یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

لزوم تبیین صحیح جایگاهِ تعیین‌کننده‌ی مجلس خبرگان برای مردم

تبیین منطقی، مستدل و مستمر جایگاه مجلس خبرگان برای افکار عمومی به خصوص برای نسل جوان وظیفه اعضای این مجلس است تا مردم با اشتیاق در انتخابات این مجلس حضور یابند.
کد خبر: ۵۷۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۹ - 28February 2023

تبیین مستدل و مستمر جایگاه مجلس خبرگان رهبریگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی چند روز پیش در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری تبیین منطقی، مستدل و مستمر جایگاه مجلس خبرگان برای افکار عمومی به خصوص برای نسل جوان را وظیفه اعضای این مجلس دانستند و فرمودند: تبیین صحیح جایگاهِ تعیین‌کننده‌ی مجلس خبرگان، مردم را با شوق و اشتیاق به پای صندوق‌های رأی در انتخابات این مجلس می‌آورد؛ البته اعضای این مجلس، شأنیت علمایی نیز دارند که وظایف سنگین دیگری را متوجه آن‌ها می‌کند.

با توجه به سخنان رهبر انقلاب به خوبی مشخص می‌شود که نقش مجلس خبرگان رهبری در کشور مهم است؛ و در اصل اعمال مجریان حکومت توسط قانون اساسی تحت کنترل قرار می‌گیرد.

طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب فقیه واجدالشرایط و رهبری عادل را مطابق اصول ۵ و ۱۰۹ بر عهده دارد؛ و طبق اصل ۱۱۱ هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول ۵ و ۱۰۹ شود یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است توسط این نهاد از مقام خود برکنار خواهد شد. از آنجا که انتخاب، نظارت و برکناری رهبر، به خبرگان منتخب ملت واگذار شده است. با توجه به جایگاه رهبری به خوبی می‌توان به اهمیت مجلس خبرگان به عنوان یکی از قدرتمندترین نهاد پی برد.

متاسفانه اقشار مختلف مردم هنوز آنگونه که باید، اطلاع کافی درباره نقش و عملکرد مجلس خبرگان رهبری ندارند که این امر می‌تواند در میزان مشارکت آنان درانتخابات مجلس خبرگان رهبری تاثیر سوء بگذارد.

بنابرین مردم مسلمان ایران باید بر این امر واقف باشند که با پذیرش نظریه ولایت‌فقیه درعصر غیبت، حکومتی با محوریت فقیه جامع‌الشرایط تشکیل می‌شود که باید از سایرین فقها عالم‌تر، عادل‌تر، مدیرتر و مدبرتر باشد تا به عنوان رهبر و حاکم جامعه اسلامی تعیین شود؛ در صورت نبود امام، باید نزدیک‌ترین فرد به ایشان در شئون رهبری، زعامت جامعه را به عهده گیرد.

پس این مردم هستند که در عصر غیبت و در تشکیل حکومت نزدیک‌ترین فرد به امام معصوم علیه‌السلام را برای حکومت انتخاب کنند و قدرت را در دست او قرار دهند و از او تبعیت کنند. فقیه جامع‌الشرایط تعیین شده توسط آنها هم موظف به پذیرش مسئولیت است.

خبرگان ملت هم پس از انتخاب توسط مردم ضمن تجدید پیمان با ولایت و حمایت قاطع خود از رهبر معظم انقلاب ادامه دهنده راه بنیانگذار انقلاب مقدس اسلامی هستند و با بصیرت، حکمرانی اسلامی و مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار