سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد وهفتمین نشست خبری:

همه بازداشت‌شدگان اخیر اطلاعات سپاه خبرنگار نبودند/در قوه قضاییه حاشیه امنی برای کسی وجود ندارد

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص کشف فتنه چهارم توسط اطلاعات سپاه و دستگیری یک جاسوس آمریکایی و خبرنگار بودن همه بازداشت‌شدگان، گفت: همه بازداشت‌شدگان خبرنگار نبودند و برخی حتی فعالیت رسانه‌ای نداشتند.
کد خبر: ۵۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰ - 08November 2015

همه بازداشت‌شدگان اخیر اطلاعات سپاه خبرنگار نبودند/در قوه قضاییه حاشیه امنی برای کسی وجود ندارد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجتالاسلام و المسلمین "غلامحسین محسنی اژهای" سخنگوی دستگاه قضا در هشتاد و هفتمین نشست خبری قوه قضائیه با گرامیداشت سالروز شهادت امام سجاد گفت: بحث رسانه بحث مهمی است و رسانه ها می توانند در تعالی کشور و همچنین افزایش رشد آگاهی مردم نقش مؤثر و مفیدی داشته باشند به شرط آنکه رسالت خود را به درستی ایفا کنند و در چارچوب قانون عمل کنند. 

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: نقد سازنده میتواند مفید باشد اما اگر خدای ناکرده تحریف، توهین، تحقیر و نشر اکاذیب صورت بگیرد، هم به اعتماد مردم لطمه زده و هم باعث زحمت دستگاه های مختلف و به خصوص قوه قضائیه خواهد شد.
 
معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: متأسفانه شاهد افزایش شکایت وزارتخانهها، نهادها، افراد حقیقی و حقوقی علیه برخی از رسانهها، خبرگزاریها و سایتها هستیم.
 
وی گفت: مثل همیشه توصیه میکنیم که اگر در چارچوب قوانین عمل شود به نفع همه است و امیدواریم شاهد شکایت علیه رسانهها نباشیم و هر روز دستگاه قضایی ناگزیر نباشد مدیرمسئول یا فردی از مطبوعات را احضار کرده و پرونده تشکیل دهد که اگر ثابت هم بشود حکم صادر شود.
 
محسنی اژهای در ادامه سخنان خود به توقع به حق مردم نسبت به دولت و قوه قضائیه پرداخت و اظهار داشت: اینکه در چارچوب قوانین با همه کسانی که تعدی و تجاوز به حقوق مردم دارند و امنیت کشور را خدشهدار کرده و آرامش مردم را به هم میزنند، جزو توقعات مردم از دولت است.
 
وی افزود: توقعی که از دولت و قوه قضائیه است این است که برخورد مناسب و بازدارنده انجام شود که در این راستا تلاش فراوانی میشود، اما باید از مردم نیز درخواست کرد که دولت و دستگاه قضایی و ارگان های انتظامی و اطلاعاتی را کمک کنند تا بتوان عوامل اصلی را دستگیر کرد.
 
حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای سخنگوی قوه قضائیه در ادامه هشتاد و هفتمین نشست خبری خود به خبری که در رسانهها مبنی بر دستگیری چند نفر از سرشبکههای غیراخلاقی بود پرداخت و اظهار داشت: این خبر صحت ندارد.
 
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: این خبر را از دادستان قبلی نیز پرسیدم، اما مطلقاً چنین چیزی نیست و از کسی نیز که خبر را منتشر کرده موضوع را پرسیدیم که براساس چه چیزی این خبر را منتشر کرده است.
 
معاون اول قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: در طول شش ماهه اول امسال 251 نفر از کسانی که حق قصاص داشتند و حکم به قصاص باطل داده شده بود، از حق مشخص خود صرفنظر کردند که در ادامه قاتل نیز قصاص نشد و این غیر از مواردی بود که در دادسرا رضایت میدهند.
 
اژهای ادامه داد: این افراد قبلاً رضایت نداده بودند و احکام قطعی بود، حتی اذن لازمی صورت گرفته بود اما اولیاء دم رضایت دادند.
 
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ولی دم میتواند قصاص کند یا رضایت بگیرد یا مصالحه کند، اما اگر رضایت دهد، مطلوب است. همچنین شوراهای حل اختلاف اجرای احکام و برخی مردم نیز تلاش میکنند تا جایی که ممکن است در چنین پرونده هایی از اولیاء دم رضایت بگیرند.
 
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای در ادامه هشتاد و هفتمین نشست خبری به دستگیری سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در فاصله زمانی نشست قبلی تاکنون اشاره و اظهار داشت: سی چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در این فاصله زمانی دستگیر شدند و بیش از 5 هزار کیلو مواد مخدر کشف شد.
 
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: طبیعی است فردا روزی این افراد مجازات میشوند و مدعیان حقوق بشر میگویند چرا مجازات میشوند، اما شما بدانید که این 5 هزار کیلو مواد مخدر که شامل چندصد کیلو هروئین، کراک و ... است میتواند جامعه را به کجا برساند و چقدر افراد را تا حد مرگ برده و باعث فروپاشی خانوادهها میشود.
 
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضایی تلاش میکند آنها را به مجازات برساند، اما در عین حال از مردم تقاضا میشود تا همکاری بیشتری داشته باشند تا بتوان عوامل اصلی بیشتری را دستگیر کرد و آنها را به مجازات رساند تا افراد دسته چندمی را.
 
وی به دستگیری 7 نفر از افراد شرور در فاصله زمانی جلسه قبلی تاکنون پرداخت و بیان داشت: 7 نفر از کسانی که افراد شری بودند، بعضی از آنها مدتی فراری بودند، شناسایی شده و اکنون بازداشت هستند. برخی از آنها به جرم اخاذی و زورگیری دستگیر شدهاند.
 
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای در ادامه هشتاد و هفتمین نشست خبری به گزارش سیستم های اطلاعاتی پرداخت و اظهار داشت: براساس گزارش سیستمهای اطلاعاتی، افرادی که علیه امنیت کشور اقداماتی انجام میدادند شناسایی شدند.
 
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: چند نفر هماکنون بازداشت هستند و پرونده در حال رسیدگی مقدماتی است.
وی گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه پرونده در حال رسیدگی مقدماتی است، از بیان جزئیات معذور هستم و هر زمان که ماهیت آن روشن شود، در نشست های بعدی اطلاعرسانی خواهیم کرد.
 
معاون اول قوه قضائیه به سرقت مسلحانه در مشهد و خوزستان پرداخت و گفت: خوشبختانه در کمترین زمان، عوامل این دو سرقت شناسایی و دستگیر شدند.
 
وی افزود: توصیه کردیم که پرونده این سرقتها هر چه زودتر رسیدگی شود که در صورت اثبات به مجازات برحق برسند.
 
حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای سخنگوی دستگاه قضا در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در خصوص آمار منتشرشده در رابطه با جرایم از طریق برخی افراد منتصب به قوه قضائیه گفت: بهتر است خبرها از طریق سخنگوی قوه قضائیه اخذ شود؛ چراکه موضوعاتی تخصصی است.
 
وی در خصوص آمار منتشرشده در رابطه با مزاحمتهای خیابانی برای نوامیس مردم، گفت: ممکن است کسی در خصوص مزاحمت شکایت کند ولی حتی در مرحله دادسرا اتهام وی ثابت نشود و حتی پس از دادسرا این اتهامات در دادگاه رد شود، اما در شمار آمار ارائهشده باشد.
 
وی در خصوص بروز جرایم خشن در کشور گفت: ما در این خصوص کاهش جرایم در کشور بهصورت معدل داشتهایم، یعنی ممکن است در ماهی افزایش و در ماهی کاهش داشته باشیم، اما میانگین روند رو به کاهش را نشان میدهد.
 
سخنگوی دستگاه قضا درمورد وقوع جرم و نظایر این گفت: اگر از این دید نگاه کنیم که آیا کاهش جرم حتی به کمترین حد ممکن بهطور مطلق راضیکننده است، باید گفت: خیر، چراکه این مردم و نظام شایستگی دارند که هیچگونه جرمی صورت نگیرد. از این دید میتوان گفت که ما راضی نیستیم.
 
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: اما اگر بخواهیم در مقام مقایسه صحبت کنیم، باید گفت: که ایران در مقایسه با سایر کشورهای همسایه و حتی کشوری مانند آمریکا اگر نگوییم نمونه است، دست کم مثالزدنی است، اما در کل ما به این حد از کاهش جرایم نیز قانع نیستیم و جرایم باید از این مقدار نیز کاهش یابد.
 
اژهای در پاسخ به سؤالی در خصوص کشف فتنه چهارم توسط اطلاعات سپاه و دستگیری یک جاسوس آمریکایی و خبرنگار بودن همه بازداشتشدگان، گفت: همه بازداشتشدگان خبرنگار نبودند و برخی حتی فعالیت رسانهای نداشتند.
 
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص توهین برخی مقامات دولتی سابق به مسئولان فعلی نظام، گفت: توهین به افراد به هیچ شکل ممکن جایز نیست و در برخی موارد اگر کسی به سبب مسئولیتی خاص حقوقی ویژه داشته باشد، اگر مدعیالعموم گزارشی درخصوص توهین به وی دریافت کند، میتواند به موضوع ورود کند.
 
حجتالاسلام محسنی اژه ای در ادامه هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه یک سال پیش شورای عالی امنیت ملی مصوبهای را به رسانه ها اعلام کرد که براساس آن در مورد پروند کرسنت اطلاعرسانی نشود، اما شنیده شده که شورای عالی امنیت ملی مصوبه قبلی خود را لغو کرده است که اژهای در پاسخ گفت: من نمیدانم چه کسی و چرا این اخبار را منتشر کرده، اما من از مصوبهای که شورای امنیت ملی صادر کرده اطلاعی ندارم و اعلام هم کردم که متهمان مجدداً درخواست رسیدگی فوقالعاده دادهاند که باید ببینیم در مسیر اداری به کجا میرسد.
 
حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درخصوص اظهارات اخیر دادستان البرز در خصوص دستگیری یک کلاهبردار 90 میلیاردی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: در کرج در هفتههای گذشته و ماههای گذشته پروندههای کلاهبرداری وارد شده است که برای برخی از آنها قرار تعقیب صادر شده و برخی متهمان نیز بازداشت شدهاند، ولی در رابطه اطلاعاتی ندارم.
 
اژهای درخصوص کانال ایجادشده در شبکه تلگرام برای شبکه BBC و اینکه عضویت در این کانال جرم است یا خیر، گفت: مردم باید بدانند که اینها اینگونه تسهیلات را ایجاد میکنند، قصد خدمت به مردم و کشور ما را ندارند و چه بسا در قدمهای اول نیات آنها مشخص نباشد، ولی در نهایت باعث گرفتاری افراد مشارکتکننده بشوند.
 
سخنگوی قوه قضائیه افزود: انواع این سایتها و کانالها که از طرف بیگانگان بهخصوص کشورهایی مثل انگلیس که نیاتشان نسبت به ایران از دهههای گذشته شناخته شده هستند، قطعاً قصد کمک به فرهنگ و اقتصاد ما را ندارند و درنهایت کسانی که با آنها مشارکت میکنند برای خود و کشور دردسر ایجاد میکنند.
 
اژهای در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای بابک زنجانی مبنی بر پرداخت بخشی از بدهیها، گفت: هنوز پولی ارائه نشده است و پرونده همچنان درحال رسیدگی است و جلسه بعدی فردا برگزار میشود.
 
وی با اشاره به مجاز بودن درج نام بابک زنجانی در خبرهای مربوط به این پرونده براساس قانون جدید دادرسی، گفت: به همه متهمان از جمله آقای زنجانی توصیه میکنم که نیازی نیست در زمان دفاع به فرد دیگری توهین شود؛ چراکه خود این توهین باعث گشوده شدن پرونده دیگری علیه وی میشود.
 
سخنگوی قوه قضائیه افزود: توصیه دوم این است که افراد مسائل را در حد اجازه منتشر کنند، ولی گاهی رسانهها به دنبال حاشیه هستند که گاهی خود این حاشیه، حاشیهساز است و فردی علیه فردی که این حاشیه را ایجاد کرده است، شکایت میکند.
 
حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه،  درمورد پیگیری دستگاه قضا در خصوص حادثه منا، گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور با کمک وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و سایر حقوقدانان از لحاظ حقوقی مطرح شد و تعقیب آن توسط دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه صورت میگیرد.
 
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: شعبهای نیز در دادسرای تهران برای پیگیری شکایت های شخصی در این زمینه تشکیل شده است و امیدواریم مدعیان حقوق بشر بهدلیل وابستگی حکام سعودی با آنها، در این قضیه نیز چشمپوشی نکنند.
 
معاون اول قوه قضائیه در مورد کلاهبرداری معاون یکی از شعبههای بانکی در جنوب تهران و تبدیل 840 میلیارد تومان به ارز و دستگیری قبل از خروج از کشور اظهار داشت: وزارت اطلاعات از این بانک اطلاع داشته و از مدتی قبل این موضوع را تعقیب می کرده و سوار بر کار بوده است.
 
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این افراد قبل از اینکه نسبت به جرم اقدام عملی کنند، دستگیر شده و کارشان عقیم ماند که ما در این جا از وزارت اطلاعات در تهران تشکر میکنیم.
 
وی درخصوص تعداد افراد بازداشتشده در این پرونده، گفت: در یک سری از پروندهها نمیتوان گفت چند نفر دستگیر شدهاند؛ چراکه گاهی افرادی بهعنوان مظنون و مرتبط از لحاظ نگاه اطلاعاتی و انتظامی دیده میشوند، اما بعد از بررسی متوجه میشویم که در جرم دخالتی نداشتهاند و برعکس آن را هم داشتهایم که ابتدا چند نفر محدود دتستگیر میشوند و بعد از اعترافات متوجه میشویم تعداد بیشتر است.
 
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در این پرونده یک نفر به خارج رفته که دستگیر نشده و چند نفر نیز بازداشت شدهاند.
 
اژهای بیان داشت: کیفرخواست صادر نشده است، اما این افراد قبل از اینکه بتوانند پولی را از سیستم خارج کنند دستگیر شدهاند.
 
چندین بار از ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کمک در زمینه تجهیز زندانها به اسکنر کمک خواستهایم
محسنی اژهای در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا براساس ماده 36 قانون مجازات اسلامی میشود اسامی مجرمین بالای 100 میلیون تومان را اعلام کرد، گفت: در قانون جدید الزام است که اسامی کاملاً منتشر شود، اما در قطعیت حکم نه در زمانی که حکمی صادر نشده است، در واقع براساس قانون جدید، اسامی که حکم آنها قطعیت پیدا کند دیگر با علائم اختصاری منتشر نمیشود، در حالی که قبلاً حتی اگر دادگاه هم علنی بود، تحت هیچ شرایطی قابل انتشار نبودد.
 
یکی از خبرنگاران خطاب به اژهای گفت: عدهای از اطرافیان بقایی بازداشت او را غیرقانونی میدانند، آیا چنین چیزی درست است؟ در مورد آخرین مراحل این پرونده توضیح دهید که اژهای در پاسخ گفت: این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ایشان هم بازداشت موقت هستند و هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.
 
وی ادامه داد: در صورتی که اتهام متوجه فرد باشد، براساس اسناد و مدارک آن فرد تحت تعقیب قرار میگیرد، اگر ضرورت داشته باشد بازداشت موقت میشود، اگر نه، قرار دیگری برایش صادر میشود که تشخیص آن برعهده قاضی رسیدگیکننده به پرونده است. اما اینکه دیگرانی که در جریان پرونده نیستند اظهارنظر کنند، قطعاً نظرشان صحیح نخواهد بود.
 
خبرنگار دیگری گفت: در جریان رسیدگی به پرونده میزان، مسائلی از جمله تخلف برخی قضات مطرح شد و چنین مطرح شد که قوه قضائیه دستور داده رسیدگی نشود، آیا این موضوع صحت دارد؟ که اژهای گفت: سؤال شما ابهام دارد. کدام قاضی؟ چند قاضی؟ چه تخلفاتی داشتهاند؟ بخش دوم سؤالتان را رد میکنم چرا که قوه قضائیه هیچگاه چنین دستوری نمیدهد، چون نسبت به برخورد با مؤسسات غیرمجاز حساسیت دارد.
 
اژهای تصریح کرد: در این پرونده مدتهاست تعدادی تحت تعقیب قرار دارند و در حال حاضر 8 نفر بازداشت موقت هستند و تعدادی هم با قرار آزاد شدهاند.
 
خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده کرسنت از اژهای سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: این پرونده مدت زمانی طولانی از تشکیلش میگذرد و دیوان عالی کشور آن را مشمول مرور زمان دانست.
 
وی افزود: به این رأی دیوان اعتراض شد و درخواست اعمال ماده 18 شد، درخواست اعمال ماده 18 پذیرفته و آن رأی نقض شد.
 
اژهای ادامه داد: حکمی که دادگاه قبلاً در این پرونده داده بود به قوت خود باقی ماند و مجدداً درخواست رسیدگی فوقالعاده طبق ماده 477 آیین دادرسی کیفری ارائه شد که باید ببینیم در مسیر مراحل اداری به کجا میرسد.
 
یکی ار خبرنگاران در خصوص افزایش مواد مخدر به زندانها از اژهای سؤال کرد که وی گفت: متأسفانه بخشی از این افراد واقعاً به شکل پیچیدهای مواد را وارد زندان میکنند و اگر سیستم اسکن وجود داشته باشد، همه افراد کنترل میشوند و یقیناً این مسئله کاهش پیدا میکند اما چون بودجه لازم برای تجهیز همه زندانها و بازداشتگاهها وجود ندارد، ما همچنان شاهد ورود مواد مخدر هستیم.
 
وی افزود: چندین بار از ستاد مبارزه با مواد مخدر خواسته شده که بخشی از وجوه خود را برای تجهیز زندانها اختصاص دهند، که البته کمک هم کردهاند اما کافی نبوده است.
 
معاون اول قوه قضائیه گفت: برای مثال ما دیدهایم گاهی 700 تا 800 گرم و حتی یک مورد یک کیلو و 100 گرم مواد بلعیده بودهاند حالا هر چقدر هم بازرسی بدنی کنند چون در شکم آن فرد قرار دارد بدون دستگاه اسکنر قادر به کشف نخواهند بود. گاهی حتی ممکن است مأمور خاطی وجود داشته باشد که باید با آن برخورد کرد.
 
وی تأکید کرد: گاهی هم برخی خانواده ها هستند که به جای کمک به زندانی در پوشش ملاقات حضور به آنها مواد میرسانند. در هر صورت این امری ناپسندی است و امیدواریم با کمک نیروی انتظامی، سازمان زندانها، دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان ورودی مواد را به داخل زندان کاهش دهیم.
 
حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای در ادامه هشتاد و هفتمین نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر حاشیه امن داشتن برخی از رسانهها و اینکه طی هفته اخیر برخی رسانهها نام 5 نفر از فعالان رسانهای را بردهاند، اظهارداشت: اینکه بگویید یک رسانهای حاشیه امنی دارد از نظر قوه قضاییه مطلقاً چنین چیزی نیست.
 
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: هر موردی که مربوط به مدعیالعموم باشد مدعیالعموم ورود و اقدام کرده و خیلی وقتها رسانهها از این اقدام گله دارند و تقریباً ما در همه سلیقهها و طیفهای مختلف پرونده داریم.
 
معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: آنجا که شاکی خصوصی و شکایت نمیکند وظیفه مدعیالعموم هم نیست و اینکه شاکی خصوصی شکایت نکرده حاکی از حاشیه امن نیست چرا که اگر شکایت کند پیگیری میشود.
 
اژهای ادامه داد: بعضی وقتها خود شاکی خصوصی در اثنا شکایت رضایت میدهد پس حاشیه امنی نبوده و وقتی شاکی خصوصی رضایت میدهد و پرونده بسته میشود.
 
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ممکن است مواردی باشد که شکایت کنند که توهین انجام شده و هیدت منصفه آن را توهین نداند.
 
این مقام ارشد قوه قضاییه تصریح کرد: حاشیه امنی از نظر قوه قضاییه برای کسی وجود ندارد و آنجا که وظیفه مدعیالعموم باشد وارد میشود و اگر شکایت شخصی نیز باشد، پیگیری میشود.
 
معاون اول قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان اظهار داشت: حکم صادر شده اما اینکه ابلاغ شده یا نه، خبر ندارم.
 
وی در خصوص اطلاع داشتن وکیل متهم از جزئیات حکم گفت: ممکن است اگر به صورت رسمی ابلاغ نشده باشد وکیل اطلاع داشته باشد که این منافاتی ندارد.
 
 حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سؤالی درخصوص اظهارات رئیس بانک مرکزی که عنوان کرده بود نمایندگان به دنبال خریدوفروش مؤسسه میزان هستند، نه اینکه بخواهند به مؤسسه میزان سروسامان بدهند، گفت: این گفته شما به نقل از رئیس بانک مرکزی به گوش من نرسیده و گزارشی اخذ نشده و اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد، قوه قضائیه ورود میکند.
 
اژهای در خصوص نتیجه سفر رئیس دستگاه قضا به استان مازندران گفت: در این سفر در خصوص ساماندهی ساحل، پسماندها و چگونگی برخورد با متجاوزان به جنگل و منابع طبیعی اقداماتی صورت گرفت تا خدمت بیشتری به مردم صورت گیرد.
 
سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه اعلام کرده است که در راستای بهبود معیشت مردم و اقتصاد پس از توافق آماده همکاری با دولت است، یعنی از اقتصاد سالم حمایت و با اقتصاد ناسالم ایجادکننده مفسده برخورد میکند.
 
وی در خصوص برنامه ششم توسعه و برنامههای موردنظر قوه قضائیه در این برنامه گفت: این موضوع مربوط به دولت است، البته قوه قضائیه نیز نقطهنظرات خود را ارائه میدهد، اما تصویب آن در مجلس موضوع دیگری است.
 
اژهای تصریح کرد: در این راستا کارگروهی تشکیل شد و قوه قضائیه با دولت مذاکراتی انجام داد که هنوز نهایی نشده است و باید ببینیم چه مقدار از نظرات توسط دولت پذیرفته میشود و چقدر به مجلس میرود.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات آقای رئیسجمهور در نمایشگاه مطبوعات درخصوص قوه قضائیه، گفت: من هنوز مطلب سخنرانی ایشان را نخواندهام تا بتوانم دقیق نظر بدهم، اما اگر به گفته معتقدند نقدی به قوه قضائیه وارد است، باید گفت ما همواره از نقد سازنده استقبال میکنیم؛ چرا که اگر نقد وجود نداشته باشد، خود سازمانها بیشتر از مردم متضرر میشوند، اما نقد غیر از تخریب، توهین و افتراست.
 
اژهای افزود: اگر به گفته شما رئیسجمهور گفتهاند که مردم از قوه قضائیه مأیوس نشوند، باید بگویم مردم از قوه قضائیه مأیوس نیستند و این حجم پروندههای ورودی شاهد سخنان من است.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی به واسطه ارتباط با برخی مقامات به دنبال حاشیه امن هستند، ولی قطعاً حاشیه امنی نخواهند داشت و قوه قضائیه در رابطه با تخلفات همه قوا بدون در نظر گرفتن حاشیه امن برخورد میکند.
 
سخنگی قوه قضائیه افزود: نظرسنجیها نشان میدهد مردم نسبت به رفتار بدون تبعیض قوه قضائیه به دانهدرشتها نظر خوبی دارند؛ چراکه داشتن پول زیاد و وابستگی به مقام یا دولت قوه قضائیه را از این موضوع بازنداشت، اقدامات مقتضی را در رابطه با آنان انجام دهد.
 
خبرنگار فارس خطاب به اژهای گفت: رئیس قوه قضائیه در سفر استانی خود اعلام کرده که قوا از هم مستقل هستند، اما قوه قضائیه به واسطه دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور بر نحوه کار دولت نظارت دارد، نحوه نظارت چگونه است و در دو سال و نیمی که از عمر دولت یازدهم گذشته، آیا تذکری به دولت داده شده است یا خیر؟ که اژهای در پاسخ گفت: قوه قضائیه بر اساس اصل قانون اساسی مستقل است اما در عین حال با قوای دیگر تعامل و هماهنگی دارد.
 
وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور وابسته به قوه قضائیه است و قانون مفصلی دارد که میتواند در روند کار همه دستگاههای اجرایی حتی دستگاه اداری قوه قضائیه نظارت کند. در دولت یازدهم هم مرتب بازرسیها صورت گرفته و گزارشها ارسال میشود و اگر جایی جرمی واقع شده باشد به دستگاه قضایی ارجاع میدهند، اما اگر تخلفی صورت گیرد، به قوه مجریه تذکر میدهند که در دولت یازدهم هم مثل سایر دولتها چنین تذکراتی وجود داشته است.
 
وی با اشاره به عملکرد دیوان عدالت اداری گفت: با تغییر قانون دیوان عدالت حوزه صلاحیت این دستگاه گستردهتر شد و حتی نظارت بر عملکرد شهرداری ها هم بر آن اضافه شد. دیوان عدالت در روند فعالیت دستگاههای اجرایی اعم از دولتی و غیردولتی نظارت دارد و اگر مصوبهای خلاف قانون باشد و کسی شکایت کند، دیوان آن را ابطال میکند، در همه دولتها کم و بیش چنین موضوعی وجود دارد.
 
یکی از خبرنگاران گفت: روابط عمومی بهزیستی با ارسال فکسی اعلام کرده که این سازمان در ماجرای مرکز نگهداری معلولین کرج تبرئه شده، آیا صحت دارد؟ که اژهای گفت: برای دو نفر کیفرخواست صادر شده اما هنوز حکمی صادر نشده است و پرونده باید در دادگاه بررسی شود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چند نفر در قوه قضائیه برای انتخاب در مجلس استعفا دادهاند، گفت: تاکنون 12 نفر از قضات برای حضور در انتخابات مجلس استعفا دادهاند، اما در مورد کارمندان و یا مسئولین سازمانهای تابعه، قوه قضائیه اطلاعی ندارد.
 
اژهای همچنین در خصوص ادعای بابک زنجانی مبنی بر اینکه وزارت نفت به یک فرد عادی 5.8 میلیارد پول داده بود، اظهار بی اطلاعی کرد.
 
یکی از خبرنگاران پرسید آیا در جریان بازداشت برخی از نفوذیها و خبرنگاران به عنوان جاسوس از نهاد ریاست جمهوری هم کسی دستگیر شده است یا خیر؟ اژهای گفت: در این پرونده کسی از نهاد ریاست جمهوری دستگیر نشده است.
 
خبرنگاری پرسید: آیا افرادی که به عنوان خبرنگار نفوذی بازداشت شدهاند، توانستهاند علیه امنیت کشور اقدامی انجام دهند؟ اژهای در پاسخ گفت: برخی به اشتباه یا به عمد گفتهاند که همه اینها خبرنگار بودهاند در صورتی که اینطور نبوده، اتهام این افراد اقدام علیه امنیت کشور است، اما اینکه آیا این کار را انجام دادهاند یا نه، مربوط به مرحله بعد بازپرسی میشود.
 
یکی از خبرنگاران گفت: مدیرکل محیط زیست مازندران از حکم بازداشت برخی از شهرداران مناطق مازندران خبر داده است، چرا که زبالهها و پسماندهالی شمالی کشور در جنگلها مدفون شده و وضعیت نامناسب را رقم زده است که آیا درست است؟ که اژهای گفت: بین جرم و یک کار غیرصحیح فرق وجود دارد، همه باید برای سلامت محیط زیست تلاش کنیم. من در سفر به آمل هم صراحتاً قول دادم که هر کمکی در این زمینه از دست قوه قضائیه بربیاید انجام میدهیم، اما اگر قرار باشد برای جمعآوری زبالهها دستگاهی خریداری کنند و یا بودجهای درنظر گرفته شود،دیگر کار قوه قضائیه نیست.
 
وی افزود: اگر کسی جرمی را مرتکب شود، ما ورود میکنیم، ضمن اینکه اگر حکم بازداشت صادر شود، قطعاً اجرا خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار