دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت:

اکران آثار جشنواره فیلم مقاومت در ۳۵۴ نقطه کشور/ ۶۷۴ فیلم به‌بخش شهید سلیمانی رسید

غفاری‌قدیر از اکران آثار هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ۳۵۴ نقطه کشورمان خبر داد و گفت: در بخش اصلی جشنواره که مزین به‌نام شهید حاج قاسم سلیمانی است ۶۷۴ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید.
کد خبر: ۵۷۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸ - 26February 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور «جلال غفاری‌قدیر» دبیر و مسئولین این رویداد سینمایی در سالن اسوه برگزار شد.

در ابتدا «جواد تمدنی» مدیر روابط عمومی جشنواره به ذکر نکاتی پیرامون این رویداد پرداخت و با بیان اینکه هفدهمین دوره جشنواره با شعار «گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» برگزار می‌شود، اظهار داشت: جشنواره به‌همت انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح به دبیری جلال غفاری‌قدير برگزار خواهد شد و خوشبختانه آثار خوبی به جشنواره رسیده است.

اکران آثار جشنواره فیلم مقاومت در ۳۵۴ نقطه کشور/ ۶۷۴ فیلم به‌بخش شهید سلیمانی رسید

در ادامه، غفاری‌قدیر گفت: خوشبختانه با اینکه مدت کمی از انتشار فراخوان جشنواره گذشته است اما این رویداد سینمایی مورد استقبال فوق‌العاده‌ی هنرمندان در بخش‌های داستانی، مستند و انیمیشن قرار گرفته است؛ ایجاد هیجان و رقابت برای جشنواره با توجه به زمان کوتاهی که وجود داشت سخت بود ولی میزان آثار حاضر در جشنواره به‌قدری است که می‌توانیم مدعی یک فستیوال ملی و بین‌المللی در حوزه مقاومت باشیم.

وی توجه به مقاومت به مثابه‌ی یک گفتمان را ویژگی امسال جشنواره مقاومت دانست و تاکید کرد: یکی از چالش‌هایی که می‌توانست متوجه جشنواره مقاومت باشد دوری از مضمون مقاومت بود که لذا امسال از ابتدا بر مضمون‌گرایی جشنواره تاکید داشتیم که در نگاه گفتمانی به مقاومت صورت گرفت.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به تشریح ۱۷ محور و بخش جشنواره پرداخت و تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس یک ژانر وطنی و پیش‌رو است که یک سینمای پرافتخار است.

غفاری‌قدیر از اکران آثار هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ۳۵۴ نقطه کشورمان خبر داد و گفت: در بخش اصلی جشنواره که مزین به‌ نام شهید حاج قاسم سلیمانی است ۶۷۴ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید.

سینمای دفاع‌ مقدس سینمای شرمنده نیست

وی ادامه داد: هم موضوع فلسطین فقط مقوله‌ای نبود که صرفاً محدود به کشورهای اسلامی باشد و موضوع فلسطین از طرف همه آزادی‌خواهان موردتوجه بود. امروز ما در نقطه‌ای هستیم که می‌گوییم سینما باید در خدمت این آزادی‌خواهی باشد. از طرف دیگر سینمای دفاع مقدس چون برآمده از دل تاریخ ماست توانسته آثاری را خلق کند که در دنیا راجع به آن‌ها صحبت شود. سینمای دفاع مقدس ما سینمای شرمنده نیست، سینمای پرافتخار است. آثاری تولید کرده که افتخار حفظ وطن را به تصویر کشیده است.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه بحث ما حضور و ظهور و کشف استعدادهایی است که در چهل ساله دوم انقلاب باید به آنها توجه می‌شد، مطرح کرد: ما از جشنواره انتظار اثربخشی داریم و تلقی‌مان این است که یک حرکت ادامه دار باشد. ما معتقدیم باید به زیرساخت‌های این جشنواره توجه شود و ما امسال توجه ویژه‌ای به سوژه‌های آثار داشتیم چون در آسیب شناسی سینمای مقاومت و چرایی عدم خلق یک اثر هنری ضعیف با موضوع مقاومت، به عدم وجود سوژه دراماتیک رسیدیم، در حالی که در همین کشور خودمان آدم‌های بزرگی بودند که زندگی دراماتیکی داشتند. از شهید همت گرفته تا شهید بروجردی و شهید چمران. در پهنه بزرگ ایران از شرق تا غرب، همگی در جغرافیای زمانی و مکانی انقلاب اسلامی یا قبل از آن قصه‌های عجیبی دارند که به آنها توجه نشده و ما در این دوره تلاش کردیم با توجه ویژه به اقتباس به متونی دست پیدا کنیم که می‌تواند پایه گذار سینمای مقاومت باشد چون معتقدیم امروز در ادبیات سینمای ما در دانشگاه‌ها، سینمای مقاومت وجود ندارد.

نمی‌توانیم از کشورهای لیبرال کپی کنیم

غفاری ادامه داد: نکته دیگر بحث شکل برگزاری جشنواره بود. ما نمی‌توانیم از کشورهای لیبرال کپی کنیم برای همین تلاش کردیم از آن فضای کاخ جشنواره و… فاصله بگیریم و ایده خلیج فارس را دنبال کردیم. از حضور استعمارگرانه پرتغال و انگلیس گرفته تا داستان‌های هشت سال دفاع مقدس و موقعیت‌های دراماتیک فراوان دیگر در خلیج فارس وجود دارد که می‌تواند نورد توجه باشد. ما امیدواریم الهام بخش تولید آثاری باشیم که در سال‌های آینده گفتمان سینمای مقاومت را به اوج برسانند. اختتامیه در خلیج فارس برگزار می‌شود و طی این مراسم برگزاری کارگاه‌های آموزشی را با حضور فیلمسازان برجسته خواهیم داشت و فضاهای تخصصی نقد سینمای ایران و جهان را نیز برگزار می‌کنیم.

وی گفت: وقتی فیلمسازان خارجی با ما در ارتباط بودند از فشارها و لابی‌ها پرده برمی‌داشتند. متاسفانه شاید ما فشار لابی‌های صهیونیستی را درک نکنیم، به هر حال دیکتاتوری زر و زور بر سینمای جهان حاکم است اما این نظام سلطه رو به پایان است و امیدوارم به زودی شاهد یک سینمای مقاومت باشیم که بتوانیم تولیدات مشترک داشته باشیم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت مطرح کرد: سینما سیاسی است چون دیده‌اید که آرمان فلسطین در حال و هوای دنیا گم می‌شود اما مسأله اوکراین فراموش نمی‌شود به نحوی که در جشنواره‌های مختلف لگدی به موضوع حمله روسیه به اوکراین می‌زنند.

غفاری گفت: هزینه مقاومت از هزینه سازش کمتر است سوریه امروز در مقابل چشمان ماست و باید به آن پرداخته شود ما نیاز به یک خون و نفس تازه داریم باید پشت به پشت نسل فیلمساز تربیت کنیم هرکسی دل در گرو انقلاب و ایران دارد یک ظرفیت علی حده برای فیلمسازی است. باید فضا شکسته شود و آرمان فلسطین در دست گرفته شود امروز حمایت از فلسطین بر دوش ماست نباید سینمای فلسطین غریب بماند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار