در ادامه نشست ها برای حل بحران سوریه؛

موضع رسمی جمهوری اسلامی در دور بعدی مذاکرات وین درباره سوریه

دور جدید مذاکرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای حل بحران سوریه، پنجشنبه این هفته در وین برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸ - 08November 2015

موضع رسمی جمهوری اسلامی در دور بعدی مذاکرات وین درباره سوریه

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فرانک اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان درباره دور جدید مذاکرات گفت که بیانیه پایانی دور گذشته مذاکرات وین پایه و اساس دور بعدی مذاکرات خواهد بود.  دور اول مذاکرات سوریه در وین، 8 آبانماه برگزار شد. در این مذاکرات برای اولین بار نماینده ایران نیز پشت میز مذاکره درباره حل بحران سوریه حضور یافته بود؛ موضوعی که کارشناسان دلیل آن را موفقیتهای نظامی دولت اسد در سوریه دانستند.
 
به همین دلیل و با توجه به اینکه ابتکار عمل روی زمین در سوریه در اختیار ایران بوده است؛ کارشناسان معتقدند چشمپوشی از حضور ایران در این نشست در واقع به شکست کشاندن مذاکرات در همان ابتدا تفسیر میشد. به هر حال دور جدید مذاکرات سوریه پنجشنبه این هفته یعنی 21 آبانماه در وین برگزار میشود.
 
جواد ظریف درحالی در دور گذشته مذاکرات در وین پشت میز قرار گرفت که نسبت به موضع ایران در قبال این نشست، شفافسازی نشده بود. در میانه مذاکرات نیز شایعاتی درباره نقش بشار اسد در فرآیند حل موضوع سوریه مطرح شد که البته ایران آن را به سرعت تکذیب  و تصریح کرد که درباره آینده سوریه هیچ معاملهای صورت نگرفته است. این تکذیبیهها البته در حالی است که فرمانده سپاه پاسداران هفته گذشته و پس از نشست وین در انتقاد از کجفهمیهای برخی مسؤولان نسبت به مسائل منطقهای گفته بود برخی مسؤولان در برخی دیدارها نسبت به عدم حضور بشار اسد در راس دولت سوریه ابراز تمایل کردهاند که البته این درخواست آنها با مخالفت صریح رهبر انقلاب مواجه شده است.
 
 اکنون اما قبل از برگزاری دور دوم مذاکرات وین درباره سوریه، اظهاراتی درباره موضع ایران در این مذاکرات مطرح شده است. در واقع این بار درباره اینکه ایران در وین چه خواهد گفت توضیحاتی به افکار عمومی ارائه شده است!
 
علیاکبر ولایتی، مشاور بینالملل رهبر انقلاب دیروز در گفتوگو با صدا و سیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حضور ایران در نشست وین به مفهوم عقبنشینی کشورمان از مواضعش درباره سوریه است؟ افزود: به هیچ عنوان! حمایت ما از سوریه در چند عرصه صورت میگیرد که یک جنبه آن کمک به مقاومت مردم این کشور در برابر تروریستها و افراطیونی است که سبب جنگ در جهان اسلام هستند. غیر از عرصه دفاعی، ما در عرصه سیاسی نیز از سوریه به عنوان متحد خود حمایت میکنیم.
 
ولایتی افزود: ما نمیتوانیم صحنه سیاسی را ترک کنیم اما حضور در صحنه سیاسی و انجام مذاکرات به معنی عقبنشینی از اهداف اعلامشده ما نیست. وی تأکید کرد: بدون تردید هیچ کس حق ندارد در امور داخلی سوریه دخالت کند و این حق ملت این کشور است و در گفتوگوهایی که درباره سوریه باید تکلیف کار را در نهایت روشن کند خود مردم این کشور و گفتوگوهای سوری- سوری تعیینکننده هستند. ولایتی گفت: دولت کنونی سوریه نشان داده است لیاقت این را دارد که به عنوان مدافع ملتش در صحنه باشد و اگر امروز هم رأیگیری کنند آقای بشار اسد بیش از هر مدعی دیگری رأی خواهد آورد.
 
وی افزود: حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با حفظ موازین اعلامشده و رعایت خطوط قرمز در گفتوگوهای سیاسی به معنی خالی نگذاشتن عرصه سیاسی است بویژه که اکنون دیدگاه کسانی که در مذاکرات وین درباره سوریه شرکت دارند کاملاً تغییر کرده است. مشاور امور بینالملل مقام معظم رهبری اضافه کرد: آنان میدانند بدون جمهوری اسلامی ایران امکان دستیابی به راهحل سیاسی برای سوریه وجود ندارد و راهحل سیاسی هم باید با رعایت حقوق مردم سوریه باشد. ولایتی تأکید کرد: بر این اساس با هر طرحی که بخواهد دولت کنونی سوریه را که چند سال از حقوق مردمش در برابر تروریستها دفاع کرده است کنار بگذارد مخالفیم.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هر راهحلی را که دولت و ملت سوریه با آن مخالف باشند، تایید نمیکند و فقط طرحی را میپذیرد که مقبول دولت و مردم این کشور باشد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضور نیروهای  روسیه در سوریه بنبست نظامی را شکسته است و کمک میکند که بنبست سیاسی نیز بشکند. ولایتی در پاسخ به پرسشی درباره اوضاع عراق با تایید تمایل این کشور برای بهرهمندی از کمکهای نظامی روسیه علیه تروریستها در این کشور افزود: دولت عراق به اشکال مختلف در این باره اعلام رضایت کرده است. وی گفت: عراق به عنوان جزئی از ائتلاف 1+4 در کنار سوریه قرار دارد و به دولت این کشور کمک میکند.
 
ولایتی افزود: حضور نیروهای روسیه در سوریه بنبست نظامی را شکست و کمک میکند که بنبست سیاسی نیز بشکند، این فقط دیدگاه ما نیست زیرا در دیداری با نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، از او درباره نقش روسیه در سوریه پرسیدم که او نیز در پاسخ اظهار داشت نقش روسیه بنبست سیاسی را شکست. وی گفت: ایران، عراق و حزبالله لبنان نیز که در سوریه نقش اساسی دارند فاقد پوشش هوایی بودند که این نقش را نیز روسیه ایفا میکند.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: روسیه در عرصه بینالمللی بویژه با توجه به بهرهمندی از حق وتو در شورای امنیت، از حمایت چین بهرهمند است و ما میتوانیم به کمکهای بینالمللی و تجهیزاتی روسیه از سوریه اتکا کنیم. ولایتی گفت: روسیه با کمکهای نظامی خود، پوشش هوایی رزم بسیار سخت و پیچیده علیه تروریستها در سوریه را تأمین میکند.
 
* طرح دموکراتیک ایران

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیروز در دیدار رئیس پارلمان اتحادیه اروپایی گفت تصمیمگیرنده نهایی برای سوریه، مردم این کشور هستند و نظرهیچ کشوری نمیتواند جایگزین نظر مردم سوریه شود. لاریجانی در نشست خبری مشترک با مارتین شولتز در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی که از وی پرسید تا چه زمانی ایران اصرار به حمایت از اسد خواهد داشت، گفت: مساله سوریه مساله فرد نیست بلکه مساله این است که ما باید منطقه را عاری از تحرکات تروریستی کنیم.
 
رئیس مجلس ادامه داد: ما میگوییم مساله سوریه شروعی است برای ناامن کردن تمام منطقه و اگر با تحرکات تروریستها مقابله نشود شرایط بدتری پیش خواهد آمد؛ اینکه ما اصرار به پایداری امنیت در سوریه داریم برای مقابله با تروریسم است و امروز همه شاهدیم که هزاران تروریست از  کشورهای اروپایی در سوریه به داعش میپیوندند و این برای کل جهان خطرناک است.  لاریجانی، برقراری امنیت و اصلاح ساختار با شیوه دموکراتیک حاصل شده از رأی مردم را راهکار جمهوری اسلامی ایران در سوریه و یمن دانست و با انتقاد از کسانی که به جای مردم سوریه تصمیم میگیرند، تأکید کرد: اینکه چند کشور دور هم بنشینند و برای آینده مردم سوریه تصمیم بگیرند اگرچه ممکن است این کشورها بتوانند به رسیدن به دموکراسی کمک کنند اما حق ندارند  نظرشان را جایگزین نظر مردم سوریه کنند. اشاره علی لاریجانی به راهحل پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه در واقع مبتنی بر مواضع رسمی نظام در بیانات رهبر انقلاب است.
 
حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی بهترین راهحل بحران سوریه را اتکا به مردمسالاری دانستهاند. ایشان در دیدار اخیر وزیر خارجه، سفرا و کارداران ایران درباره سوریه تأکید کردند: حرف ما در این زمینه، مستحکمترین حرفهاست ما معتقدیم معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را درباره خود نمیپذیرد. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: راهحل مساله سوریه، انتخابات است و برای اینکار باید با قطع کمکهای نظامی و مالی به معارضان، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را میخواهند انتخاب کنند. ایشان در همین زمینه با رد تجزیه کشورها و تبدیل آنها به واحدهای کوچک قومی افزودند: مرجع قرار دادن یکی از گروههای مسلح برای تصمیمگیری و تشکیل دولت، منطقی و مورد قبول نیست و اینگونه فرمولها عملاً باعث ادامه جنگ میشود.
 
منبع: وطن امروز
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار