مدیر باشگاه ادبی کانون بانوی فرهنگ:

نویسندگان را به‌سمت جهانی نوشتن سوق می‌دهیم/ نمایشگاه ۱۲۰ کتاب «بانوی فرهنگ» برگزار می‌شود

عرفانی با بیان اینکه در کانون بانوی فرهنگ نویسندگان را به‌سمت جهانی نوشتن سوق می‌دهیم، گفت: نمایشگاه ۱۲۰ کتاب منتشر شده از سوی نویسندگان عضو «بانوی فرهنگ» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶ - 19February 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ ولی منصوریان؛ نشست رسانه‌ای جشن شش سالگی کانون «بانوی فرهنگ» با حضور «سارا عرفانی» مدیر کانون بانوی فرهنگ و «معصومه امیرزاده» مسؤل آموزش این کانون در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

عرفانی: نویسندگان را به‌سمت جهانی نوشتن سوق می‌دهیم

«سارا عرفانی» مدیر کانون بانوی فرهنگ در نشست تشریح ششمین سالگرد تاسیس این کانون و فعالیت‌های صورت گرفته با بیان اینکه شش سال است این کانون را با همکاری نویسندگان تاسیس کرده‌ایم، اظهار داشت: هم‌افزایی اندیشه و توانایی نویسندگان زن برای تولید آثار فاخر ادبی در زمینه ادبیات، داستان و رمان هدف ما از ایجاد کانون بانوی فرهنگ بوده است.

وی زنان‌نویسی را ویژگی فعالیت‌های این کانون دانست و با بیان اینکه تاکنون کارگاه‌های آموزشی در زمینه خلاقیت زبانی، درست‌نویسی، رمان‌نویسی مقدماتی و پیشرفته برای اعضای کانون برگزار شده است، تصریح کرد: از جمله‌ی دوره‌های بوده که تاکنون برگزار کرده‌ایم و افراد زیادی از شهرهای مختلف با ما همکاری دارند چراکه هدف‌مان استعدادیابی و تربیت نوقلمان است.

مدیر کانون بانوی فرهنگ از برگزاری چهارمین عصر «با زنان نویسنده» در جشن شش سالگی این کانون خبر داد و ادامه داد: در این نشست مهناز فتاحی تجارب مختلف خود را با نویسندگان کانون به اشتراک می‌گذارد و از سه کتاب «فصل توت‌های سفید» به قلم سیده موسوی، «انتقام» نوشته خانم مالک و کتاب «برای میلگردها سعدی بخوان» رونمایی خواهد شد. 

عرفانی تصریح کرد: ما هرساله در جشن بانوی فرهنگ از یک نویسنده پرتلاش تقدیر و تجلیل می‌کنیم که این برنامه در روز مقرر اتفاق خواهد افتاد اما فعلا قصد نداریم نام نویسنده مورد نظر را اعلام کنیم. همچنین در جشن امسال شروع ثبت‎نام و عضوگیری دوره جدید بانوی فرهنگ را خواهیم داشت و نمایشگاه‌های از همه ۱۲۰کتاب منتشر شده توسط اعضای بانوی فرهنگ برپا می‌شود و نمایش تئاتر توسط اعضا از جمله‌ی دیگر برنامه‌های جنبی خواهد بود.

امیرزاده: پیش‌خوان بانون فرهنگ رنگین از آثار ادبی

در ادامه، «معصومه امیرزاده» مسؤل آموزش کانون بانوی فرهنگ به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: جمعیت مولد مورد نظر ما جامعه بانوان است و آنچه می‌خواهیم تولید کنیم ادبیات متعهد است که رویکردهای آن مشخص شده و مخاطب در انتخاب سوژه آن آزاد خواهد بود اما قوت تکنیکی آن برایمان مهم است که در این خصوص مشاوره و کلاس‌های موردنظر را تدارک دیده‌ایم.

وی امیدآفرینی، خانواده‌محوری، زن خردمند و استفاده از قدرت زنانه در داستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: نویسندگان ما در کانون بانوی فرهنگ در مسیر سوژه‌یابی و رشد می‌توانند آزادانه فعالیت کنند اما توسعه در این روند آزاد است و اگر جوشش و کوشش از سوی اعضا صورت بگیرد زمینه پیشرفت برای آن‌ها وجود دارد.

مسؤل آموزش کانون بانوی فرهنگ خاطرنشان کرد: آفرینش هنری با چهار محور مبانی نظری، تجربه‌زیسته، مواجهه با اثر هنری و نگارش داستان در طراحی‌های خانه فرهنگ مورد اهتمام است و ما حول چهار محور مدنظر اتفاقات مستمری را طراحی کردیم. دوستان در طول یک‌سال آثار نویسندگان مهم را در سیر مطالعاتی قرار دادند و توجه دادن به متون کهن و ادبیات تاریخی کشورمان و برنامه‌های مختلف در این مسیر طراحی شده است.

امیرزاده از دریافت ۹۷ طرح داستانی در دبیرخانه بانوی فرهنگ خبر داد و گفت: از میان طرح‌های دریافت شده ۲۴ طرح منتخب شدند که البته فاصله‌ی طرح‌های منتخب شده با دیگر طرح‌ها زیاد نبود لذا دوره‌ی دیگری برگزار کردیم و سطح تمام طرح‌ها را بالا بردیم و در نهایت ۷۰ نفر از نویسندگان ما به مرحله نگارش رسیدند به‌طوری که سال‌آینده پیش‌خوان بانوی فرهنگ رنگین از آثار ادبی خواهد بود.

وی درباره شرایط سنی ثبت‌نام در این دوره‌ها گفت: ما محدودیت سنی برای شرکت در دوره‌های بانوی فرهنگ نداریم هرچند کارگاه‌های ما ویژه بزرگسالان است. گروه ۸۰ نفری نوجوانان و گروه ۴۰ نفری در حوزه داستان کودک فعالیت دارند اما این بخش‌ها هنوز وارد مرحله‌ی تولید نشده‌اند، هرچند همچنان مشغول‌اند.

در ادامه، عرفانیان درباره علت ضعف اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های بانوان فرهنگ گفت: ابتدای فعالیت این کانون با برگزاری نشست‌های صمیمانه بود و مسیر بانوی فرهنگ چند نفری بخاطر علاقه‌ی شخصی شکل گرفت لذا قدم‌های اولیه‌ی بانوی فرهنگ آهسته‌تر بود به‌طوری که سالی یک کتاب منتشر می‌کردیم اما اکنون خیلی جدی با ناشران وارد تفاهم شده‌ایم و کار منتشر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر ماه یک کتاب به‌صورت جدی در کانون فرهنگ نقد می‌شود، گفت: فعالیت‌های کانون بانوی فرهنگ طی شش سال گذشته جدی دنبال شده است؛ دبیرخانه داستان کوچک که مروبط به داستان‌های کوتاه کوتاه عاشورایی است یکی از فعالیت‌های ما است که کتاب «ده» به دبیری مولود توکلی از فعالیت‌های آن منتشر شده است.

مدیر باشگاه ادبی کانون بانوی فرهنگ گفت: آموزش داستان کوتاه کوتاه، نشست‌های تبیین مبانی نظری عاشورایی و پرداختن به عاشورا از نگاه ادبی از جمله‎‌ی فعالیت‌هایی بوده که در مدت در این زمینه صورت گرفته است.

عرفانی با تاکید براینکه سعی داریم نويسندگان را به‌سمت جهانی نوشتن سوق می‌دهیم، گفت: البته این رویکرد فعلا در مرحله انتخاب طرح داستانی و سوژه است و قدم‌ها را به این سمت داریم و درحال فکر برای بخش بین‌الملل هستیم و دوست داریم کتاب‌هایی مثل کتاب «ده» که ظرفیت و مخاطب بین‌المللی دارد را به زبان‌های خارجی چاپ کنیم که البته اکنون کاری صورت نگرفته است و تنها سعی داریم نویسندگان را به‌سمت سوژه‌های دارای مخاطب جهانی ترغیب کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار