معا‌ن هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

«انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» دارای تراز علمی بالایی است/ جایگاه ایران در نشر منطقه حفظ شود

جعفری به تراز بالای علمی رویداد ملی «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» اشاره کرد و گفت: بایستی رویداد «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» را یک اتفاق ملی متعلق به همه بدانیم.
کد خبر: ۵۷۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ - 27February 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» معا‌ون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جلسه هماهنگی و پشتیبانی بیستمین دوره «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» با بیان اینکه رویداد‌های بزرگ و فعالیت‌های گسترده‌ای در این بنیاد درحال برگزاری است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های بزرگ و شاخص و اثرگذار ما رویداد انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس است.

توجه علمی به حوزه نرم‌افزاری ارزش‌های دفاع مقدس

جعفری رویداد «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» را نشانه‌ی علمی بودن و توجه به حوزه نرم‌افزاری ارزش‌های دفاع مقدس از سوی بنیاد دانست و تصریح کرد: بحث کتاب صرفاً محدود به ادبیات نیست، اما کتاب عملاً بار همه حوزه‌های فرهنگی را بردوش می‌کشد چراکه کتاب وسیله‌ی است که همه بخش‌های هنری و رسانه‌ای و آموزشی و سیاسی را به هم وصل می‌کند.

معاو‌ن هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در دنیا نیز یکی از شاخص‌های سنجش کشور‌های پیشرفته تعداد کتاب‌های منتشر شده، تعداد کتابخوان‌ها و کتابخانه‌ها و میزان مطالعه است که همگی شامل ظرفیت‌های علمی کشورها خواهند بود.

جعفری تحول حوزه نشر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه نشر کشورمان متحول شده است؛ تعداد ناشرین در سطح کشور با افزایش چشم‌گیری مواجه شد هرچند اکنون به‌دلیل مشکلات اقتصادی در حوزه کاغذ موانعی داریم اما درعین حال از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

پیشگامی نشر کشورمان در منطقه حفظ شود

وی به ظرفیت نویسندگان توانمند و جوان کشورمان پرداخت و با بیان اینکه نویسندگان جوان و نوقلم زیادی وارد میدان شده‌اند و در همین راستا ناشرین خصوصی زیادی فعالیت دارند، گفت: ظرفیت‌های علمی متعددی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز مختلف مردمی و دولتی وجود دارند که باید مورد استفاده قرار گیرند تا پیشگامی حوزه نشر برای کشورمان حفظ شود.

معا‌ون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ایران اسلامی را از پیشگامان حوزه نشر کتاب در غرب‌آسیا معرفی کرد و ادامه داد: برخی از کشور‌های منطقه سعی می‌کنند این پیشتازی را به سود خودشان تغییر دهند لذا ما نباید در این حوزه نسبت به دیگران کم‌کاری کنیم.

کتاب مهم‌ترین ابزار برای پایداری و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس است

جعفری به تبیین اهمیت موضوع ادبیات دفاع مقدس پرداخت و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «بایستی ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال از گنجینه دفاع مقدس بهره‌برداری شود» گفت: مهم‌ترین ابزار برای پایداری و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس کتاب است؛ اگر می‌خواهیم این ارزش‌ها مکتوب شود و برای نسل‌های بعد ماندگار باشد، باید درست و دقیق عاری از تحریف نکارش کتاب داشته باشیم لذا ماندگاری این حماسه بزرگ تکلیف امروز است که باید صورت گیرد تا مورد بهره‌برداری در سایر گونه‌های هنری قرار گیرد بنابراین کتاب نقش لوکوموتیو دارد و موجب حرکت می‌شود و فرهیختگی به همراه دارد چراکه فرهیختگان با این حوزه ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه در سطح کشورمان حدود ۲۵ اتفاق ملی و بزرگ در حوزه ادبیات و کتاب برگزار می‌شود، گفت: «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» یکی از رویداد‌های مهم و اساسی است که همگی به آن افتخار می‌کنند که امروز با سپری ۱۹ دوره به بلوغ رسیده است و دوره جوانی و نشاط و شادابی خودش را شروع کرده است.

معا‌ون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس توجه به حوزه ادبیات و کتاب را ضروری دانست و تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که با توجه به اتفاق انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس رقم خواهد خورد شناسایی و تربیت نویسندگان جوان برای آینده است ضمن اینکه نویسندگان پیشکسوت نیز حول موضوع دفاع مقدس جمع می‌شوند و از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کنیم.

در حوزه نشر دفاع مقدس رقیب بخش خصوصی نیستیم

جعفری تاثیرگذاری نشر دفاع مقدس بر اقتصاد صنعت نشر را مورد اشاره قرار داد و گفت: توسعه نشر دفاع مقدس منجر کمک به حوزه کلی نشر خواهد شد و زندگی بسیاری از ناشران و نویسندگان به‌لحاظ اقتصادی رونق بهتری خواهد گرفت لذا این مسئله مهمی است که نشان می‌دهد ما در این زمینه باید تلاش و همت بیشتری داشته باشیم و در این مسیر خودمان را رقیب بخش خصوصی نمی‌دانیم. 

وی تقویت منابع دفاع مقدس کتابخانه‌‌های عمومی کشور را ضروری دانست و ادامه داد: تراز علمی «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» بالاست و نگاه بیرونی به این اتفاق مثبت است و این مسئله‌ی مهمی است که موجب حضور نویسندگان برتر کشور در این رویداد خواهد شد که به واسطه نام و آوازه شهدا رقم خورده است. بایستی «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» را یک رویداد ملی متعلق بدانیم و در این زمینه آموزش را در سازمان‌های مختلف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دنبال کنیم تا منجر به تولید کتاب شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها