سازندگان بسته های آموزش رُباتیک سازمان بسیج دانش آموزی فارس:

حمایت های مادی و معنوی سازمان بسیج دانش آموزی سپاه فجر استان فارس از عوامل مهم موفقیت ماست

سازندگان بسته های آموزش رُباتیک معتقدند حمایت های مادی و معنوی سازمان بسیج دانش آموزی سپاه فجر استان فارس از عوامل مهم موفقیت این پروژه بوده است.
کد خبر: ۵۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶ - 08November 2015

حمایت های مادی و معنوی سازمان بسیج دانش آموزی سپاه فجر استان فارس از عوامل مهم موفقیت ماست

به گزارش دفاع پرس از شیراز، بسته های آموزش رباتیک سال هاست به دانش آموزان و مدارس ارائه می شوند، البته بیشتر این محصولات وارداتی هستند و مثل اغلب محصولات داخلی دارای محتوایات مورد نیاز و مناسب دانش آموزان نیستند، از همین رو سازمان بسیج دانش آموزی فارس که سال هاست کلاس های آموزش رباتیک را برگزار می کند، پیشنهاد داد تا بصورت بومی این بسته ها و کتاب های آموزش رباتیک تولید شوند.

مهندس محمد سادات شریفی یکی از سازندگان بسته های آموزش رُباتیک سازمان بسیج دانش آموزی فارس در گفتگو با خبرنگاران زمان ورود خود به عرصه علم رباتیک را دوران تحصیل در مقطع راهنمایی عنوان می کند و درباره نحوه آشنایی با سازمان بسیج دانش آموزی فارس هم به سابقه سه سال مدیریت خود در سِمَت مدیر علمی و پژوهشی بسیج د انش آموزی ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز اشاره می کند، وی همچنین دارای مقام های ملی و بین المللی از مسابقات رباتیک هم هست.

وی با بیان این که  از اواخر بهمن 1393 برای طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک کارگروه هایی را تشکیل دادیم که در بخش های مختلف طراحی بازی فکری، الکترونیک و مکانیک فعالیت می نمایند، افزود: با تلاش این کارگروه ها چهار بسته آموزشی همراه با بازی فکری طراحی و تولید شده اند، همچنین کتاب های آموزشی مورد نیاز نیز تالیف شده و در محله چاپ قرار دارند. 

به گفته شریفی، بسته اول و دوم که بیست روبو بی دی آر 22 و سحاب نام دارند برای مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و مخصوص گروه های اُمیدان و پویندگان - پیشگامان طراحی شده اند.

شریفی با بیان این که بسته ی سوم با رویکرد آموزش الکترونیک، کار با بُردها و ماژول ها طراحی شده و بسته چهارم نیز با رویکرد آموزش برنامه نویسی در محیط اختصاصی و مکانیک طراحی شده است، تصریح کرد: بطور کلی بسته های آموزش رباتیک از مقطع تحصیلی پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی را در بر می گیرند، همچنین همراه با بسته های آموزشی کتاب های آموزشی و بازی فکری (با رویکرد آموزش رباتیک در قالب بازی فکری) ارائه شده و همزمان دوره های آموزش رباتیک نیز از سوی سازمان بسیج دانش آموزی فارس برگزار می گردند.

وی افزود: همراه با بسته های آموزش رباتیک سازمان بسیج دانش آموزی فارس، اولین بازی فکری به سَبک رباتیک با رویکرد آموزش  قطعه شناسی، تاریخچه علم رباتیک، مفاهیم قطعات و بلوک دیاگرام ربات ارائه می گردد، این مفاهیم در قالب بازی بصورت غیرمستقیم به مخاطبان آموزش داده می شوند.

شریفی خاطرنشان کرد: ویژگی های برجسته این بسته های آموزشی نظیر همین بازی فکری که برای اولین بار در کشور ارائه شده است باعث اقبال مخاطبان در سراسر کشور شده است حتی از قطب رُباتیک کشور که دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می باشد هم سفارش خرید و همکاری داشته ایم.

وی اظهار داشت: رای شرکت در جلسه دفاع از پایان نامه یکی از اعضای تیم در دانشگاه آزاد قزوین حضور یافته بودیم و بسته های رباتیک نیز همراهمان بود، بصورت اتفاقی اساتیدی که داوری جلسه را بر عهده داشتند بسته های رباتیک را دیدند و پس از آن خبر به رییس مرکز ایده های دانشگاه رسید، در زمان کوتاهی روسای دانشگاه نیز از ماجرا باخبر شدند و پس از بررسی بسته ها، سفارش خرید، همکاری، حمایت و حتی تولید با بِرند خاص به گروه ما ارائه شد.

در ادامه این گفتگو، مهندس امیر کریمی دانشجوی رشته برق عضو دیگر تیم طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک دانش آموزی ، که او هم زمان آغاز فعالیت در عرصه رباتیک را دوران تحصیلی و مقطع راهنمایی عنوان می کند و مثل دوست خود دارای مقامات ملی و بین المللی در مسابقات رباتیک هم هست در رابطه با این بازی اظهار داشت: در مقایسه با نمونه های خارجی هزینه بسیار کمتری در بر دارد در چند مورد حتی می توان گفت هزینه ای که دانش آموز باید بپردازد یک دهم نمونه خارجی است و این ها در حالی است که این بسته های آموزشی، کیفیت بهتر، امکانات بیشتر و محتوای مناسب تری در اختیار دانش آموزان قرار می دهندو البته تخفیف بسیار مناسبی نیز برای دانش آموزان بسیجی در نظر گرفته شده است.

وی به اشتغالزایی این طرح اشاره و بیان داشت: بصورت مستقیم برای ده نفر، البته  سی و سه نفر مربیان دوره های آموزشی و اعضای اتاق فکر پروژه هستند و در کنار این ها بیست نفر هم در کارگاه های تولید قطعات مشغول بکار می باشند، اگر بخواهیم شبکه توزیع و فروش را هم در نظر بگیریم چیزی حدود صد نفر از نظر شغلی با این پروژه در ارتباط هستند.

کریمی تأکید کرد: حمایت های مادی و معنوی سازمان بسیج دانش آموزی فارس از پروژه طراحی و تولید بسته های آموزش رباتیک که از مرحله ایده پردازی تا تولید ادامه داشته و دارد از عوامل مهم موفقیت این پروژه است و باعث شده خروج ارز از کشور در این زمینه کاهش چشمگیری داشته باشد.

این نخبه علمی ضمن بیان ویژگی های خاص این طرح افزود: از تولید بومی و محتوای مناسب که قبلا به آن پرداخته شد که بگذریم، به نکات شاخص فنی هم می توانیم اشاره کنیم از جمله اینکه  مسائل و مشکلات بستن مدار، خطرات لحیم کاری و غیرقابل استفاده شدن قطعات پس از لحیم کاری با ابداع اِلمان های دکمه دار که بهم وصل می شوند و یک مدار را تشکیل می دهند حل شده است.

وی ادامه داد: در طراحی موتور حرکتی ربات ها که بصورت اختصاصی انجام شده است از برش لیزری استفاده نموده ایم، از همچنین در بسته آموزشی سحاب یک دسته ریموت تعبیه شده است که در هنگام حرکت ربات جلوه های صدا و نور را برای اکتیو تر بودن ممکن می سازد، ربات های قابل طراحی نیز طیف گسترده ای شامل ربات آتش نشان، ربات تعقیب خط نور و . . . را شامل می شوند.

کریمی با تأکید بر این که گواهی ثبت اختراع  و مجوزهای لازم از سازمان ها و نهاد های مسئول اخذ شده اند افزود: دانش آموزان با استفاده از این بسته های آموزش رباتیک هم علم رباتیک را می آموزند هم با استفاده از خلاقیت و تقویت آن ربات های مختلفی می سازند، سه دوره مربی گری هم برگزار نموده ایم که با توجه به استقبال از بسته های آموزشی از سراسر کشور، مربیانی از استان های مختلف نظیر همدان، گیلان، کرمان، مشهد و . . . در این دوره ها حضور داشته اند، قبلا هم گفته شد که سفارش همکاری و خرید از سراسر کشور داشته ایم و البته در دورنمای این پروژه، صادرات به کشورهای مختلف را در نظر گرفته ایم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها