یادداشت/ علی عبدالصمدی

امام حسین علیه‌السلام؛ الگوی تمام‌عیار آزادگی

شناخت ابعاد مختلف شخصیت سیدالشهدا می‌تواند باعث سعادت دنیوی و اخروی هر انسان آزاده‌ای باشد.
کد خبر: ۵۷۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰ - 24February 2023

امام حسین (ع)؛ الگوی تمام عیار آزادگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «علی عبدالصمدی»؛ سوم شعبان‌المعظم سال چهارم هجری قمری مصادف با زادروز بزرگمرد تاریخ بشریت، آزادمرد دشت کربلا حسین ابن علی علیه السلام است.

امام حسین (ع) به همراه برادر بزرگوارشان امام حسن مجتبی (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم (س) ماحصل پیوند آسمانی شیر خدا، علی مرتضی و حضرت فاطمه زهرا هستند.

قطعا تربیت در خاندان رسول الله، اصلح تربیتهاست و بهترین آموزه‌های اخلاقی در چنین خانواده‌ای به فرزندان منتقل می‌شود.

پاکی، عصمت، ایمان، سلحشوری و حق طلبی از اهم خصائصی هستند که از امام حسین علیه السلام نقل شده است. یکی از مهمترین رویداد‌های دوران کودکی حضرت سید الشهدا «مباهله» است که در آیه‌ی ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره شده است. ایشان در دوران خلیفه‌ی دوم در فتح طبرستان حضور داشتند. در تمامی وقایع دوران خلافت امیرالمومنین از جمله جنگ جمل، جنگ نهروان و جنگ با خوارج، امام حسین (ع) به همراه برادرانشان حاضر بودند.

در سال ۶۰ هجری قمری معاویه از دنیا رفت و یزید علی‌رغم شرطی که امام حسن مجتبی (ع) مبنی بر عدم جانشینی فرزندش تعیین کرده بودند، بر تخت خلافت نشست. یزید سعی داشت تا با بیعت گرفتن از اهل بیت مشروعیتی برای دستگاه خلافت خود بنا نهد، اما سید الشهدا و یاران با وفایشان تا آخرین قطره‌ی خون مقاومت کردند و به شهادت نائل شدند و هرگز در برابر ظلم سر فرو نیاوردند.

یکی از راه‌های شناخت اهل بیت علیهم السلام اجمعین، واکاوی القابی است که به ایشان منسوب شده است. شهید مظلوم، ثارالله، سید الشهدا، غریب، عطشان، سید و سرور جوانان اهل بهشت، رشید، طیب، چراغ هدایت، کشتی نجات، وارث، مقتول و الوتر الموتور از اهم القاب ایشان هستند که پاکی، اعتصام، آقایی و بزرگواری، رشادت و شجاعت، هدایتگری، آزادگی و مظلومیت ایشان در قیام عاشورا را تبیین می‌کنند.

شناسایی خصائص مهم اهل بیت علیهم السلام اجمعین می‌تواند راهگشای زندگی دنیوی و سعادت اخروی هر انسانی اعم از مسلمان و غیر مسلمان باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها