رئیسی: رمز وحدت و اقتدار ما در توجه به قرآن کریم است / اهانت به قرآن نشانه‌ی بن‌بست فرهنگی است

رئیس جمهور گفت: رمز وحدت، عزت و اقتدار ما توجه به قران و آموخته‌های قرآن کریم است و اگر پناه همگان به قرآن باشد، هیچ‌کس احساس یأس، ناامیدی و فرسودگی نمی‌کند.
کد خبر: ۵۷۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸ - 22February 2023

رئیسی: رمز وحدت و اقتدار ما در توجه به قرآن کریم است / اهانت به قرآن نشانه‌ی بن‌بست فرهنگی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور طی سخنانی در آیین اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم کتاب هدایت برای همه‌ی انسان‌هاست؛ البته همه نمی‌توانند از قرآن و نورانیت و هدایت آن بهره‌مند شوند و هدایت برای پرهیزکاران امکان‌پذیر است. پیامبر اکرم (ص) هدایت برای همه مردم در همه قرون و اعصار هستند و منتی بر مومنین است، آنان که برای پذیرش هدایت رسول گرامی اسلام آماده شدند.

وی افزود: اولین عنصر در «امت»، مقصدداشتن و هدف‌دار بودن است؛ امت هدف‌دار است. عنصر بعدی حرکت است و امت ایستایی ندارد و توقف‌پذیر نیست. امت همیشه به سوی خدا در حال حرکت است و عنصر پویایی دارد. دیگر عنصر، امام و مقتدا و انسان هادیِ امت است؛ که از همه ظرفیت امت در رساندن به مقصد عالی بهره می‌برد. خداوند پیامبران را فرستاد و کتب آسمانی را نازل کرد، ولی قرآن کریم جلوه تمام‌عیار رحمت خداوند است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به آیات قرآن به سبک زندگی گفت: رمز وحدت، عزت و اقتدار ما توجه به قران و آموخته‌های قرآن کریم است و اگر پناه همگان به قرآن باشد، هیچ‌کس احساس یأس، ناامیدی و فرسودگی نمی‌کند. یأس القای شیطان است، ولی قرآن و پیامبر به جامعه امید می‌دهند و می‌خواهند انسان در امور اجتماعی ایفای نقش کند. انسان موثر در پرتو قرآن شکل می‌گیرد.

رئیسی عنوان کرد: قرآن می‌خواهد جامعه‌ای بسازد که نه ظلم کند و نه زیربار ظلم برود. دشمنان نمی‌پسندند جامعه‌ای قرآنی و دل‌داده‌ی به خدا باشد و هرچه می‌کوشند آن را از پا در بیاورند، نمی‌توانند. دشمن امروز می‌خواهد، اما واقعا نمی‌تواند جامعه ما را از پای در بیاورد؛ چون جامعه‌ی ما به قرآن و پیامبر (ص) پناه برده است.

وی گفت: دشمنان اسلام کینه، عصبانیت و ورشکستگی‌شان را در اهانت به قرآن کریم نشان می‌دهند و این نهایت استیصال برای مکاتب مادی ضد بشری است که نسبت به ساحت قرآن اهانت می‌کنند. این بن‌بست فرهنگی است که برخی در مغرب زمین به آن مبتلا شده و سراغ اهانت به قرآن می‌آیند؛ اهانت به قرآن اهانت به کتب آسمانی، پیامبران، انسان و آزادی بیان است.

رئیسی‌جمهور با اشاره به مسابقات بین المللی قرآن با بیان اینکه چنین نشست‌هایی برای نشان دادن اتحاد چهره‌های قرآنی است، تصریح کرد: در این نشست از ۸۰ کشور شرکت کردند و از ۳۳ کشور در مسابقات نهایی در حوزه‌های مختلف برگزیده شدند. امروز قرآن نه‌فقط مورد توجه ۲ میلیارد مسلمان است، بلکه مورد توجه همه‌ی ادیان ابراهیمی، توحیدی و همه انسان‌های آزاده است ولو اینکه مسلمان هم نباشند.

رئیسی تصریح کرد: مسابقات قرآنیِ ایران اسلامی مادرِ تمام مسابقات قرآنی در دنیاست و ما آماده انتقال تجربیات ارزشمندمان به همه کشور‌ها هستیم.

وی افزود: بنده بعد از شکر خداوند متعال، از رهبری معظم انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم، چراکه ایشان پرچم توجه به قرآن را برافراشته‌اند و خودشان در ماه مبارک رمضان و غیر از آن نشست‌های قرآنی دارند و تشویق‌شان به این امر بسیار تأثیرگذار بوده است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در همه تهاجماتی که به جوانان و مسلمان انجام می‌گیرد، توجه، انس و عمل به قرآن از جوانان صیانت می‌کند. حافظان، قاریان و خادمان قرآن پرچمداران اسلام در هر کوی و برزنی هستند.

رئیسی خطاب به نوری وزیر آموزش و پرورش که در این نشست حضور داشت، گفت مسابقات قرآنی و ترویج آموخته‌های قرآنی در مدارس هم انجام شود.

وی ضمن تأکید بر مقاله‌نویسی قرآنی و لزوم توجه به تفسیر قرآن خاطر نشان کرد: ما برای نوآوری در محصولات قرآنی جوانان خلاقی داریم. بنده به همه کشور‌های اسلامی احترام می‌گذارم، ولی با کار قرآنی که در ایران اسلامی انجام‌شده می‌توان گفت کشور ما به پایتخت قرآنی تبدیل شده و اینکه ایران قرآن را در رأس همه امور قرار داده می‌تواند الگو باشد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در کشور‌های اسلامی و حتی کشور‌های غیر اسلامی برنامه‌های قرآنی برگزار می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم یک اتحادیه برای این امور و مسابقات تشکیل شود.

رئیسی گفت: مرز‌های جغرافیایی جای خود را دارد، ولی باید کاری کنیم تا دل‌ها با قرآن به‌هم پیوند بخورد. توسل به قرآن و اهل‌بیت (ع) راه‌حل بسیاری از مشکلات و هجوم‌های فرهنگ غربی به جوامع امروزی است.

وی تصریح کرد: برخی ناراحت شده‌اند که چرا توجه به اسلام و آموخته‌های اهل بیت (ع) در جهان رشد داشته است؛ جاذبه آموخته‌های دینی و معنویت در پرتو پیشوایان دین قابل توجه است و این سوال را پاسخ می‌دهد. هرچه می‌کوشند جلوی این جلوه و جذب را بگیرند، نمی‌توانند؛ پس شروع به ایران‌هراسی می‌کنند و در دنیا می‌خواهند نسبت به ایران اسلامی هراس ایجاد کنند؛ ایرانی که امروز پایگاه مردم سالاری دینی، توجه به دین و خواست مردم است.

رئیس‌جمهور با ذکر خاطره‌ای خاطر نشان کرد: سال‌های قبل به آفریقا سفری داشتم، یک حقوقدان از رفقای آقای ماندلا به من گفت «او به من مأموریت داد برای آفریقای جنوبی قانون اساسی بنویسم، همه قانون‌های اساسی در دنیا را خواندم، ولی به‌نظرم مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا قانون اساسی ایران است و بین آرمان و دموکراسی جمع برقرار کرده است.»

رئیسی در ادامه سخنان خود گفت: تمام دستگاه‌ها و مسئولان وظیفه داریم نسبت به مسائل قرآنی و ترویج آن توجهی خاص داشته باشیم و این مصونیت‌سازی در پرتو قرآن حقیقتا ماندگار است.

وی در پایان اظهار عنوان کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات در پرتو توجه به قرآن حل خواهد شد و گمشده‌ی جامعه‌ی بشری، قرآن است و باید بازگشت به قرآن انجام بگیرد.

انتهای پیام/۹۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار