در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های خراسان رضوی مطرح شد؛

حجت‌الاسلام طائب: آمریکایی‌ها می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰ ایران را منزوی یا نرمال کنند / بیشترین تناقض ارزش‌های آمریکایی با اسلام است

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند تا قبل از سال ۲۰۳۰ سرنوشت ایران را مشخص کنند و این کشور را سر یک دوراهی قرار دهند: ایران منزوی یا ایران نرمال. اگر تا این سال، بتوانیم به وظایفمان درست عمل کنیم ایران و اسلام قوی محقق خواهد شد.
کد خبر: ۶۰۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ - 11July 2023

حجت‌الاسلام طائب: آمریکایی‌ها می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰ ایران را منزوی یا نرمال کنند / بیشترین تناقض ارزش‌های آمریکایی با اسلام استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «حسین طائب» مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های خراسان رضوی طی سخنانی اظهار داشت: آمریکا پس از استقلال و خروج از استعمار بریتانیا، منشوری به نام ارزش‌های آمریکایی منتشر کرد که این ارزش‌ها در سال ۱۷۶۷ اعلام شد و به نوعی با بیانیه استقلال آنجا هماهنگ بود. پس از ۱۳ سال این ارزش‌ها را در قانون اساسی آمریکا هم آورده شد.

حجت‌الاسلام طائب با اشاره به اینکه پس از جنگ جهانی دوم، دو ابرقدرت آمریکا و شوروی در جنگ سرد با یکدیگر به رقابت پرداختند؛ در ادامه یادآور شد: در این رقابت، آمریکا اعلام کرد که برای از پادرآوردن رقیب خود پیش می‌رود تا زمانی که جهان را یکپارچه آمریکایی کند.

وی در تشریح و تبین ابزارهای ایالات متحده آمریکا در مسئله جهانی شدن گفت: آمریکایی‌ها برای جهانی شدن از دو ابزار استفاده می‌کنند؛ یکی ابزار‌های قدرت سخت و دفاعی با پشتیبانی اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی است و دیگری قدرت نرم می‌باشد؛ به این معنی که ارزش‌های آمریکایی را برتر از سایر ارزش‌های دینی، فرهنگی و اعتقادی در ذهن مردم جهان جا بیندازند. عمده این ارزش‌ها پس از جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشور‌ها ظهور و بروز پیدا کرده است.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکایی‌ها برتری ارزش‌های آمریکایی در تقابل با شوروی را در سال ۱۹۹۱ و با فروپاشی شوروی نشان دادند، در ادامه افزود: انقلاب اسلامی ایران ۱۳ سال قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته بود. هم شوروی و هم آمریکا تلاش کردند که این انقلاب به سرانجام نرسد و تصور می‌کردند ایران پس از انقلاب اسلامی قدرتی برای مبارزه ندارد و بر اساس همین استراتژی، قرن ۲۱ را قرن تک قدرته جهان نوشتند و گفتند که دهکده جهانی یک رئیس دارد و آن آمریکا است.

وی همچنین بیان کرد: پس از اقداماتی از این دست، آمریکایی‌ها اعلام کردند که ایران با شکل گیری اتحادیه مسلمانان جایگزین اتحادیه شوروی می‌شود و اگر تا پنج سال جلویش را نگیریم بعد از آن تبدیل به چالش امنیت ملی امریکا در منطقه خواهد شد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه در استراتژی امنیت ملی سال ۲۰۲۳ آمریکا، ایران به عنوان تهدید بین المللی این کشور قلمداد شده است، افزود: آنها می‌گویند که تا سال ۲۰۳۰ باید تکیلف ایالات متحده آمریکا روشن شود؛ یا قدرتش جا می‌افتند و یا به سوی فروپاشی پیش می‌رود.

وی با اشاره به این مطلب که در استراتژی امنیت ملی آمریکا تهدیدات این کشور به ترتیب چین، روسیه و ایران هستند، در ادامه تشریح کرد: درباره تهدیدات ایران آمده است با کشور‌هایی که منطق حکمرانی جدید برای اداره جهان ارائه می‌دهند، در اولویت اول با ایران، بعد روسیه و بعد چین باید مقابله صورت بگیرد و اگر تا سال ۲۰۳۰ نتوانیم کاری کنیم، معادلات تغییر خواهند کرد.

حجت‌الاسلام طائب در تکمیل این بخش از صحبت خود گفت: در سال ۱۴۰۱ اولویت برخورد‌ها ایران، روسیه و چین بود اما در سال 1402 اولویت‌ها به روسیه، ایران و چین تغییر پیدا کرد بر همین اساس؛ این تغییر اولویت‌ها نشان می‌دهد که آنها جمهوری اسلامی ایران را رها نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه همگرایی کشورها ایران، روسیه و چین در حال افزایش است، در بخش دیگر از صحبت‌های خود تأکید کرد: آمریکا در جنگ اوکراین حضور و عملکرد ضعیفی داشته و این باعث عدم تبعیت و پیروی کشور‌ها از او خواهد شد. در حوزه اقتصاد نیز هم آمریکایی‌ها و هم صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۳۰ چین از نظر اقتصادی برتر از آمریکا باشد.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند جنگ اوکراین را به نفع منافع خود تمام کنند در ادامه یادآور شد: برخلاف خواسته آمریکایی‌ها اما پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که یا جنگ ادامه پیدا می‌کند یا با واسطه‌گری چین به پایان می‌رسد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اینکه در صحنه منطقه‌ای نابودی تدریجی رژیم صهیونیستی قطعی است، افزود: اسرائیلی‌ها در سند امنیت ملی خود؛ ایران را به عنوان اولین تهدید معرفی می‌کنند. آن‌ها برای کنترل داخلی، جنگ‌های مرزی را نقطه‌ای انجام می‌دهند و قطع می‌کنند چراکه برایشان هزینه بر است، اما برای کنترل داخلی نیاز به این کار دارند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه درباره میزان و زمان هزینه‌دهی آمریکا برای اسرائیل گفت: پیش بینی‌ها این بود که، چون یهودی‌ها در آمریکا حضور دارند، این کشور مجبور است خودش را هزینه کند. اما الان می‌گویند در دوره جدید، روند دو فرصت مهم آمریکا رو به افول است؛ یکی حمایت از اسرائیل توسط آمریکا به دلیل کاهش اولویت خاورمیانه برای امریکا و دوم می‌گویند که بین چین، روسیه و امریکا باید یکی را انتخاب کنیم چراکه فرصت‌های اسرائیل در چین و روسیه رو به نزول است.

وی در ادامه، با بیان اینکه وابستگی ایران به خارج در زمینه غذا و دارو کاهش پیدا کرده است، افزود: آمریکایی‌ها دو ریل‌گذاری فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی را در حاکمیت دوگانه ایران دنبال می‌کردند. آنها تحلیل‌شان این بود که با دو عامل سخت و نرم باید به دنبال قدرت باشیم. در ریل‌گذاری فرهنگی تصورشان این بود که نسل چهارم انقلاب اسلامی تا سال ۲۰۳۰ با کمک نسل سوم در مقابل نسل اول و دوم می‌ایستاند.

حجت‌الاسلام طائب با بیان اینکه بر اساس تحلیل آمریکایی‌ها این تغییرات فرهنگی منجر به تغییرات اجتماعی شده و در تغییرات اجتماعی ایران درونگرا می‌شود، در ادامه تشریح کرد: این تغییر ابتدا در علایق و سلایق است مثل لباس و پوشش و خوراک؛ به طوری که علایق و سلایق دوست داشتنی و تنفرآمیز جایشان عوض شود.

وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود افزود: در مرحله بعد تغییر احساسات است؛ در مرحله اول احساسات به بی تفاوتی جابجا می‌شود. در مرحله بعد ورود به ذهن و باورسازی ذهنی است. باور که عوض شد، اراده هم عوض می‌شود و تبدیل به رفتار می‌شود. تا دیروز مدافع مستضعفین بود، امروز مقابل این تکفر. تا دیروز مقابل آمریکا بود، امروز موافقش.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه یادآور شد: آمریکایی‌ها گفتند که در حوزه اقتصاد نیز کاری می‌کنیم حداکثر ایران روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد. این کاهش فروش کم کم منجر به کسری برق، غذا، دارو، آب و موارد دیگر منجر می‌شود و باعث می‌شود ایران به یک کشور وابسته تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه دو سال است این حاکمیت وابسته تبدیل به حاکمیت یکپارچه شده و در این مدت این ریل گذاری دچار چالش شده است، تأکید کرد: در سال ۹۹ برای غذا و دارو ۱۶.۵ میلیارد دلار هزینه می‌کردیم، سال ۱۴۰۰ همین مبلغ فقط برای غذا باید هزینه می‌شد. اما دولت با یک جراحی ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد و باعث ۳ میلیارد دلار صرفه جویی شد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در تکمیل این بخش از صحبت خود افزود: در سال ۱۴۰۰ از کشاورز ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری شد و ۶.۵ میلیون تن وارد شد. در سال ۱۴۰۱ حدود ۷ میلیون تن از کشاورز خریداری شد و در سال ۱۴۰۲ پیش بینی خرید ۱۰ میلیون تنی وجود دارد. پس صرفه جویی هزینه در غذا صورت پذیرفته است.

وی همچنین بیان کرد: در سال جاری قرارداد‌های زیرساختی در حال افزایش است اما کشور با یک دهه عقب ماندگی در زیرساخت‌ها مواجه است که از سال ۱۴۰۰ این روند در حال صعود و به سمت عدم وابستگی است. اما زمان زیادی می‌خواهد تا به نتیجه مطلوب برسد.

حجت‌الاسلام طائب با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها روند‌ها را معکوس می‌کند و ما را از وابستگی به سمت عدم وابستگی سوق می‌دهد، در ادامه یادآور شد: این سرمایه گذاری‌ها به تدریج در حال افزایش است اما به این سرعت تورم کاهش پیدا نمی‌کند. اگر آمریکایی‌ها تن به مذاکره بدهند و پول‌های بلوکه شده برگردد، ممکن است تورم هم کاهش چشم گیری داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما باید ارتقای سرمایه اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم، ایران قوی را بسازیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم، تأکید کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند این منطق ایران است که در حال تهاجم باشد. بیشترین تناقض ارزش‌های آمریکایی با اسلام است و آن عاملی که می‌تواند در ارزش‌های امریکایی آبروی این دولت را بشکند اسلام است. آنها دنبال این هستند که در جنگ ترکیبی دوگانگی ایجاد کنند، اما ما باید یکپارچگی‌مان را حفظ کنیم.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اگر سرمایه اجتماعی افزایش پیدا کرد، ایران و اسلام قوی شکل خواهد گرفت، افزود: انشاالله در سال ۲۰۳۰ خواهیم دید که سرنوشت آمریکا چطور مشخص خواهد شد؟ آن‌ها می‌خواهند تا قبل از این سال سرنوشت ایران را مشخص کنند و این کشور را سر یک دوراهی قرار دهند: ایران منزوی یا ایران نرمال. به گمان آمریکایی‌ها زمانی که در اقتصاد به ایران فشار آوردیم ایران می‌پذیرد به تبعیت از امریکا و اگر هم نپذیرفت منزوی می‌شود چراکه ایران منزوی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

این مقام مسئول در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: اگر تا سال ۲۰۳۰ بتوانیم به وظایفمان درست عمل کنیم ایران و اسلام قوی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار