رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان:

انتخاب غیرشفاف با اهداف جشنواره جوانان برتر ایران زمین مغایر است

«شمس الدینی» گفت: انتخاب غیرشفاف با اهداف جشنواره حضرت علی اکبر(ع) جوانان برتر ایران زمین مغایر است.
کد خبر: ۵۷۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ - 27February 2023

 «غلامعباس شمس الدینی» رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران، در گفت و گو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان، با اشاره به نزدیکی زمان برگزاری جشنواره ملی حضرت علی اکبر(ع) و انتخاب جوان برتر، اظهار داشت: این جشنواره ملی تقریبا سال 1389 که در شورای عالی جوانان مصوب شده و اهدافی چون شناسایی جوانان مستعد و توانمند و برنامه ریزی مناسب برای سازماندهی آنان، الگو سازی مناسب برای جوانان و کمک در جهت رشد و ارتقاء هدفمند آنان، تقویت روحیه تحقیق، ابداع و ابتکار در تمام زمینه ‏های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی از طریق حمایت مادی و معنوی و ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت نسل جوان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی را دنبال می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان افزود: طبیعتا انتظار این است این جشنواره ملی در بهترین شکل ممکن برگزار شود اما متاسفانه در بیشتر سالها انتخاب جوانان برتر در مرکز استانها به ویژه هرمزگان با انتقادات جدی روبرو است.

وی ادامه داد: به طور مثال در ماده 5 آیین نامه جشنواره دستگاه های محوری برای معرفی برترین ها معرفی شده اند، اگر دستگاه ها باید معرفی کنند چرا اسناد و مدارک باید به دبیرخانه ارسال شود، انتخاب جوان برتر توسط دستگاه های دولتی انتخابی جهت دار خواهد بود و به اعتقاد من ضرورتی برای انتشار فراخوان وجود ندارد.

شمس الدینی اضافه کرد: بالاخره مدیران این دستگاه های محوری با سلایق خاص افراد را انتخاب می کنند.غیر شفاف بودن ضربه جدی را به جشنواره  وارد خواهد کرد و رقابتی را برای جوانان ایجاد نمی کند و از همه مهم تر انتخاب غیرشفاف با اهداف جشنواره مغایر است.

به هر حال اهداف این جشنواره و معرفی الگوها و تجليل از جوانان برتر (18 تا 35 سال)، زمينه‌سازی برای توسعه ارزش‌های متعالی و روحيه فداكاری و ايثار، خلاقيت، افزايش نشاط اجتماعی و اميد به آينده، تقويت ايمان، روحيه خودباوری و اعتماد به نفس ملی است، بنابراین باید با نهایت وسواس و دقت نسبت به انتخاب برترین ها اقدام کرد.

شمس الدینی ضمن بیان برخی شائبه ها در انتخاب جوان برتر (جوانان برتر ایران زمین) در هرمزگان تصریح کرد: چندین نهاد یا دستگاه در انتخاب جوان برتر در 12 موضوع تخصصی دخالت دارند سوال من این است چرا تشکل ها، مراکز تخصصی، کارشناسان خبره در انتخاب جوان برتر صاحب رأی نباشند؟ که امروز شائبه انتخاب دولتی به وجود آید. شائبه اعمال سلیقه وجود داشته باشد، ما به عنوان یک تشکل صنفی در حوزه خودمان (رسانه) به دقت مسئله را زیر نظر داریم و قطعا بعد از معرفی نفرات برتر نظر صنفی خودمان را بیان خواهیم کرد، هرچند شائبه هایی وجود دارد اما پیشداوری نمی کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران با اشاره به سخنان معاون امور جوانان وزارت ورزش که جشنواره با سبک و سیاق نوینی اجرا می شود، اضافه کرد: اگر این سبک و سیاق نوینی که آقای یامین پور گفته، به نفع جوانان و انتخاب شایسته برترین ها باشد قطعا مورد حمایت قرار می گیرد اما اگر این سبک محدود کننده و در عین حال دخالت های دولتی را بیشتر می کند شک نکنید این جشنواره به اهدافش نخواهد رسید.

توصیه من به اداره کل ورزش و جوانان استان و داوران محترم جشنواره این است که اجازه دخالت به برخی صاحبان قدرت برای انتخاب جوان برتر ندهند و کمک کنند تا در سالهای آتی بیشتر این جشنواره رقابتی و عدالت محور  ادامه پیدا کند. به هر حال درست است که افراد باید در سامانه آثار و مدارک را بارگذاری کنند اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله دارد، هرگاه مبنا لیاقت و شایستگی افراد باشد قطعا جامعه هدف هم از آن استقبال می کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها