۴۴ سال افتخار/ یادداشت

نمادِ جاذبه انقلاب باشیم نه قوه دافعه!

به جرات می‌توان گفت «انقلابی‌ها» کسانی هستند که صادق‌الوعد و صادق‌العمل‌ هستند و به عهد دور و نزدیک خویش عمل می‌کنند. رفتارشان چنان است که هرکس ببیندشان به انقلاب و مکتب و مذهب‌شان مشتاق می‌شود. بکوشیم قوه جاذبه انقلاب باشیم نه طوفان دافعه.
کد خبر: ۵۷۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸ - 10February 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «غلامرضا بنی‌اسدی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ نیاز امروز انقلاب چیست؟ فکر می‌کنم یکی از جواب‌هایی که می‌شود در برابر این علامت گذاشت، جذب حداکثری مردم باشد. این هم با رفتاری میسر است که به فلسفه انقلاب، جان‌ یافته باشد.

جانِ انقلاب هم اندیشه و مرام حکومتی مولا علی است. در این مرام هم مردمی کردن و نگاه به فتوت داشتن یک اصل لایتغیر است. از این منظر است که می‌توان به تأکید گفت که «انقلابی‌ها» یک تعریف مشخص و شناسنامه‌ای دارند. کسانی را می‌شود ذیل این عنوان تعریف کرد که رفتاری با عیار بالا به معیار انقلاب داشته باشند. آنان جوانمردند. به جای اینکه به «مچ» دیگران نظر داشته باشند به گرمی دست خویش، دست‌شان را می‌گیرند و از زمهریر زمستان نجات می‌دهند. آنان را عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارند، هواداران کویش را چو جانِ خویشتن دارند.

همین نگاه است که آنان را متمایز می‌کند از کسانی که اگر هزار ادعای انقلابیگری هم داشته باشند، نمره کارنامه‌شان از صفر بالاتر نمی‌رود. آنان خوب می‌دانند که قول و قرار گذاشتن و خلف ‌وعده‌ کردن از آن منکرهایی است که در قاموس انقلابی جایی ندارد. هیچ عقل سلیمی نیز آن را نمی‌پذیرد. بنابراین نه تنها به عهد فردی خود پایبنداند که به عهد معرفتی انقلاب با مردم هم التزام عملی دارند.

طبیعت خویش را چنان تربیت می‌کنند که زندگی‌شان تجسم حدیث باشد. وقتی از مولای خود علی (ع) خوانده‌اند «از فتوت و مردانگی به‌دور است کسی که پیمان با دوستان خود را رعایت نکند و با دشمنانش انصاف نداشته‌ باشد.»

نمی‌توانند از عهد دست بشویند و چشم بر انصاف ببندند. یاد انقلابیون نمی‌رود آن شعار محوری که با همه اعتقاد فریاد می‌شد «برقرار می‌کنیم حکومت علی را / سرنگون می‌کنیم رژیم پهلوی را» این شعار راهبردی هم به نوعی «عهد» و پیمان است میان انقلابیون و مردمی که با این باور پای کار آمدند. عهدی که حتما باید بدان «صادقانه» وفا کرد.

بر این قید صادقانه تأکید داریم چون در مکتب عصمت و کلام امیرالموئمین (ع) خوانده‌ایم که همواره دروغگویی را نکوهش کرده و راستگویی و صداقت را ملاک و مایه فتوت و زینت انسان دانسته‌اند. حتی خواسته شده است که در سنجش میزان جوانمردی افراد هم با سنجه صداقت و راستگویی با افراد مواجه شویم. با این ترازو و با حساسیتی بالاتر از توزین طلا، بسنجیم خصلت صداقت را. خصالی نیکو که برای انقلابیون در اولویت نخست رفتاری و گفتاری قرار دارد.

به جرات می‌توان گفت «انقلابی‌ها» کسانی هستند که صادق‌الوعد و صادق‌العمل‌اند. به عهد دور و نزدیک خویش عمل می‌کنند. رفتارشان چنان است که هرکس ببیندشان به انقلاب و مکتب و مذهب‌شان مشتاق می‌شود. آیا چنین شأنی برای ما هم هست. زینت انقلاب و قوه جاذبه نهضت هستیم آیا؟ بسیارند افرادی که به این شاخصه‌ها متشخص‌اند اما کم هم نیستند کسانی که نه تنها چنین نیستند بلکه با این روش در تضادی آشکار قرار دارند. متأسفانه گاه صدایشان هم بلندتر از دیگران است.

نتیجه هم می‌شود آنچه نمی‌خواهیم. انقلابی به نماد جذب تبدیل می‌شود اینان اما با همه ادعایشان، معنای دفع هستند. چیزی که انقلابیگری معنا نمی‌شود. بکوشیم قوه جاذبه انقلاب باشیم نه طوفان دافعه.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها