۴۴ سال افتخار/ استاندار مازندران:

بستر اقتصاد عشایری در مازندران فراهم می‌شود

«حسینی‌پور» با بیان اینکه بخش عشایر نباید از امکانات و تکنولوژی روز محروم بماند، گفت: در تلاش هستیم در استان برای شکل گیری اقتصاد عشایری بستری با امکانات روز را فراهم کنیم.
کد خبر: ۵۷۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸ - 09February 2023

بستر اقتصاد عشایری در مازندران فراهم می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، «سید محمود حسینی‌پور» استاندار مازندران امروز در همایش تجلیل از شبانان و گله داران عشایر استان مازندران که با حضور سردار «سید ضیاءالدین حزنی» معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه در سالن غدیر سپاه کربلا برگزار شد، با بیان اینکه خدا ۴۴ سال از عمر با عزت انقلاب اسلامی گذشت، اظهار داشت: امام راحل به روستا و عشایر عزت داد؛ امامی که به فرزندان روستائیان عزت داد و از روستائیان و عشایر هویت درست کرد؛ بخشی که در جامعه دیده نمی‌شدند.

وی افزود: در استان مازندران قبل از انقلاب از سه هزار و ششصد روستا فقط هفت درصد روستا‌های ما برق داشتند، افزود: امروز صد در صد روستا‌های مازندران برق دارند و امکانات شهر‌ها به روستا‌ها هم رفت؛ جاده‌های ارتباطی، آب آشامیدنی و گاز که یکی از مهمترین نیاز‌های مناطق روستایی است و افتخار ماست که ۹۶ درصد روستا‌های ما لوله کشی گاز شد.

استاندار مازندران ادامه داد: به دنبال ساماندهی اقتصاد روستا‌ها هستیم و امام این عزت را به روستا داد و فرزندان روستایی را در معرض رقابت دیگر فرزندان کشور قرار داد.

حسینی پور با بیان اینکه امروز از نجیب زادگان روستایی و عشایری در مصادر مختلف حکومتی در جمهوری اسلامی مسئولیت دارند، اضافه کرد: امروز به برکت امام و شهدا عشایر را در این تجمع بزرگ گرد هم آوردیم و از افتخارات جمهوری اسلامی است و بواسطه ارزش‌هایی که امام در بنا نهادند.

این مسئول تصریح کرد: امام برای جمهوری اسلامی و ملت در سطح جهانی ارزشگذاری کردند و امروز جمهوری اسلامی یکی از ابرقدرت‌ها به واسطه این ارزشگذاری حضرت امام است.

وی تصریح کرد: امام عظمت روستائیان و عشایر را ارتقا دادند و در دورافناده‌ترین نقاط استان چندین شهید تقدیم شدند و امروز یادواره‌های شهدا با حضور وزرا برگزار می‌شود و باید قدردان امام عزیز و شهدای والامقام باشیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه شهدا به ما امنیت، عزت و عظمت دادند، بیان کرد: در این ایام باید خدمات جمهوری اسلامی ایران به مناطق محروم و عشایر برای نسل‌های جدید گفته شود.

حسینی پور با بیان اینکه در استان مازندران حدود ۵ هزار عشایر داریم که دو درصد عشایر کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: عشایر با کمترین توقع و امکانات بیشترین خدمات را به ما می‌دهند و در سخت‌ترین شرایط سرمای زمستان و گرمان تابستان برای تولید کشور تلاش می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه در تلاش هستیم در استان برای شکل گیری اقتصاد عشایری بستری با امکانات روز را فراهم کنیم، افزود: بخش عشایر نباید از امکانات و تکنولوژی روز محروم بماند و عشایر باید بتواند برای تولید و رونق اقتصاد کمک کند.

وی با بیان اینکه باید امکانات رفاهی عشایر را در اختیارشان قرار بدهیم، تصریح کرد: امروز به صورت نمادین پنل‌های خورشیدی را برای ایجاد آرامش و بهره وری بیشتر در اختیار عده‌ای از این عزیزان قرار دادیم.

حسینی پور با بیان اینکه ۶۰ درصد تولید گوشت قرمز را عشایر بر عهده دارند، گفت: باید وضعیت معیشتی عشایر تغییر کند و از سطح معمولی به سطح بالا برسانیم.

این مسئول با بیان اینکه برای فرزندان عشایر امروز نیازمند آموزش امکانات و تکنولوژی جدید هستند و باید این آنوزش و امکانات ا در اختیارشان قرار دهیم، ادامه داد: عشایر طبقات بالای جامعه هستند چراکه مولد و تولید کننده هستند و عشایر جزو مفاخر ما هستند.

وی به نقش عشایر در امنیت غذایی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ما نیاز به بازنگری در نوع تعامل مان با عشایر هستیم و باید از روند زندگی عشایر آسیب شناسی کنیم، گفت: نیازمند توجه ویژه عشایر در ارائه خدمات هستیم و در تلاشیم این اتفاق خوب بیفتد.

حسینی پور با بیان اینکه رئیس جمهور نگاه و توجه ویژه‌ای به عشایر دارند و در سفر‌ها ترجیح می‌دهد با آن‌ها دیدار داشته باشد و درد و دل‌های شان را بشنود، تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد دو هزار واحد دامداری صنعتی در روستا‌ها هستیم و عشایر به عنوان بخشی از اقتصاد روستا باید در این بخش کمک کنند.

استاندار مازندران با بیان اینکه ظرفیت و امکانات روستا‌ها خوب است اما نتوانستیم شغل پایدار را برای جوانان روستا ایجاد کنیم، اضافه کرد: اولویت برای ایجاد این واحد‌ها برای عشایر است و ما کارسازی و حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: برای توانمند کردن اقتصاد و احیاء جایگاه پرورش دام در روستا‌ها تسهیلات و تجهیزات صنعتی در نظر گرفتیم و با شرکت کاله تفاهمنامه بستیم.

حسینی پور با بیان اینکه برای تأمین غذای دام باید کشت صنعتی را در روستا‌ها احیا کنیم، به موانع تولید در روستا‌ها اشاره کرد و گفت: طبق تفاهمنامه شرکت کاله نسبت به خرید تضمینی شیر در روستا‌ها اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پالایشگاه شیر شرکت کاله در مازندران فعال شد که هزار و ۲۰۰ محصول از آن احصا می‌شود و ۵ درصد آن توسط مازندران تولید می‌شود و باید با برنامه ریزی شیر مصرفی استان توسط عشایر تأمین شود که باعث درآمدزایی در روستا‌ها می‌شود.

حسینی پور با بیان اینکه ریشه تولید در روستاست و روستا نه تنها در اقتصاد ملی سهم حداکثری دارد باید در توانمندسازی اقتصاد خودش هم توانمند شود، تصریح کرد: در یک سال گذشته در موضوع آب سالم، جاده سازی، آسفالت و... اقدامات خوبی انجام شد و قطار سازندگی روستا‌ها به حرکت درآمد و باید کمک کنیم شتاب بگیرد.

استاندار مازندران بر ایجاد دفاتر تعاونی روستا‌ها و جهاد کشاورزی در روستا‌ها تأکید کرد و گفت: شغل عشایر شغل انبیا و اصالت دار است و بسیاری از پیامبران و امامان در کنار رسالت الهی به این شغل توجه داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار