یادداشت/ علی عبدالصمدی

شعبان المعظم؛ مقدمه‌ای بر ضیافت‌الله

اعمال مومنین در شهرالنبی (ص) بهترین مقدمه برای ورود به ضیافت‌الله است و موجب تقرب به درگاه الهی می‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸ - 22February 2023

شعبان المعظم؛ مقدمه‌ای بر ضیافت اللهگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «علی عبدالصمدی»؛ ماه منور شعبان المعظم از راه رسید. بنا بر روایات منقول از پیامبر اسلام، شعبان ماه اوست و رمضان ماه خداست.

شعبان مقدمه‌ای بر رمضان است. تمرین و آمادگی برای تشرف به ماه خدا شعبان المعظم است. شیخ صدوق در کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ریشه واژه‌ی شعبان را از شعب دانسته و علت نام گذاری این ماه را تعیین و تقسیم روزی مومن از جانب حق تعالی دانسته است.

در باب اهمیت این ماه از قول ائمه‌ی معصومین علیهم السلام روایات متعددی نقل شده است. همچنین انجام بسیاری از امور مستحب دینی در طول این ماه سفارش شده است که روزه داری اهم آنهاست. قرائت مناجات شعبانیه نیز در طول این ماه بسیار مورد سفارش ائمه‌ی هدی بوده است. گفته می‌شود این مناجات را ابن خالویه از قول حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام نقل کرده است.

به لحاظ تاریخی نیز این ماه هنگامه‌ی سرور و شادی مسلمانان و شیعیان جهان به شمار می‌رود. میلاد با سعادت امام حسین، حضرت عباس، امام سجاد، حضرت علی اکبر و حضرت مهدی (عج) در این ماه واقع شده است. همچنین ورود کاروان حضرت امام حسین به شهر مکه در سال ۶۰ هجری قمری نیز در سومین روز از همین ماه بوده است.

همانگونه که ذکر شد، شعبان مقدمه‌ای بر رمضان است و انجام اعمال شهر الله در این ماه ثواب و مستحب به شمار می‌آید. اقامه‌ی نماز‌های یومیه و مستحبی، قرائت قرآن کریم، روزه داری، پرداخت صدقه و تفکر به ذات و فلسفه‌ی آفرینش اللهی از مهم‌ترین اعمالی هستند که در این ماه می‌توانند مومنان راستین را به معبود ازلی و ابدی خود مقرب‌تر سازند.

امید است اعمال مومنین در شهرالنبی (ص) بهترین مقدمه برای ورود به ضیافت الله باشد و موجب تقرب به درگاه اللهی شود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار