دبیر شورای اسلامی اسپانیا:

واشنگتن ناقض قوانین بین المللی است

فرناندز با بیان اینکه واشنگتن قوانین و معاهدات بین المللی را به طور منظم نقض می‌کند و تنها زمانی آن‌ها را رعایت می‌کند که به نفعش باشد، گفت: برای مثال درخصوص توافق هسته‌ای با ایران و معاهدات بین المللی تسلیحاتی مختلف بدین گونه بوده است.
کد خبر: ۵۷۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰ - 04February 2023

واشنگتن ناقض قوانین بین المللی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «یوسف فرناندز» دبیر شورای اسلامی اسپانیا در گفت‌وگوی اختصاصی و در پاسخ به این پرسش که «تا چه حد با پیشرفت‌های علمی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مانند نانو، پزشکی، فضایی و نظایر آن آشنایی دارید؟»، اظهار داشت: ایران در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف صنعتی و فناوری از جمله صنایع نظامی به‌ویژه موشک‌ها و پهپاد‌ها و سایر حوزه‌ها مانند فناوری نانو و پزشکی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

فرناندز افزود: این کشور همچنین یکی از معدود کشور‌هایی است که ماهواره ساخته و در مدار قرار داده است و همه این‌ها به همت متخصصان ایرانی و بر اساس توان ملی انجام شده است. ایران به دنبال توسعه صنعت دانش بوده و این امر برای تضمین استقلال و حاکمیت یک کشور ضروری است، همچنین باید توجه داشت که همه این‌ها در چارچوب تحریم‌های آمریکا انجام شده است.

این تحلیلگر اسپانیایی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبین براینکه «نقش و جایگاه ایران در بیداری ملل اسلامی و مسلمانان جهان و آزادیخواهان در برابر برخی سیاست‌های استعماری و استثماری غربی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: امروزه ایران کشور مسلمانی است که در دفاع از جهان اسلام در برابر اقدامات قدرت‌های غربی و متحد آن‌ها رژیم صهیونیستی، جایگاه پیشرو را به دست آورده است.

وی افزود: هدف اینگونه سیاست‌های غرب حفظ کنترل سیاسی و اقتصادی بر کشور‌های مسلمان و جلوگیری از ظهور یک کشور قدرتمند در خاورمیانه است که بتواند خطری برای سلطۀ اسرائیل باشد.

فرناندز ادامه داد: با این حال، ایران توانایی‌های خود را ارتقا داده و به توسعه سایر کشور‌های منطقه کمک کرده است تا محور مقاومتی ایجاد کند که به ملت‌های مسلمان اجازه دهد در برابر چنین سیاست‌هایی از خود دفاع کنند و شرایط را برای دفاع از حاکمیت و استقلال خود فراهم کنند.

این تحلیلگر اسپانیایی خاطرنشان کرد: به همین ترتیب، ایران از اتحاد کشور‌های جهان اسلام حمایت کرده است تا آن‌ها را تقویت کند و تلاش‌های هژمونیک غرب علیه آن‌ها را خنثی کند.

این تحلیلگر اسپانیایی همچنین در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما با توجه به عهد شکنی آمریکا در زمینه‌های مختلف به خصوص خروج از برجام و برخی معاهدات بین المللی، آیا واشنگتن طرف قابل اعتمادی برای هرگونه توافق و مذاکره‌ای هست؟»، گفت: نگرش ایالات متحده نسبت به طرح جامع اقدام مشترک نشان داده است که واشنگتن قوانین و معاهدات بین المللی را به طور منظم نقض می‌کند و تنها زمانی آن‌ها را رعایت می‌کند که به نفعش باشد. برای مثال درخصوص توافق هسته‌ای با ایران و معاهدات بین المللی تسلیحاتی مختلف بدین گونه بوده است.

فرناندز ادامه داد: در عین حال آمریکا همچنان به متحد اسرائیلی خود اجازه می‌دهد تا به طور مداوم قوانین بین المللی از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کند، قطعنامه‌هایی که (رژیم) اسرائیل را مجبور به عقب نشینی از سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ می‌کند.

این محقق اسپانیایی گفت: همه این‌ها نشان دهنده این است که واشنگتن خود را ملزم به اجرای هنجار‌های بین‌المللی و معاهداتی که امضا می‌کند نمی‌بیند و تنها به دنبال استفاده از آن‌ها برای تقبیح دیگر کشور‌هایی است که آن‌ها را رعایت نمی‌کنند، که این موضع آشکارا و ریاکارانه است.

وی افزود: اگر ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد، هیچ تضمینی وجود ندارد که کنگره ایالات متحده یا دولت بعدی در آینده آن را رعایت کند.

فرناندز در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «علل گسترش ایران هراسی و اسلام هراسی از سوی برخی کشور‌های غربی و حمایت از کسانی که به این سیاست‌ها دامن می‌زنند، چیست؟»، گفت: سیاست‌های ایران هراسی نتیجه موضع مستقلی است که ایران در روابط خود با سایر کشور‌ها اتخاذ کرده است بنابراین، در حالی که اکثر رسانه‌ها اعتراض‌ها در پرو، فرانسه، بریتانیا و سایر کشور‌ها را - که دارای سیاست‌های همسو با واشنگتن می‌باشند- نادیده می‌گیرند یا کم اهمیت جلوه می‌دهند، همین رسانه‌ها تیتر‌های پرطمطراقی به هرگونه اعتراض یا شورش در ایران یا درکشور‌های دیگری که از دستورالعمل‌های غربی پیروی نمی‌کنند اختصاص می‌دهند.

این محقق اسپانیایی ادامه داد: این بدان معناست که این رسانه‌ها در خدمت دولت‌های خود هستند که از سیاست‌های مستقل ایران ناراضی می‌باشند، کشوری که در برابر هژمونی آن‌ها سر فرود نمی‌آورد.

وی افزود: در رابطه با اسلام هراسی مربوط، کشور‌های غربی محافل سیاسی با نفوذ بسیاری دارند که رشد جوامع مسلمان در خاک خود را با سوء ظن می‌نگرند، زیرا این محافل به آزادی مذهبی و مدارا اعتقادی ندارند و می‌دانند که اسلام مبارزه با استعمار و هژمونیسم و همچنین ضدیت با سیاست‌های سکولاریستی محافلی که به دنبال ریشه‌کن کردن دین از فضای عمومی هستند را ترویج می‌کند، اما با وجود چنین سیاست‌هایی، اسلام همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و به زودی به عنوان بزرگترین دین جهان ظاهر خواهد شد.

این تحلیلگر اسپانیایی همچنین در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما چرا اینگونه اقدامات – قرآن سوزی و اهانت به مقدسات مسلمانان - از سوی کشور‌های غربی مورد حمایت قرار می‌گیرد؟ و آیا شکست برخی سیاست‌های آنان در ارتباط با امور منطقه‌ای و بین المللی می‌تواند در حمایت از این اقدامات موثر باشد؟»، گفت: سوزاندن قرآن در کشور‌های اروپایی بخشی از فعالیت‌های سیاسی راست افراطی است که از اسلام هراسی برای کسب امتیازات سیاسی از طریق پیام‌های نفرت و ترس استفاده می‌کند.

فرناندز ادامه داد: مشکل اینجاست که دولت‌های اروپایی موضع ریاکارانه‌ای را در قبال این رویداد‌ها می‌گیرند و اظهار می‌کنند که توان جلوگیری و دخالت در این موارد را ندارند، چون این امور در محدوده «آزادی بیان» قرار می‌گیرند با این حال به عنوان مثال اقداماتی از قبیل تمسخر خانواده‌های سلطنتی یا انکار هولوکاست جرم تلقی شده و مجازات حبس برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بنابراین این نشان می‌دهد که کشور‌های غربی برای آزادی بیان محدودیت‌هایی قائل شده‌اند، اما آن‌ها دین اسلام و احساسات مسلمانان را جزو حقوق قانونی و قابل دفاع محسوب نمی‌کنند.

این محقق اسپانیایی در پایان و در پاسخ به این پرسش که «به تازگی شاهد برقراری ارتباط از سوی برخی کشور‌های عربی با (رژیم) اسرائیل هستیم، با توجه به اینکه اسرائیل به هیچیک از معاهدات بین المللی پایبند نیست و حق و حقوق فلسطینی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، اقدام این کشور‌ها چه عواقبی برای منطقه و فلسطین دارد؟»، گفت: روند عادی سازی با اسرائیل توسط چهار کشور عربی - امارات متحده، بحرین، مراکش و سودان- انجام شده است، اما بازتاب عمده‌ای نداشته است به دلیل اینکه اغلب این دولت‌ها قبلاً روابط پنهانی با اسرائیل داشته‌اندکه اکنون آشکار شده و این امر نتیجه اقدام دولت‌هایی است که به دنبال «مزایای سیاسی» از آمریکا هستند که برای این عادی‌سازی میاجیگری کرده است، اما این گونه طرح‌ها از سوی مردم رد می‌شوند و آن‌ها را خیانت به فلسطینی‌ها می‌دانند.

فرناندز ادامه داد: یکی از نظرسنجی‌های اخیر نشان داده که ۸۴ درصد از مردم کشور‌های عربی مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند و از سوی دیگر بیشتر جمعیت در دو کشور مصر و اردن که قبلاً با رژیم اسرائیل روابط برقرار کرده بودند دهه‌ها پس از امضای آن معاهدات به شدت مخالف این روابط هستند.

این تحلیلگر اسپانیایی افزود: در مراکش و بحرین، مردم به تظاهرات در خیابان‌ها برای مخالفت با عادی سازی و دیدار رهبران اسرائیل ادامه می‌دهند بنابراین این فرآیند‌های عادی سازی شکست خواهد خورد و منجر به این که اسرائیل بتواند نقش خود را در منطقه تقویت کند یا اهمیت موضوع فلسطین را کاهش دهد نخواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار