بخش سوم/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

راه‌اندازی تلویزیون اینترانتی آورده‌ی امنیتی دارد/ ظرفیت انتقال دیتای کشور را به ۴۵ ترابیت بر ثانیه می‌رسانیم

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: ظرفیت انتقال دیتای کشور تا سال ۱۳۹۴ حدود سه ترابیت بر ثانیه بود، اما از سال ۱۳۹۴ طی قراردادی که با وزارت ارتباطات منعقد کردیم، این ظرفیت را به ۳۵ ترابیت بر ثانیه رساندیم و تا پایان سال آن را به ۴۵ ترابیت بر ثانیه خواهیم رساند.
کد خبر: ۵۷۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲ - 21February 2023

دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو سه سال اخیر اقدام به ایجاد هلدینگ‌های تخصصی کرده است؛ این هلدینگ‌ها معادل وزارتخانه‌های دولت بوده و تشکیل آن‌ها در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه این قرارگاه باید بازوان اجرایی دولت‌ها باشد، صورت گرفته است؛ لذا برای اینکه سهولت کار‌ها در همکاری میان قرارگاه و مجموعه دولت بیشتر شود، معادل برخی وزارتخانه‌ها، هلدینگ‌های تخصصی ایجاد شدند. به عنوان مثال هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی معادل وزات نفت است که با تشکیل آن، تمام پروژه‌های مربوطه توسط هلدینگ مورد اشاره پیگیری و انجام می‌شود و یا هلدینگ‌های راه و شهرسازی، نیرو، صنعت و معدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات که به ترتیب معادل وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

با توجه به این موضوع، گفت‌وگویی را با «عبدالله آزاد» مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انجام دادیم که بخش اول آن در اینجا و بخش دوم آن در اینجا قابل مشاهده است.

بخش سوم این گفت‌گو را در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امروز به عنوان یکی از قطب‌های سازنده پالایشگاه در کشورمان محسوب می‌شود، با توجه به این موضوع آیا مجموعه هلدینگ ICT این قرارگاه در رابطه با پالایشگاه‌سازی هم فعالیت دارد؟

بله؛ یکی دیگر از حوزه‌هایی که در آن نقش‌آفرینی داریم، ساخت پالایشگاه NGL ۳۲۰۰ است؛ این پروژه که مجری آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء است، در جنوب غربی اهواز و غرب کارون گاز‌های حاصل از فرآورش نفت میادین حوزه جنوب غرب کارون را جمع آوری می‌کند که فاز اول آن با ظرفیت اسمی ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی فاز دوم، ظرفیت اسمی آن به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز افزایش می‌یابد.

راه‌اندازی تلویزیون اینترانتی آورده‌ی امنیتی دارد/ ظرفیت انتقال دیتای کشور را به ۴۵ ترابیت بر ثانیه می‌رسانیم

بر این اساس، هلدینگ ICT پیمانکار اصلی و پیش راه‌انداز پروژه یاد شده است که با بکارگیری نیرو‌های متخصص در حال انجام مراحل بسترسازی به منظور نصب تجهیزات، رفع پانچ‌های ابزار دقیق و انجام مراحل پیش راه‌اندازی آن قرار دارد؛ بهره‌برداری از این پروژه به دلیل جداسازی گاز همراه با نفت، گاز قابل اشتعال کمتری از طریق فلر مستهلک می‌شود و به واسطه آن راندمان تصفیه نفت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی منجر به خودکفایی هرچه تمام‌تر در تولید بنزین خواهد شد.

بر این اساس آمادگی داریم صفر تا صد تمام مجموعه ابزار دقیق و ICT پالایشگاه‌ها را انجام دهیم و با توجه به وجود مخاطرات ناشی از خرابکاری صنعتی سراغ بومی‌سازی تجهیزات آن هم با رعایت استاندارد‌های بالای بین المللی رفتیم.

دفاع‌پرس: یکی از موضوعاتی که امروزه مطرح است استفاده از وسایل حمل و نقل خودران یا هوشمند است لذا از آنجایی که مجموعه شما در زمینه هوشمندسازی فعالیت‌هایی انجام می‌دهد، بفرمایید تاکنون چه اقداماتی در موضوع مورد اشاره داشتید؟

از فعالیت‌های دیگر هلدینگ ICT قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت در بخش ریلی کشور آن هم در حوزه ارتباطات و سیگنالینگ حمل و نقل ریلی است؛ در این رابطه پیشنهاد دادیم که می‌توانیم کمک لکوموتیو ران هوشمند بر روی لوکوموتیو‌ها نصب و اجرا کنیم، ولی متاسفانه از آنجایی که برخی با تکنولوژی بیگانه هستند از سوی دستگاه‌های مسئول پاسخی به این پیشنهاد ما ندادند و این در حالی است که هم تسهیل‌کننده خواهد بود و هم در کاهش خطرات موثر واقع می‌شود؛ البته در بخش مترو هم چنین پیشنهاد دادیم.

به هر روی در بخش ریلی هم‌اکنون ما مجری پروژه سیگنالینگ راه آهن چابهار به زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر شامل طراحی، تامین، نصب و راه‌اندازی علائم و ارتباطات ریلی، سیگنالینگ مسیر یزد به اقلید به طول ۲۷۴ کیلومتر شامل نصب و راه‌اندازی علائم الکتریکی و تجهیزات مربوطه، پروژه سیگنالینگ قطار برقی کرج به هشتگرد به طول ۵۲ کیلومتر رفت و برگشت و پروژه سیگنالینگ و مخابرات مترو قم، هستیم.

دفاع‌پرس: پیشرفت تکنولوژی موجب شده تا انتقال داده بر بستر فیبر نوری با سرعت و کیفیت بهتری صورت گیرد؛ حال با در نظر گرفتن این موضوع آیا در زمینه راه اندازی و نصب فیبر نوری هم نقشی دارید؟

یکی دیگر از اقدامات این مجموعه اجرای مربوط به ۳۸ درصد فیبر نوری کشور است که در این رابطه طراحی، تامین، نصب، تست و راه اندازی بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری زیرساخت ارتباطی کشور را انجام داده‌ایم علاوه بر این ۴۵ درصد طراحی و ایجاد شبکه ملی سیگنال رسانی به صندوق‌های صدا و سیما را برعهده این مجموعه قرار داشت که با هدف سیگنال رسانی به فرستنده‌های صدا و سیما به صورت مستقیم از ماهواره انجام شده است.

در این‌خصوص پیشنهاد دادیم تلویزیون اینترانتی (شبیه تلوبیون) برای مردم راه‌اندازی شود به این‌صورت که مردم به جای دریافت امواج از گیرنده‌های تلویزیونی و به جای صرف هزینه‌های سنگین نگهداری ایستگاه‌های تلویزیونی، برنامه‌های خود را در بستر اینترنتی دنبال کنند؛ هرچند در ابتدا هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت، اما در ادامه و در بلندمدت فواید آن زیاد خواهد بود و در مقابل آسیب‌پذیری استفاده از چنین بستری به شدت کاهش می‌یابد.

بر این اساس، هزینه‌های بسیاری که بابت نگهداری ایستگاه‌های تلویزیونی صرف می‌شود را حذف کرده و به جای آن ترتیبی اتخاذ شود تا مردم به صورت رایگان از برنامه‌های این شبکه بهره‌مند شوند؛ پس در صورت تحقق آن ۴۰ درصد کسانی که برنامه‌های ماهواره‌ای را تماشا می‌کنند به استفاده از برنامه‌های شبکه تلویزیونی یادشده آن هم با کیفیت ۴K روی می‌آورند.

در واقع این باعث می‌شود مردم بهره برداری بیشتری داشته باشند و در کنار آن آورده امنیتی هم در پی خواهد داشت؛ چرا که امروز هر کس برنامه‌های شبکه‌ای مانند اینترنشنال را نگاه کند به واسطه حجم تبلیغات زیادی که علیه انقلاب اسلامی ایران انجام می‌دهد، تصور می‌کند نظام تغییر یافته و انقلابی روی داده است حتی در حوزه پدافند غیرعامل هم راه‌اندازی این شبکه مفید خواهد بود؛ چرا که امروز در صورت قطع ارتباط یکی از ایستگاه‌های زمینی تلویزیون، سیگنال‌رسانی شبکه‌های تلوزیونی با اختلال مواجه می‌شود، ولی آسیب‌پذیری استفاده از بستر یادشده، چنین مخاطراتی را به شدت کاهش می‌دهد.

راه‌اندازی تلویزیون اینترانتی آورده‌ی امنیتی دارد/ ظرفیت انتقال دیتای کشور را به ۴۵ ترابیت بر ثانیه می‌رسانیم

دفاع‌پرس: چرا برخی‌ها سپاه را عامل مسدودکننده اینترنت در کشور معرفی می‌کنند؟

ظرفیت انتقال دیتای کشور تا سال ۱۳۹۴ حدود ۳ ترابیت بر ثانیه بود، اما از این سال (۱۳۹۴) طی قراردادی که با وزارت ارتباطات منعقد کردیم این ظرفیت را اکنون به ۳۵ ترابیت بر ثانیه رساندیم و تا پایان سال آن را به ۴۵ ترابیت بر ثانیه خواهیم رساند و آن را تحویل وزارت ارتباطات می‌دهیم، اما اینکه چه میزان از این ظرفیت را استفاده کنند به سیاست‌های این وزارتخانه بستگی دارد.

این هم نکته‌ای است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد به عبارت دیگر علی رغم اینکه برخی‌ها سپاه را مسئول مسدود کردن اینترنت کشور معرفی می‌کنند، اما حقیقت به گونه‌ای است که به آن اشاره شد به عبارت دیگر اگر سپاه عامل مسدودکننده اینترنت کشور بود، ظرفیت انتقال داده اینترنت کشور را از ۳ ترابیت بر ثانیه به ۳۵ ترابیت بر ثانیه و در نهایت به ۴۵ ترابیت بر ثانیه افزایش نمی‌داد.

حال توجه داشته باشید اگر در زمان فراگیری کرونا ظرفیت یادشده همان ۳ ترابیت بر ثانیه بود چه اتفاقی می‌افتاد؟ اینکه در شرایط کرونایی که فعالیت‌های آموزشی و کسب و کار‌ها بر بستر اینترنت هر چند با مشکلاتی انجام می‌شد، با استفاده از ظرفیت ۳۵ ترابیت بر ثانیه بود یعنی اگر سپاه این طرفیت را ایجاد نکرده بود قطعا کشور با بحران بزرگی مواجه می‌شد.

البته این ظرفیت همچنان کم است و اگر می‌خواهیم از فناوری‌های نوین ارتباطی بر بستر اینترنت مانند تلویزیون اینترانتی استفاده کنیم، باید این طرفیت به عدد ۳۰۰ ترابیت بر ثانیه و حتی بالاتر برسد؛ این در شرایطی است که علی‌رغم اعلام کتبی آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به وزارت ارتباطات مبنی بر افزایش یادشده، آن هم با استفاده از تجهیزات بومی هنوز پاسخی از سوی این وزارتخانه داده نشده است با این حال امیدواریم وعده‌های داده شده دولت مبنی بر رساندن این ظرفیت به ۱۲۰ ترابایت بر ثانیه محقق شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار