یادداشت/ علی عبدالصمدی

امام جواد علیه السلام؛ مظهر سخاوت و بخشندگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری امام محمد ابن علی ابن موسی علیه السلام سخاوت و بخشندگی است. ایشان بسیار اهل جود و سخاوت بودند که آن لبریز از تقوا و خدا ترسی بود.
کد خبر: ۵۷۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲ - 01February 2023

امام جواد (ع) مظهر سخاوت و بخشندگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «علی عبدالصمدی»؛ امام محمد ابن علی ابن موسی علیه السلام ملقب به جواد الائمه و محمد تقی نهمین امام شیعیان است.

ایشان فرزند امام رضا و مادر ایشان کنیزی از شمال آفریقا بوده است. ایشان ۱۰ رجب ۱۹۵ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشودند.

امام جواد علیه السلام در هفت سالگی پدر بزرگوارشان را از دست دادند و به قولی جوان‌ترین امام در بین ائمه‌ی اطهار هستند. دوران حیات و امامت ایشان مصادف با خلافت مامون و پس از او معتصم عباسی است؛ دو فرزند هارون الرشید که یکی از مادری ایرانی بود و دیگر از مادری ترک تبار زاده شده بود.

شهادت امام رضا و کودکی امام جواد علیه السلام باعث شد تا در بین شیعیانی که ایمانی قوی نداشتند، اختلافاتی در زمینه‌ی ادامه‌ی بحث امامت به وجود آید، اما شیعیان راستین و پیروان صدیق اهل بیت علیهم السلام اجمعین با اهتمام و اجماع بر سر امامتی که از سوی خدا به حضرت محمد تقی علیه السلام تنفیذ شده بود، توانستند راه و سبیل امامت را ادامه دهند.

شیعیان راستین در پاسخ به این پرسش که چگونه امکان دارد که کودکی هفت ساله زعیم جامعه‌ی اسلامی باشد گفته اند حضرت عیسی علیه السلام نیز در گهواره با مردم سخن می‌گفتند و ایشان را هدایت می‌فرمودند. از همین رو، یکی از القاب ایشان بر مبنای آنچه که قطب الدین راوندی در القاب الرسول و عترت ذکر می‌کند عیسی ثانی است.

پس از شهادت امام رضا (ع) مامون مرکز خلافت خویش را از مرو به بغداد تغییر داد. او سعی کرد تا سیاست خود را در قبال ائمه‌ی اطهار حفظ کند به این معنی که او ام حبیبه دختر خود را به عقد امام جواد علیه السلام درآورد تا فرزند ایشان که به مقام امامت می‌رسد نوه‌ی دختری او باشد، اما به اذن حق تعالی امام علی النقی علیه السلام از مادری سمانه نام از مغرب در شمال آفریقاست.

از اهم ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری امام نهم شیعیان جهان سخاوت و بخشندگی ایشان است. ایشان ملقب به جواد یعنی بسیار اهل جود و سخاوت بودند. این سخاوت لبریز از تقوا و خدا ترسی بود تا جایی که ایشان ملقب به تقی یعنی پرهیزگار نیز بودند. ایشان در برابر مصائب و مشکلات زمانه بسیار صبور و شکیبا بودند و از همین روی صابر از القاب ایشان است.

امام جواد برای تربیت شیعیان و مسلمانان در زمینه‌های مختلف اخلاقی و تربیتی، بیاناتی دارد که توجه به آن‌ها برای شیعیان شایسته و لازم است. امام جواد به تاخیر انداختن توبه، امروز و فردا کردن، اصرار بر گناه و ایمن شدن از مکر خدا برحذر می‌دارد و مومن را به سه نیاز واقعی اش توجه می‌دهد: توفیق خدایی، واعظ نفسانی و قبول نصیحت، برای هر چیزی زینتی می‌شمرد و از متوجه شدن انحصاری به زینت‌های مادی هشدار می‌دهد.

یکی از راه‌های شناسایی هر فرد، توجه به اظهارنظر مخالفان و موافقان در مورد وی است. امام جواد (ع) شخصیتی بی نظیر و جامع کمالات و فضایل علمی و اخلاقی بود که دوست و دشمن را تحت تاثیر قرار داد، و به اعجاب و تحسین واداشت. امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) همیشه آن حضرت را با احترام یاد می‌کرد.

علمای شیعه همگی بر فضل، بزرگواری، علم، حلم و دیگر کمالات آن حضرت تصریح کرده اند و او را همچون جدش رسول خدا (ص) و علی ابن ابی طالب علیه السلام جامع خوبی‌ها شمرده اند. علمای بزرگ اهل سنت نیز همگی بر فضیلت و برتری امام (ع) بر اهل زمان خود اعتراف کرده اند.

عمر آن حضرت بسیار طولانی نشد و در بیست و پنج سالگی به دستور معتصم به فیض شهادت نائل آمدند. جوانی در به امامت رسیدن و شهادت از مهم‌ترین خصائص ایشان در بین ائمه اطهار علیهم السلام است.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها