«امیرعباس صادقی» معاون فرهنگ و رسانه فرهنگسرای رسانه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، با اشاره به موضوع فتوژورنالیسم به عنوان یکی از مهمترین رسانههای در دسترس اظهار داشت: در بین رسانهها که در تعریف کلی رسانه جای میگیرند، عکس به عنوان یکی از قدیمیترین و مهمترین رسانهها، شناخته میشود. از دیرباز تا به امروز، عکس به عنوان ابزاری مهم برای پوشش اتفاقات و رویدادها تلقی میشده و برای مردم از جذابیت خاصی برخوردار بوده است؛ البته امروزه عکسها در مفهومی بزرگتر و با عنوان فتوژورنالیسم شناخته میشوند که همان دو کارکرد اصلی رسانه یعنی آگاهیبخشی و جهتدهی به افکار را انجام میدهند.
وی با اشاره به کارکردهای فتوژرونالیسم در عصر حاضر گفت: در عصر حاضر که رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی به شیوهای سرسامآور گسترش پیدا کرده و روز به روز استقبال بیشتر مخاطبان را به خود جلب میکنند، فتوژورنالیسم توانسته هنوز هم کارکردهای خاص خود را حفظ کند. برای مثال در بسیاری از بحرانها و اتفاقات مهم، این عکاسان هستند که به عنوان نخستین افراد از بین اهالی رسانه در محل حادثه یا اتفاق حضور پیدا کرده و نسبت به ثبت و ضبط عکس از حوادث رخ داده اقدام میکنند. اهمیت کار فتوژورنالیسم به حدی است که چه بسا همان شبکههای اجتماعی نیز از عکسهای ثبت شده توسط عکاسان در رسانههای خود استفاده میکنند.
معاون فرهنگ و رسانه فرهنگسرای رسانه با تأکید بر اهمیت توجه به سواد رسانهای در فتوژورنالیسم گفت: جمله معروفی وجود دارد و آنهم این است که «تصاویر بیطرف نیستند»؛ در توضیح این جمله میتوان به یکی از مفاهیم مهم سواد رسانهای یعنی بازنمایی اشاره کرد. جایی که رسانهها براساس نفع و سود خود تنها بخشی از واقعیت را منتشر میکنند و طبیعتا عکسها نیز در این بین مستثنی نیستند. به عبارت دیگر، مخاطبان در مواجهه با یک عکس و قبل از هرگونه برداشت و قضاوتی نیست به آن باید این سوال را از خود بپرسند که آیا این عکس همه واقعیت را به نمایش گذاشته یا روایتگر بخشی از آن است؟ در اینجاست که سواد رسانهای به کمک مخاطبان میآید.
صادقی افزود: بنابراین میتوان تأکید کرد که در فتوژرونالیسم نیز اهمیت آموزش سواد رسانهای بیش از هر چیز دیگری مهم است. مخاطبان در مواجهه با هر عکسی باید بدانند که ممکن است این عکس، تنها بخشی از واقعیت باشد و بخش دیگری از آن نهفته باقی مانده باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
این فعال رسانهای گفت: این روزها صحبت از آموزش سواد رسانهای فراوان است و بسیاری از کاربران معتقدند که سواد رسانهای بیشتر در رسانههای نوین مبتنی بر اینترنت کارکرد دارد؛ این موضوع در حالی است که با تأملی عمیقتر اینچنین میتوان دریافت که سواد رسانهای نه فقط برای رسانههای نوین، بلکه برای همه رسانهها به ویژه فتوژرونالیسم کارکرد دارد. به ویژه آنکه این رسانه از اهمیت زیادی برخوردار است و در جهتدهی به افکار مخاطبان نقش جدی ایفا میکند.
انتهای پیام/ ۱۲۱