شاعر و پژوهشگر ادبی:

فردوسی برای باور‌های مذهبی‌اش ریشه‌های اساطیری و آئینی پیدا کرد

میرشکاک گفت: فردوسی برای باور‌های دینی و مذهبی‌اش در شاهنامه ریشه‌های اساطیری و آیینی پیدا کرد.
کد خبر: ۵۷۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱ - 09February 2023

فردوسی برای باور‌های مذهبی‌اش ریشه‌های اساطیری و آئینی پیدا کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «یوسفعلی میرشکاک» شاعر و پژوهشگر ادبی در چهاردهمین جلسه از فصل دوم «درس‌گفتار‌های شاهنامه»، اظهار داشت: هر کسی که از راه زهش متولد می‌شود، گرفتار تعلقات دنیوی می‌شود، اما از آنجا که رستم از راه زهش به دنیا نیامد و از پهلوی رودابه و به صورت رستم زا متولد شد، آزاد و رها از تعلقات و قیود دست و پاگیر بشری است.

وی ادامه داد: رستم برخلاف پدرش زال، که عاشق و دلباخته رودابه شد، به‌هیچ‌وجه مغلوب تمنای زن و زنانگی نیست، ولی به طرز حیرت‌انگیزی نازک‌دل و رقیق‌القلب است. به خاطر همین وجه عاطفی قوی، دغدغه‌های اجتماعی مثل عدالت طلبی در او خیلی برجسته و عمیق است.

این شاعر و پژوهشگر در بخش دیگری از این جلسه به تسلط حیرت انگیز فردوسی به مقوله زبان اشاره کرد و گفت: شاعرانی که خیلی به زبان مسلط‌اند از جماعت روستائی‌اند، چون در دوران قدیم، روستا و بخصوص کوهستان، به دلیل دوری ازهیاهو‌های شهری، محل و بستری برای روی آوردن به زبان و پرورده شدن آن بوده است. فردوسی هم، که دهقان‌زاده است، برخلاف عطار، که بچه شهر است، گرایش بیشتری به زبان پیدا کرده و میزان تسلطی که به زبان دارد را در هیچ کس دیگری ندیدم.

میرشکاک ادامه داد: مولانا و سنایی هم به خاطر روستایی بودن‌شان در این زمره‌اند و زبانی قوی دارند. سعدی هم که از سرآمدان این عرصه است و زبانش حیرت انگیز است.

سلسله درس‌گفتار‌های شاهنامه، ساعت ۱۷ تا ۱۹ سه‌شنبه‌های هر هفته با ارائه و سخنرانی یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در حوزه هنری برگزار می‌شوند.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار