مشاور عالی فرمانده کل سپاه در برنامه «بدون توقف»:

سردار سلیمانی برای منطقه کار کرد اما نتیجه‌اش شامل حال ایران شد

حجت‌الاسلام طائب به تشریح خدمات شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: سردار سلیمانی برای منطقه کار کرد، اما نتیجه‌اش شامل حال ایران هم شد.
کد خبر: ۵۷۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷ - 02March 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حسین طائب» در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در پاسخ به این سؤال که «ما نمی‌توانیم منکر اثرات تحریم بر کشورمان شویم، قرار است مشکلات ما با آمریکا تا کجا پیش برود و راه تعامل با آمریکا چیست» اظهار داشت: هیچ کس نمی‌گوید تحریم اثر ندارد، حرف بر سر بی‌اثر کردن تحریم‌هاست، اصل بر سر این است که چه مذاکره، چه تعامل باید براساس حفظ منافع ملی باشد.

وی ادامه داد: حالا چه مذاکره‌ای باید باشد که منافع ملی ما تأمین شود، همین برجام را هم آن‌ها پاره کردند، چون ترامپ گفت دموکرات‌ها ما را فروختند، در حالیکه برجام برای ما هم آورده نداشت، در راهبرد کلان هیچ وقت آمریکایی‌ها نمی‌آیند قراردادی بنویسند که یک جریانی مثل انقلاب اسلامی قدرت پیدا کند، پس منافع و امنیت ملی باید مبنای ما باشد فرقی هم در غرب و شرق ندارد.

بیشتر بخوانید؛
روایت «حسین طائب» از شبکه‌سازی و طراحی رسانه‌‌ای برای ایجاد فتنه

این مقام امنیتی در خصوص اقدامات ایران برای مقابله با تصویرسازی غرب اظهار کرد: هر چه جلوتر می‌رویم تصویر ما در جهان قویتر می‌شود، اما برای داخل تصویر غلط می‌فرستند، الان با وجود حضور دو ابرقدرت در جنگ اوکراین می‌گویند پهباد‌های ایرانی سرنوشت جنگ اوکراین را تعیین می‌کند، پس چه در تصویرسازی و چه واقعی همه اذعان دارند که ایران در توانمندی دفاعی قدرتمند شده و از نظر علمی و پزشکی به پیشرفت رسیدیم.

سردار سلیمانی برای منطقه کار کرد اما نتیجه‌اش شامل حال ایران شد

طائب در پاسخ به این سؤال که «چرا بودجه عملیات‌های برون مرزی سپاه در منطقه نامشخص است» توضیح داد: نه، همه بودجه‌ها مشخص است، وقتی بودجه تنظیم می‌شود نمی‌گویند برای عملیات و غیرعملیات، بودجه نیرو‌های مسلح قاعده دارد، در ستاد کل مطرح شده و وزیر دفاع به نمایندگی نیرو‌های مسلح در دولت و مجلس در خصوص آن بحث و صحبت می‌کند، همه این‌ها در یک فرآیند اتفاق می‌افتد و همه این بودجه برای امنیت ملی هزینه می‌شود.

وی در بخش دیگری از برنامه در خصوص گروه‌های نیابتی از جمله داعش، یادآور شد: امروز مسئله آمریکا و اروپا این است که همان گروه‌های نیابتی که از ۳۰ کشور جمع و تربیت کردند تا به عراق و سوریه و ایران بفرستند مأموریت‌شان تمام شده و در حال برگشت به کشور‌ها و تهدیدی برای خودشان هستند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در خصوص منافع فعالیت‌های برون مرزی سپاه برای ایران، عنوان کرد: سردار سلیمانی برای منطقه کار کرد، اما نتیجه‌اش شامل حال ایران هم شد، طرح آمریکایی‌ها در سند سال ۲۰۰۰ این بود که باید اول اقدامات‌مان را از کشور‌های همسایه ایران شروع کنیم و بعد برویم سراغ ایران، دوره جمهوری‌خواه‌ها گفتند از طریق راهبرد عملیاتی پیش‌دستانه عمل می‌کنیم، یعنی ما یک بهانه پیدا می‌کنیم و به جامعه جهانی و سازمان ملل هم کاری نداریم، اول به بهانه مواد مخدر و بعد تروریست رفتند افغانستان، اما بعد که برگشتند نه تنها مواد مخدر کم نشد بلکه افغانستان هم به کسی تحویل دادند که با او می‌جنگیدند.

به گفته طائب، به بهانه سلاح شیمیایی رفتند عراق، دو سوم نیرو‌های شان را در منطقه چرخاندند، هفت تریلیون دلار هزینه کردند، اینجا هم شکست خوردند و ایران هم برای این شکست همکاری کرد، خوب امنیت ایران هم تأمین شد یا نه؟ اوباما آمد و گفت این راهبرد اشتباه بود ما با عملیات هوشمند پیش می‌رویم و داعش را روی کار آوردند، این بار نتیجه چه شد؟ پس ما هم از کشور‌های دوست حمایت کردیم و هم نگذاشتیم دشمن وارد خانه ما شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «در دوره‌ای که رسانه‌های معاند و دشمن به دنبال خودتحقیری و سیاه‌نمایی هستند، چرا رسانه‌های ما و سفارتخانه‌ها و رایزن‌های ما برای خنثی کردن این اقدامات کار فرهنگی نکردند و منفعل هستند» گفت: مدل ما تعاملی بوده، مثلا در مذاکرات، ما دو مدل مذاکره داشتیم یک خط برجام و یک خط تبادل، این دو خط موازی هم پیش می‌رفت، در مدل‌ها رفتار متفاوت است، مثلا مگر این چند ماه نمی‌گفتند کار جمهوری اسلامی تمام است، اما حضور مردمی که در ۲۲ بهمن به صحنه آمدند پشتوانه‌ای برای دیپلماسی خارجی ما درست کرد که باید این سرمایه را در دیپلماسی خارجی تبلیغ و از آن استفاده کرد و بگوید نتوانستید در داخل دوگانگی ایجاد کنید. باب دوم هم این است که دولت‌های خارجی هم با چارچوب‌های پروتکلی که درست می‌کنند نمی‌گذارند که دست سفارتخانه‌ها و کارگزاران ما باز باشد.

سردار سلیمانی برای منطقه کار کرد اما نتیجه‌اش شامل حال ایران شد

مشاور عالی فرمانده کل سپاه در پاسخ به این سؤال که «با وجود اختلاف کشور‌های منطقه با ما، شاخص قدرت منطقه‌ای ما چیست» اظهار کرد: قدرت منطقه‌ای در مقابل تهدید است، یعنی بتوانیم استقلال‌مان را حفظ کنیم و اقتصادمان را بچرخانیم، چون آمریکایی‌ها می‌گویند اگر در داخل انسجام شکل بگیرد، انسجام حاکمیتی منجر به پیشرفت و پیشرفت تبدیل به یکپارچگی بیشتر می‌شود، دوم اینکه می‌گوید باید کشور‌های مقاومت کشور‌هایی مثل عراق، لبنان، سوریه و یمن را بی‌ثبات کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: چقدر تلاش کردند که عراق را بی‌ثبات کنند که باز هم نشد و هنوز به هدفشان نرسیدند و عراقی‌ها آن‌ها را بیرون کردند، در حالیکه هدف ما این است که امنیت منطقه با کشور‌های منطقه تعیین شود، او به دنبال این است که عراق از ایران واگرا شود، در حالیکه ما همسایه می‌خواهیم و به دنبال همگرایی هستیم، حالا کداممان بیشتر به اهدافش نزدیک شده و در منطقه نقش مؤثرتری داشته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها