سازمان ملل: زلزله به آواره شدن بیش از ۵ میلیون سوری منجر شده است

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد: طبق تخمین‌های اولیه، در پی زلزله مرگبار اخیر در سوریه ۵.۳ میلیون نفر آواره و بی‌خانمان شده‌اند.
کد خبر: ۵۷۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴ - 11February 2023

سازمان ملل: زلزله به آواره شدن بیش از ۵ میلیون سوری منجر شده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المیادین، کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد از آواره و بی خانمان شدن ۵.۳ میلیون نفر درپی زلزله در سوریه خبر داد که به پناهگاه نیاز خواهند داشت.

این نهاد سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که زلزله ویرانگر در سوریه به آوارگی و بی خانمان شدن ۵.۳ میلیون نفر در سوریه منجر شده است.

«سیوانکا دانا بالا» نماینده کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در سوریه، در نشست خبری که در ژنو برگزار شده و از طریق ویدئوکنفرانس از دمشق در آن حضور یافت، گفت: تخمین‌های اولیه حاکی است که ۵.۳ میلیون نفر درپی این زلزله آسیب دیده‌اند و به پناهگاه نیاز خواهند داشت.

وی همچنین افزود که این رقم برای کشوری که اساساً با کوچ دسته‌جمعی مواجه است، رقم بالایی بشمار می‌رود.

از سوی دیگر، «مایک راین» یک مسئول سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گفت که جهان سوریه را فراموش کرده بود، اما زلزله موجب شد تا این کشور در کانون توجه قرار گیرد.

این در حالی است که سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیش از این بر لزوم کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی در کمک به زلزله زدگان سوری تاکید کرده بود.

سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل گفت که باید ملاحظات سیاسی کنار گذاشته شده و به زلزله زدگان در سوریه کمک رسانی شود.

این مقام سازمان ملل افزود: فردا یا پس فردا بعد از اصلاح مسیر گذرگاه باب الهوی، کمک‌های انسانی را وارد شمال سوریه خواهیم کرد.

بثینه شعبان، مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد که سوریه از هرگونه ابتکار ارائه شده توسط کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی برای کمک به مقابله با اثرات فاجعه بار زلزله، مشروط بر اینکه این کار بدون سیاسی کاری انجام شود استقبال می‌کند.

بثینه شعبان در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز گفت: سوریه ساعاتی پس از وقوع زلزله از کشور‌های عضو سازمان ملل، آژانس‌های سازمان بین المللی و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین المللی صلیب سرخ و سایر شرکای اقدام بشردوستانه از سازمان‌های بین المللی دولتی و غیر دولتی برای کمک و حمایت از تلاش‌های آن در مقابله با فاجعه مطابق با استاندارد‌های اقدامات بشردوستانه مصوب سازمان ملل متحد و با هماهنگی و همکاری با دولت سوریه درخواست کمک کرد، و این تأیید می‌کند که ما کمک‌های همه کشور‌ها را می‌پذیریم، مشروط بر اینکه این کمک‌ها سیاسی نباشد.

در جریان زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری که ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه گذشته به وقوع پیوست خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها در مناطق گسترده‌ای از سوریه و ترکیه وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوار‌ها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشور‌های مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار