بخش دوم/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

هوشمندسازی تونل‌ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) / درخواست نصب سیستم دیسپاچینگ نفت بی‌پاسخ مانده است

مدیرعامل هلدینگ ICT قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: برای هوشمندسازی تونل‌های کشور با سیستم‌ها و نرم‌افزار‌های بومی، این آمادگی در میان متخصصان این هلدینگ تخصصی وجود دارد که در صورت درخواست، فعالیت خود را برای هوشمندسازی آن‌ها آغاز کنیم.
کد خبر: ۵۷۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴ - 13February 2023

دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو سه سال اخیر اقدام به ایجاد هلدینگ‌های تخصصی کرده است؛ این هلدینگ‌ها معادل وزارتخانه‌های دولت بوده و تشکیل آن‌ها در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه این قرارگاه باید بازوان اجرایی دولت‌ها باشد، صورت گرفته است؛ لذا برای اینکه سهولت کار‌ها در همکاری میان قرارگاه و مجموعه دولت بیشتر شود، معادل برخی وزارتخانه‌ها، هلدینگ‌های تخصصی ایجاد شدند. به عنوان مثال هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی معادل وزات نفت است که با تشکیل آن، تمام پروژه‌های مربوطه توسط هلدینگ مورد اشاره پیگیری و انجام می‌شود و یا هلدینگ‌های راه و شهرسازی، نیرو، صنعت و معدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات که به ترتیب معادل وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

با توجه به این موضوع، گفت‌وگویی را با «عبدالله آزاد» مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انجام دادیم که بخش اول آن در اینجا قابل مشاهده است. بخش دوم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: امروز به واسطه توسعه فناوری، صحبت از هوشمندسازی اشیاء مختلف مطرح است؛ با توجه به این موضوع بفرمایید که مجموعه ICT قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) چه اقداماتی در خصوص هوشمندسازی فعالیت‌ها انجام داده است؟

یکی از اقداماتی که در این رابطه انجام دادیم، هوشمندسازی تونل‌های اراک ـ خرم آباد است؛ هوشمندسازی تونل به این‌صورت است که تمام مؤلفه‌ها و رویداد‌های داخل تونل رصد و پایش می‌شود به عنوان مثال چنانچه تصادفی در داخل آن روی دهد، نرم افزار به واسطه هوش مصنوعی، محل تصادف را شناسایی می‌کند و به‌صورت خودکار به پلیس اطلاع می‌دهد؛ لذا با توجه به مسیر کوهستانی آزادراهی تونل‌های «پونه» و «نمکلان» اراک ـ خرم آباد به طول تقریبی هفت هزار و ۲۰۰ متر عملیات هوشمندسازی آن در دست اجرا قرار دارد که بدین‌منظور دوربین‌های تشخیص خودکار حادثه و سیستم «اسکادا» برای کنترل و مانیتورینگ به‌صورت بومی تولید شده تا نصب و راه‌اندازی و برقراری ارتباط بین تمامی تجهیزات کنترلی به سهولت انجام شود.

همچنین مجموعه جت‌فن‌های تونل نیز برای تهویه مناسب با اعمال سناریو‌های حریق به صورت هوشمند در کنار سیستم‌های روشنایی، اعلان و اطفاء حریق به جهت افزایش امنیت تونل نصب و راه اندازی می‌شود؛ در این رابطه برای هوشمندسازی سایر تونل‌های کشور با سیستم‌ها و نرم افزار‌های بومی نیز این آمادگی در میان متخصصان هلدینگ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) وجود دارد که در صورت درخواست، فعالیت خود را برای هوشمندسازی آن‌ها آغاز کنیم.

هوشمندسازی تونل‌ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) / بی جواب ماندن درخواست نصب سیستم دیسپاچینگ نفت

زیرا در حال حاضر مدیریت و کنترل بسیاری از تونل‌های کشور با استفاده از نرم افزار‌های خارجی انجام می‌شود؛ استفاده از نرم افزار‌های خارجی در تونل‌های شهری همچون تهران باعث شده چنانچه بهره بردار آن بخواهد تجهیزاتی را داخل تونل اضافه کند، نتواند؛ اما ما در انجام این پروژه مثل سایر پروژه‌ها از نرم افزار‌های بومی استفاده می‌کنیم و این موجب می‌شود به اصطلاح دست بهره بردار برای انجام تغییرات باز باشد.

اما یکی دیگر از فعالیت‌های این مجموعه تخصصی، هوشمندسازی بیمارستانی است که در این‌خصوص شهریور امسال کار هوشمندسازی سیستم کنترل هواساز‌های بیمارستان رازی تهران را به اتمام رساندیم؛ از این رو آمادگی داریم تمام بیمارستان‌ها و شبکه بهداشت و درمان کشور را هوشمند کنیم آن هم به نحوی که چالشی ایجاد نشود و مشکلاتی هم برای مردم به وجود نیاید.

البته باید این نکته را عنوان کرد که هوشمندسازی مرتبه دارد و مرتبه ایران بسیار پایین است؛ چون در مراکزی که هوشمندسازی انجام دادیم فقط مرتبه یک و دو هوشمندسازی خواسته شد و ما آن را انجام دادیم برای اینکه مسئولان مربوطه از ورود به مراتب بالاتر به دلیل هزینه‌هایی که باید انجام دهند، پرهیز می‌کنند؛ بر این اساس چنانچه مسئولان مربوطه بخواهند، آمادگی داریم که عملیات هوشمندسازی را در مراتب بالاتر به صورت صد درصد پیاده‌سازی و اجرا کنیم.

دفاع‌پرس: آیا در خصوص هوشمندسازی آبیاری مزارع کشاورزی، ساختمان ها، ابنیه، تأسیسات و... هم فعالیتی داشتید؟

بخش دیگری از فعالیت‌های هوشمندسازی مربوط به هوشمندسازی آبیاری دشت‌های «ازگله» کرمانشاه است که به اتمام رسیده است؛ بدین ترتیب که بعد از هوشمند شدن آبیاری، کشاورزان حدود دو تا سه برابر، اضافه برداشت داشتند؛ هرچند این عملیات را در هر مقیاسی می‌توان انجام داد، ولی کارایی آن برای زمین‌های بزرگ کشاورزی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

هوشمندسازی تونل‌ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) / بی جواب ماندن درخواست نصب سیستم دیسپاچینگ نفت

حال چنانچه بحث هوشمندسازی آبیاری مزارع کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی با جدیت دنبال شود، به طور مثال در دشت‌های بزرگ مانند دشت قزوین علاوه بر کاهش مصارف آب که به وزارت نیرو کمک می‌کند، اضافه برداشت محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود و زحمات کشاورزان نیز در بخش آبیاری کاهش می‌یابد.

در خصوص هوشمندسازی ساختمان‌ها هم می‌توان تمام فعالیت‌های مورد نیاز در ساختمان را در قالب یک اپلیکیشن طراحی و پیاده‌سازی کرد به عنوان مثال طی یک سناریوی از پیش تعریف شده، دیگر نیازی نیست هنگام ورود و خروج از ساختمان با زدن دکمه‌های روشنایی ساختمان، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های رایانه‌ای و... دستگاه‌ها را روشن و خاموش کرد و به صورت خودکار انجام می‌گیرد که این موضوع هم متأسفانه توسط مدیران انجام نشده است؛ در حالی که هزینه‌های اجرای چنین کاری به نسبت صرفه‌جویی که در این رابطه صورت می‌گیرد، پایین است.

دفاع‌پرس: هلدینگ ICT قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) طرحی را به‌منظور رصد وسایل نقلیه اجرا کرده که می‌تواند در کاهش مخاطرات رانندگی و حتی کاهش مصرف سوخت مؤثر باشد؛ در این رابطه توضیحی می‌فرمایید.

در راستای اجرای سیستم رصد وسایل نقلیه، تمام خودرو‌های عمومی را می‌توان به اِلمان‌های این سامانه تجهیز کرد و به واسطه آن به صورت لحظه‌ای نحوه تردد خودرو، رفتار راننده، تعمیر و نگهداری و... را کنترل و حتی با تعیین تاریخ و چگونگی تردد خودرو‌ها در هر منطقه‌ای، سیر حرکتی خودرو را ملاحظه کرد. استفاده از چنین سامانه ای، کاهش تلفات جاده‌ای و کاهش میزان مصرف سوخت و قاچاق آن را در پی دارد؛ این هم سامانه‌ای است که امتحان خود را با نصب بر روی خودرو‌های هلدینگ ICT پس داده است.

دفاع‌پرس: شما در صحبت‌های خود به نصب و راه اندازی دیسپاچینگ ملی گاز اشاره کردید؛ آیا چنین پیشنهادی را به شرکت ملی نفت و فرآورده‌های نفتی هم ارائه کردید؟

پس از اینکه دیسپاچینگ شرکت گاز را طراحی و اجرا کردیم با شرکت نفت نیز مکاتباتی صورت گرفت تا همانند آنچه برای شرکت گاز انجام دادیم، برای شرکت نفت هم انجام شود؛ چون با این سامانه می‌توانیم از قاچاق سوخت بنزین و گازوئیل جلوگیری کرده و علاوه بر آن میزان مصرف را هم به‌صورت لحظه‌ای رصد و پایش کنیم.

البته تانکر‌های حمل سوخت را نیز می‌توان به این سامانه تجهیز کرد تا میزان انتقال و یا تخلیه این تانکر‌ها مشخص شود و چنانچه خطایی صورت گیرد، سیستم با هوش مصنوعی به‌صورت اتوماتیک هشدار‌های لازم را اعلام می‌کند؛ اگر این موضوع با استقبال شرکت نفت مواجه شود، در مدت کوتاهی می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد و به بهره‌برداری رساند؛ البته تاکنون علی‌رغم گذشت چندین ماه از ارائه پیشنهاد به وزارت نفت، مسئولان مربوطه پاسخی ارائه نکرده اند.

هوشمندسازی تونل‌ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) / بی جواب ماندن درخواست نصب سیستم دیسپاچینگ نفت

پیشنهاد مشابهی را هم به وزارت نیرو دادیم تا برای آن‌ها نیز رصدخانه ملی آب راه‌اندازی کنیم؛ این طرح را که به مسئولان شرکت آبفا پیشنهاد دادیم، مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت؛ لذا به دنبال آن هستند تا چنانچه دولت و مجلس در تامین منابع مالی آن کمک کنند، پروژه یادشده را اجرا کنیم؛ چون منافع ملی زیادی برای کشور دارد.

بدین ترتیب در صورت اجرایی شدن پروژه مورد اشاره، دِبی آب رودخانه‌ها به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و به واسطه آن، چنانچه جایی هم سیلابی شکل بگیرد، مشخص خواهد شد. علاوه بر این، رصد برف در مناطق برف‌گیر نیز انجام می‌شود تا میزان و شدت آب شدن برف‌ها مورد رصد قرار گیرد که انجام آن از بروز تلفات و خسارت‌های احتمالی ناشی از سیلابی شدن رودخانه‌ها می‌کاهد.

این موضوعی است که متأسفانه اکنون به‌صورت میدانی صورت می‌گیرد در حالی که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان تمام فعالیت‌های مربوطه را در حوزه آب و آبخیزداری انجام داد.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که هرچند وظیفه ما نیست تا سراغ دستگاه‌های مختلف برویم، ولی از آنجایی که بهره‌بردار نهایی مردم هستند، این کار را انجام می‌دهیم و این هم کمکی است که برای تمام دولت‌ها انجام می‌شود. بنابر‌این همان‌گونه که عنوان شد در راستای هوشمندسازی خدمات مورد ارائه توسط وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، نفت و نیرو، پیشنهادات را به صورت مکتوب به این دستگاه‌ها ارائه داده ایم که هنوز پاسخی از سوی آن‌ها دریافت نکردیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها