشی «جهاد تبیین» با اشاره به هجمه دشمن، به موضوع جنگ ترکیبی و هیبریدی دشمن و جهاد تبیین بهعنوان بهترین راه مقابله با این جنگ پرداخت و اظهار داشت: وقتی میگوییم جنگ ترکیبی و هیبریدی به این معنا نیست که در گذشته چنین جنگهایی وجود نداشته است، بلکه در طول تاریخ بشریت جنگها ترکیبی بوده است.
وی عنوان کرد: جنگ هیبریدی مانند ریل قطاری متشکل از دو خط موازی است که یک خط آن، خط واقعیت میدانی و خط دیگر، برساخت روایی و ذهنی است.
کارشناس سیاسی با بیان این که در زمان رسول خدا(ص) نیز از جنگهای ترکیبی علیه مسلمانان استفاده میشد، افزود: به عنوان نمونه در زمان حضرت محمد (ص) منافقین با اهل کتاب متحد شدند و در فضای میدان واقعی اعلام کردند که ابوسفیان ۳هزار غلام حبشی خریداری کرده که هر یک حریف ۱۰ نفر از مسلمانان است و به نوعی پروپاگاندا و بزرگ نمایی کردند.
حجتالاسلام رنجبر اضافه کرد: آیه ۹۹ سوره آل عمران نازل شد که« قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا بگو: ای اهل کتاب، چرا اهل ایمان را از راه خدا باز میدارید و اهل ایمان را به راه باطل میخوانید در صورتی که (به زشتی این عمل) آگاهید؟! و (بترسید که) خدا از کردار شما غافل نیست.»،لذا به این نحو، جامعه ضعیف الایمان ها، از طریق منافقین هدف اهل کتاب قرار گرفتند.
وی با تأکید بر استفاده دشمنان اسلام از جنگهای ترکیبی علیه مسلمین تصریح کرد: در طول رسالت پیامبر نیز این گونه بود که دشمن توان اقتصادی، نظامی، تبلیغاتی و فرهنگی خود را بسیار زیاد و توان مسلمین را کم جلوه میداد و در کنار واقعیت میدان از این برساخت روایی ذهنی برای این که به هدف خود برسد بهره میبرد.
مدیر موسسه ایران پیشران خاطرنشان کرد: در حال حاضر دلیل پررنگ شدن جنگ ترکیبی رشد ابزارهای رسانهای به خصوص شبکههای اجتماعی است و دشمن نیز بسیار هنرمندانه از این ابزار در جهت دستیابی به اهداف خود بهره میگیرد.
حجتالاسلام رنجبر با اشاره به تعریف جنگ هیبریدی عنوان کرد: جنگ هیبریدی شامل بهرهگیری از همه ابزارهای موجود با هدف دستیابی به اهداف استراتژیک و عقب راندن رقیب از استراتژی و اهداف راهبردی خود است.
وی در ادامه به تشریح راهبرد استراتژیک ایران در برابر آمریکا اشاره کرد و گفت: مشکل آمریکاییها با ما بر سر این نیست که به چند روستا آب و برق رساندهایم، بلکه مشکل آنها با ما در سطح استراتژیک و مربوط به راهبرد کلان جمهوری اسلامی است.
مدیر موسسه ایران پیشران با بیان اینکه راهبرد کلان جمهوری اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی در سطح جهانی و در واقع ایجاد یک نظم نوین جهانی بوده و در کنار آن استراتژی میان مدت ما، تبدیل ایران به یک ایران قوی است، ابراز داشت: ایران امروز هیبت آمریکا را شکسته و ترس کشورها از امریکا را از بین برده و کشورها در حال رسیدن به این باور هستند که آمریکاییها آن قدر اقتدار ندارند و می توانند در مقابل آن بایستند.
حجتالاسلام رنجبر به استفاده دشمن در چند ماه اخیر از تمام عناصر و مولفههای جنگ ترکیبی بر علیه ایران اشاره کرد و مطرح کرد: جنگ هیبریدی شامل مولفههای مختلف است که عبارت است از جنگ اقتصادی، سایبری، جنگ با نیروهای منظم، جنگ با نیروهای نامنظم چریکی، جنگ با نیروی مخصوص، جنگ اطلاعاتی، جنگ شهری، از تمام این شیوهها و ابزارها در همین سه ماه اخیر علیه ما استفاده کردند.
وی ادامه داد: آمریکا یک کلان استراتژی، یک کلان راهبردی و یک کلان روایت نیز در حوزه روایی دارد و ایجاد نظم نوین جهانی به رهبری ایران اسلامی نیز کلان استراتژی ما است و به کمتر از آن نیز قانع نیستیم، زیرا قرآن به کمتر از این قانع نيست و میفرماید «کلمة الله هی العلیا» و در مقابل نیز آمریکا برای حفظ نظم جهانی با پیشرانی خود تلاش میکند.
کارشناس سیاسی با اشاره به بهرهگیری آمریکا از راهبردهای میدانی و برساخت های روایی برای تغییر رژیم در ایران در طول ۴۳ سال گذشته تاکيد کرد: مشکل ما اکنون در میدان نیست، چرا که بحمدالله در میدان دستاوردهای بزرگی در حوزههای نظامی، امنیتی و سیاسی به دست آوردهایم، بلکه آن چه که درباره آن مشکل داریم در عرصه روایت است و آمریکا در بیان روایت به گونه ای عمل می کند که طرف مقابل را شکست خورده جلوه دهد.
حجت الاسلام رنجبر خاطر نشان کرد: رسالت امروز ما رسالت روایتگری، تبیینگری و کنشگری در این عرصه است که رهبر معظم انقلاب اسلامي آن را اصطلاحا جهاد تبیین نامگذاری کردند، یعنی فریضه قطعی، فوری و واجب به تعبیر رهبری این است که باید آنچه در میدان اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است را روایت کنیم.
وی به تبیین طراحی دشمن برای جا انداختن کلان روایت خود در اذهان پرداخت و يادآور شد: آمریکاییها یک کلان روایت درست می کنند و این کلان روایت را نمی گویند و تکرار نمی کنند، در حالی که ما هر روز کلان روایت خود را تکرار می کنیم، آنها بدون این که محورها را نشان دهند آنها را اطراف کلان روایت ایجاد میکنند و سپس برای هر یک از محورها، شاخههایی میسازند. به عنوان مثال روی شاخه حجاب و حضور بانوان در ورزشگاه و مشخصا ورزشگاه فوتبال مردان خرده روایت درست کرده و به عنوان نمونه حجاب اجباری را طرح میکنند و سپس برای این خرده روایت سراغ سوژهسازی میروند.
انتهای پیام/