۴۴ سال افتخار/ دفاع‌پرس از ۱۶ بهمن سال ۵۷ گزارش می‌دهد؛

اعلام خبر تشکیل دولت موقت، بختیار را آماده فرار کرد

۱۶ بهمن سال ۵۷ امام خمینی رسماً دستور تشکیل دولت موقت را دادند که بر این اساس مهندس مهدی بازرگان به عنوان رئیس دولت موقت برگزیده شد و شاپور بختیار کیف و چمدان‌های خود را آماده فرار از کشور کرد.
کد خبر: ۵۷۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۶ - 05February 2023

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، امروز (۱۶بهمن سال ۵۷ ) پنج روز از بازگشت امام خمینی رهبر مذهبی-سیاسی مردم ایران می‌گذرد و توده‌های عظیم مردمی از شدت خوشحالی سر از پا نمی‌شناسند و آماده فرمان رهبر خود برای رقم زدن یک حرکت تاریخی هستند تا ظلم، جور و استعمار و استکبار در سرزمین نجیب‌زادگان پایان یابد.

اعتصابات سراسری همه اقشار مردم اعم از بازاریان و کارکنان دولت نفس‌های دولت غیر مشروع بختیار را به شماره انداخت و تاج و تخت سلطنت شیشه عمر خود را رو به پایان می‌دید.

اعلام خبر تشکیل دولت موقت چمدان‌های بختیار را آماده فرار کرد

تحصن کارمندانِ سازمان‌ها و ادارات در تهران که از روز‌های قبل آغاز شده به وزارت امور خارجه می‌رسد نخست وزیر به وزراء دستور می‌دهد، فقط به کارمندانی که سر کار حاضر می‌شوند حقوق پرداخت شود.

مردم هر روز و هر ساعت یا خودشان وقایع تازه‌ای رقم می‌زنند یا با اتفاقی جدید مواجه می‌شوند. امروز همه منتظر تشکیل دولت موقتند.

تشکیل دولت موقت به ریاست مهندس بازرگان

مدرسه علوی مکان اعلام مهم‌ترین خبر هفته اخیر است، چراکه امام به پشتوانه مردم عزت‌مند ایران خیز تشکیل دولت موقت را بر‌می‌دارد.

امام خمینی در مراسم معارفه مهندس مهدی بازرگان که ۴۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی آن را پوشش می‌دهند می‌فرمایند: وضعیت کشور در آشفتگی قرار دارد، بنابراین لازم است همه مردم بر این آشفتگی غلبه کنند، رژیم پهلوی یک رژیم متکی بر سر نیزه بوده و قانونی نبوده است وقتی رژیم قانونی نشد و مجالسی که بعد‌ها تهیه کردند هم ملی نبوده است قانونی نبوده است...، ایشان اشاره به حکومت حضرت امیرالمومنین علی (ع) داشتند و گفتند: ما می خواهیم یک همچو حکومت عدلی ایجاد کنیم.

«پس از بیانات امام ،حکم و فرمان نخست وزیری که با اتفاق آراء شورای انقلاب و تصویب امام خمینی صادر شده بود، توسط حجت الاسلام والمسلمین رفسنجانی در حضور حضرت امام و بازرگان قرائت شد.

اعلام خبر تشکیل دولت موقت چمدان‌های بختیار را آماده فرار کرد

حضرت امام در حکم نخست وزیری بازرگان، وی را موظف به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشکیل مجلس مؤسسان (خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیأت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی کردند. در متن حکم آمده است: بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و قانونی ناشی از آراء اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است... جنابعالی را مأمور تشکیل دولت موقت می نمایم.» (پرتال امام خمینی)

حمایت مردم از تشکیل دولت موقت

بعد از اعلام عمومی تشکیل دولت موقت، مردم سراسر تهران پا به عرصه گذاشتند تا از تصمیم امام خود حمایت به عمل آورند که همین موضوع سبب شد بختیار کیف و چمدان‌های خود را آماده فرار از کشور کند، راهپیمایی مردم به قدری در این روز وسیع بود که امام خمینی از مردم خواستند، تا مسالمت‌آمیز به روند راهپیمایی خود ادامه دهند.

همچنین جامعه روحانیت مبارز نیز از مردم خواستار شدند تا در راهیپمایی روز ۱۹ بهمن وسیع‌تر و پرشورتر شرکت کنند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها