در نخستین یادبود علامه اقبال لاهوری در مشهد عنوان شد

بازشناسی هویت درونی مسلمانان در یکصد سال گذشته برگرفته از تفکر اقبال لاهوری است

عضو هیئت امنا موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری: علامه اقبال لاهوری در حدود یک قرن پیش تاثیر شگرفی در بازشناسی هویت درونی مسلمانان داشت.
کد خبر: ۵۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲ - 09November 2015

بازشناسی هویت درونی مسلمانان در یکصد سال گذشته برگرفته از تفکر اقبال لاهوری است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، نخستین یادبود بزرگداشت علامه اقبال لاهوری با حضور جمعی از دیپلمات ها و سرکنسولگری های کشورهای همسایه مستقر در مشهد و همچنین پژوهشگران و اندیشمندان در سالم اجتماعات موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در مشهد برگزار شد.
این مراسم به همت آموزش عالی اقبال لاهوری، کنسولگری پاکستان و شهرداری مشهد برگزار شد.
در این همایش یاور عباس، سرکنسول پاکستان در ایران ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم و همچنین تسلیت به مناسبت ماه محرم در خصوص تاثیر علامه محمد اقبال لاهوری اظهار داشت: دولت پاکستان روز اقبال لاهوری را پر شور برگزار می کند، چون این متفکر مسلمان در استقلال این کشور نقش بسیار تعیین کننده ای داشته است.
علامه محمد اقبال لاهوری پدر ملت پاکستان است
وی افزود: علامه اقبال لاهوری در اجتماع مسلم لیگ پاکستان ایده یک شکور مسلمان را در شبه قاره هند و پاکستان مطرح کرد، که این ایده بعد از گذشت پانزده سال از آن تاریخ محقق شد. محمد اقبال پدر ملت پاکستان است. او به همراه قائد اعظم محمد علی جناح کشور مستقل اسلامی را پایه گذاری کرد.
یاور عباس خاطر نشان کرد: اندیشه اقبال به یک گروه محدود نمی¬شود بلکه تفکر او جهانی است. هر چند اقبال اهل کشمیر بود ولی هویت او اسلامی بود.آینده بینی او محدود به شبه قاره هند نبود و برای همه جهانیان بود و برای مسلمانان به طور خاص.
سرکنسول پاکستان تصریح کرد: اقبال عشقی عمیق به ایران و رشته ای ناگسستنی با مردم این کشور داشت. او حدود یک قرن پیش نقش جمهوری اسلامی را در روابط بین الملل پیش بینی کرده و انقلاب اسلامی را دیده بود.
وی ادامه داد: او همواره به وحدت ملتهای مسلمان اشاره داشت و معتقد بود بدون وحدت مسلمانان را شکوه ای نیست. مردم دو کشور ایران و پاکستان نباید میراث گرانبهای اقبال لاهوری را که دربرگیرنده  دامنه وحدت و سیاست است فراموش نکنند چون تفکر و اندیشه او به نفع ملت مسلمان است.
تاثیر اقبال لاهوری در بازشناسی هویت درونی مسلمانان
در ادامه این مراسم دکتر احسان اردکانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی و عضو هیئت امنا موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در سخنانی در خصوص اقبال لاهوری اندیشمند بزرگ اسلامی تاکید کرد: علامه اقبال لاهوری در حدود یک قرن پیش تاثیر شگرفی در بازشناسی هویت درونی مسلمانان داشت. امروز با گذشت یک قرن وقتی به آثار او نگاه می کنیم چون از عمق جان و بر اساس هویت مردم منطقه سروده و آنها را بیان کرده از تازگی برخوردار است.
وی یادآور شد: یکی از موانع اصلی در مسیر تعالی مردم منطقه عدم توجه به درون و بازشناسی خود بوده است. یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی علامه اقبال لاهوری احیاء اتحاد و وحدت بین مسلمانان جهان اسلام است. حتی او، این دیدگاه را فراتر از مسلمانان جهان دیده و به وحدت و همدلی تمام ملل جهان تسریع داده بود.
برای دریافت صحیح آموزهای اسلام باید از باورهای ساده دوری کنیم
سپس پرفسور ناصح استاد زبان فارس و یکی از محققین به ایراد سخن پرداخت. وی گفت: مهمترین بحثی که اقبال دارد، در خصوص مسلمانی است. او معتقد است مسلمانی ما از نوع مسلمانی نیست که خداوند و پیامبر گرامی اسلام(ص) از ما انتظار دارند و تاسف اقبال از این است که ما مسلمان نیستیم چون آنچه باید و شاید در باب مسلمانی رعایت کنیم رعایت نکرده ایم.
وی افزود: علامه اقبال لاهوری علت این نقیصه را در چند عامل می داند. اول اینکه ما اسلام را نمی شناسیم. به زبان مسلمان هستیم ولی در عمل از اسلام پیروی نمی کنیم. دومین علت بدآموزی که از اسلام داشتیم. آموزش درستی نداشتیم و در خوابیم که لازمه آن دوباره آموزی است و اینکه جهت فکری خود را عوض کرده و موانع رسیدن به هدف را برطرف کنیم سومین دلیل باورهای سطحی و عامیانه¬ای است که وارد اسلام شده که برای برطرف کردن آن باید از خودباوری ساده دوری کنیم. چهارمین علت این است که ما برده داشته ها و دانسته های خود شده ایم. انسان باید حرّ شود و ارتباط با خدا لازمه رسیدن به حق است.
 در ادامه دکتر جاوید، استادیار دانشگاه فردوسی یکی از دوبیتی های اقبال را قرائت و جوابیه خود به شعر اقبال را در قالب منظوم بیان کرد.
آخرین سخنران این همایش سیدی محقق و پژوهشگر و مدیر فرهنگی آرامگاه فردوسی بود که وی در سخنانش به اشتراکات فرهنگی و تاریخی کشور پاکستان وایران اشاره کرد.
حسن ختام این همایش رونمایی از تمبر یادبود علامه محمد اقبال لاهوری و اهدا تندیس این همایش به دانشجویان و پژوهشگران بود.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار