فرمانده نیروی هوافضای سپاه:

الحاق موشک «پاوه» به یگان موشکی سپاه/ کاهش وزن موشک‌های دوربرد سپاه به یک‌چهارم/ سرعت هایپرسونیک ایرانی ۱۳ ماخ است

سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه سرعت موشک هایپرسونیک ایرانی حدوداً ۱۳ ماخ است، گفت: ما اکنون قادر هستیم تا فاصله دو هزار کیلومتری، ناو‌های هواپیمابر آمریکایی را هدف قرار دهیم.
کد خبر: ۵۷۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳ - 25February 2023

سردار حاجی‌زادهبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه (۵ اسفند) در برنامه صف اول که با محوریت دستاورد‌های این نیرو از شبکه خبر سیما پخش شد، اظهار داشت: ما در ابتدای انقلاب اسلامی شاهد جنگ ایران و عراق بودیم و سپس حمله آمریکا به عراق، حمله عربستان به یمن، ظهور گروهک‌های تروریستی تکفیری و نبرد‌های حزب‌الله لبنان رخ داد.

سردار حاجی‌زاده افزود: منفعت آمریکایی‌ها در ناامن‌سازی منطقه است و می‌توان با توجه به نبرد‌های چهار دهه اخیر گفت که منطقه ما بر روی یک گسل امنیتی قرار دارد؛ چراکه درگیری روسیه و اوکراین و همچنین چین در موضوع تایوان نیز از آمریکا سرمنشاء می‌گیرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه اگر قوی نباشیم، دشمن جنگ را به داخل ایران می‌کشاند، تأکید کرد: ما باید بسیار مراقب باشیم تا بتوانیم امنیت ملت و کشور عزیزمان را تامین کنیم و اگر مراقبت نکنیم، ممکن است مشکلاتی برای کشورمان به وجود بیاید.

وی با بیان ما از ابتدا در سپاه و نیروی هوافضا به دنبال این بودیم که توانمندی و ماشین جنگی آمریکایی‌ها را ناکارآمد کنیم. تاکید کرد: آمریکایی‌ها تعدادی مولفه‌های برترساز دارند که ما سعی کردیم به این مولفه‌های برترساز ضربه بزنیم و آن‌ها را غیرقابل استفاده کنیم.

سردار حاجی‌زاده افزود: پایگاه‌های آمریکایی امروز در منطقه به طور کامل زیر نظر و اشراف ما قرار دارد و مانند گوشت زیر دندان ما هستند و به نقطه ضعف آمریکایی‌ها تبدیل شدند. در واقع، ما هر زمان که نیاز باشد به این پایگاه‌ها ضربه می‌زنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به قدرت موشکی این نیرو تصریح کرد: ما اکنون قادر هستیم تا فاصله دو هزار کیلومتری ناو‌های هواپیمابر آمریکایی را هدف قرار دهیم؛ البته این فاصله را به احترام اروپایی‌ها روی عدد ۲ هزار کیلومتر نگه داشته‌ایم و امیدواریم اروپایی‌ها احترام خود را نگه دارند.

وی درباره موشک هایپرسونیک ایرانی بیان کرد: موشک هایپرسونیک موشکی است که قادر است در خارج از جو مانور انجام بدهد و در جهات مختلف جابه‌جا شود؛ یعنی موتوری دارد که در ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ کیلومتری هدف روشن شده و مانور می‌دهد.

سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه سرعت موشک هایپرسونیک ایرانی حدوداً ۱۲ تا ۱۳ ماخ است، ادامه داد: مهم‌ترین مزیت موشک هایپرسونیک این است که پیش‌بینی انهدام این موشک توسط سامانه‌های پدافند موشکی دشمن از آن‌ها گرفته شده است و با اطمینان می‌گویم دشمنان تا ده‌ها سال آینده نیز نمی‌توانند مشابه آن را بسازند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به توانمندی موشک‌های بالستیک ایرانی تصریح کرد: وزن موشک‌های دوربرد ما به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و کارایی آن‌ها افزایش یافته است. از نظر دقت نیز همه موشک‌های ما نقطه‌زن هستند و زمان آماده‌سازی موشک‌ها نیز به یک‌ششم کاهش یافته است.

وی از عملیاتی شدن جدیدترین موشک کروز ایرانی با نام پاوه خبر داد و گفت: جدیدترین موشک کروز ایرانی با نام پاوه با برد یک هزار و ۶۵۰ کیلومتر وارد سبد موشکی ما شده است.

سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه در ماهواره‌بر‌ها به توانمندی‌های جدیدی رسیده‌ایم که راه ما را برای رسیدن به وزن‌های بالا و مدار‌های بالاتر هموار کرده است، گفت: با کار‌های انجام شده در سال‌های گذشته بسیاری از ریل‌گذاری‌ها برای جهش‌های بعدی به وجود آمده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: ظرف یک تا دو سال آینده جهش‌های بزرگی را خواهیم داشت و موج‌های راه افتاده تبدیل به سونامی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار خوب این حوزه بیان کرد: در آینده اخبار خوبی در این حوزه خواهید شنید. خوشبختانه در این دولت با هماهنگی به وجود آمده تقسیم کار خوبی میان نیروی هوافضای سپاه، وزارت دفاع و سازمان فضایی وزارت ارتباطات به وجود آمده است.

سردار حاجی‌زاده همچنین درباره منهدم کردن پایگاه آمریکایی بعد از ترور سردار سلیمانی گفت: هدف ما از حمله به عین‌الاسد کشتن سرباز‌های آمریکایی نبود، بلکه ما خواستیم هیمنه آمریکا را بشکنیم. هدف اصلی، انتقام از ترامپ و پمپئو است به عنوان فرماندهانی که دستور ترور را صادر کردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران افزود: با ۴۰۰ موشک در مرحله اول منتظر پاسخ آمریکایی‌ها بودیم که جوابی ندادند.

وی سپس در تشریح بخشی از توانمندی‌های پهپادی کشورمان بیان کرد: پهپاد پهن‌پیکر شاهد ۱۴۹ که به نام غزه معروف شده، مداومت پروازی بالایی دارد و قادر است ۹ فروند بمب را به طور همزمان حمل کند.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: ما پهپاد‌های شاهد ۱۲۹ و ۱۳۹ را هم در سازمان رزم پهپادی خود داریم که توان خوبی برای ما دارند. ما می‌توانیم از این پهپاد‌ها برای مأموریت‌هایی از جمله رزمی، مخابراتی، مراقبت از مرزها و... استفاده شود. پهپاد شاهد ۱۲۹ از نظر رزمی معادل MQ-۱ آمریکایی است و قابلیت‌های خوبی دارد.

وی همچنین از کارایی پهپاد‌های ایرانی در زمینه‌هایی همچون شناسایی قاچاقچیان خبر داد و گفت: نیرو‌های نظامی ما می‌توانند با استفاده از پهپاد‌های بومی نسبت به محل‌های استقرار قاچاقچیان در نقاط کویری اشراف داشته باشند و آن‌ها را شناسایی کنند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه به پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ و ۱۳۱ نیز اشاره و بیان کرد: پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ و ۱۳۱ پهپاد‌های انتحاری بی‌نظیری در جهان هستند و قابلیت‌های بسیاری دارند.

بنابراین گزارش، همزمان با سخنان سردار حاجی‌زاده در برنامه صف اول، با پخش تصاویری از موشک کروز «پاوه» رونمایی شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار