دبیر ستاد ملی جمعیت:

رئیس‌جمهور از فعالان «جوانی جمعیت» تجلیل خواهد کرد

فروتن با بیان اینکه فاصله کمی با سیاه‌چاله جمعیتی داریم، درباره تجلیل از فعالان حوزه جمعیت گفت: در مراسمی با حضور حجت‌‎الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان از فعالان «جوانی جمعیت» تجلیل خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵ - 28February 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «کاظم فروتن» دبیر ستاد ملی جمعیت در نشست خبری اولین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه بحث جمعیت یکی از بحث‌های بسیار حساسی که دنیای غرب به‌دنبال روند کاهش آن برای کشور‌های مسلمان به‌خصوص ایران است، اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در کشورمان برای کاهش جمعیت از سال ۱۳۶۸ دنبال شد تا نرخ رشد جمعیت از ۶.۴ درصد تا سال ۱۳۹۰ به ۴ درصد برسد.

فروتن افزود: در کشورمان در مدت سه تا پنج سال این نرخ به ۴ کاهش درصد کاهش یافت چراکه هجمه گسترده فرهنگی و محدودیتی‌هایی برای مردم ما وجود داشت که نمونه آن در دنیا بی‌سابقه بود و مسؤلینی که آن روز‌ها مبتکر این برنامه‌ها بودند همچنان امروز روند گذشته خودشان را ادامه می‌دهند.

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت، بحران جمعیت جوان را جدی دانست و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال۱۳۹۳ سیاست جوانی جمعیت را ابلاغ کرده است، افزود: سال ۱۴۰۰ مجلس قانون جوانی جمعیت را تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و تاکنون سه جلسه با ریاست رئیس‌جمهور برگزار شده است که طی هفته آینده جلسه دیگر این ستاد با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

وی تشکیل قرارگاه‌های جوانی جمعیت در دستگاه‌های مختلف را از مصوبات این ستاد دانست و گفت: بحث جوانی جمعیت یکی از مسائل حساس و کلیدی نظام است درحالی که امروز در اوج میانسالی هستیم، ولی ۲۰ سال آینده در سال ۱۴۲۵ جمعیتی سالمند خواهیم داشت و از جوان‌ها و افرادی که باید کشور را پیش ببرند و صنعت، معدن و پزشکی کشور را پیش ببرند خبری نخواهد بود.

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت تصریح کرد: نرخ باروری کشورمان اکنون به ۱.۶۸ کاهش پیدا کرده است و فاصله کمی با سیاه‌چاله جمعیتی داریم لذا در این زمینه به یک عزم ملی نیاز داریم. مسائل قوانین، رفاهی و تسهیلات در موضوع فرزندآوری اولویت دوم است درحالی که آنچه تجریه کشور‌های توسعه‌یافته در این زمینه است مسئله فرهنگ‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ سال در کشورمان حرف فرزند کمتر وجود داشته است ضمن اینکه فضای مجازی و رسانه‌های دشمن امروز مبلغ کم فرزندی شده‌اند. حدود ۷ سال فرصت برای ترمیم جمعیت داریم درحالی که وقتی جمعیت کشورمان در شرایط سالمندی قرار بگیرد فرصت جبران نخواهیم داشت؛ قطعأ افرادی مشکلات اقتصادی و اشتغال را مانع این مسئله می‌دانند، اما اگر امروز ما شرایط‌‎مان بد است در آینده بسیار نزدیک با پیری جمعیت شرایط بسیار بدتری خواهیم داشت.

فروتن به پیش‌بینی ۷۳ ماده قانونی در مسئله قوانین جوانی جمعیت اشاره کرد و با بیان اینکه در قانون ابعاد اقتصادی و معیشتی مدنظر قرار گرفته شده است، افزود: در هفت حوزه خانواده، رسانه، نخبگان، مدیران و شرکت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در دو حوزه فرزندآوری و ازدواج تلاش کرده‌اند و دستاورد‌های خوبی داشته باشند در این مراسم قدردانی خواهند شد.

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت درباره شاخصه‌های ارزیابی دستگاه‌ها در حوزه جوانی جمعیت گفت: شاخص‌های ارزیابی این مسئله تدوین و تصویب شده و به دستگا‌ها ابلاغ شده است و براساس این شاخص‌ها افراد و مجموعه‌هایی که حرکت ویژه داشته‌اند، برگزیده خواهند شد و برترین‌ها به مرکز معرفی خواهد شد و در روز ملی جمعیت با حضور رئیس جمهوری تجلیل می‌شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار