یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

سفر «گروسی» به ایران؛ محصول پشتوانه خوب در غنی‌سازی

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران محصول پشتوانه خوب ایران در غنی‌سازی اورانیوم بود و آمریکا هم به دنبال این سفر می‌داند راهی غیر از تفاهم ندارد.
کد خبر: ۵۷۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۶ - 07March 2023

گروسیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحبوحه اختلافات ایران و آژانس و انتشار گزارش اخیر درخصوص افزایش سقف میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در برجام در سفری دو روزه به تهران آمد.

او در این سفر علاوه بر مذاکره با  محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با دیگر مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدار و ملاقات کرد. این سفر در شرایطی صورت گرفت که کشورمان چند ماه التهابات خیابانی را گذرانده بود و دشمنان جمهوری اسلامی به پشتوانه نفوذی‌های داخلی لفاظی‌های احمقانه و بی سرو ته در این التهابات و اغتشاشات داشتند.

از سویی آژانس انرژی اتمی گزارشی درخصوص افزایش ۱۸ برابری سقف میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ارائه داده بود و از ایران خواسته شده بود تا درباره این میزان غنی سازی شفاف سازی کند؛ مقامات مسئول در حوزه انرژی اتمی ایران هم توضیح دادند که این موضوع بسیار طبیعی و مساله کوچکی است.

جالب اینکه عده‌ای ماههاست با لجن‌پراکنی، تبلیغات مسموم و پمپاژ اخبار کذب به دنبال منزوی کردن ایران در مجامع بین‌المللی بودند و با افزایش فشار‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران می‌خواستند به آرزوی دیرینه خود برسند که سفر رافائل گروسی به تهران نقشه‌های آنان را بر باد داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در فاصله کمتر از یک ماه به نشست شورای حقوق بشر رفت و علاوه بر دیدار با مقامات کشورها، سخنرانی‌های مفصلی علیه دخالت‌های دولت‌های خارجی کرد و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود یکی از اهرم‌های فشار علیه ایران باشد در سفرش به تهران با رئیس‌جمهور و مقامات کشورمان به گفتگو پرداخت.

دیدار رافائل گروسی با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان براندازان نظام جمهوری اسلامی ایران را ضایع کرد و تا الان باید آن‌ها متوجه شده باشند که در طول این چند ماه از سمت برخی از کشور‌های غربی سرکار بودند.

براندازان نظام در جریان باشند که در دیدار گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی نکات بسیار خوبی درباره ادامه همکاری آژانس با ایران مطرح شد.

او به ایران تضمین داد که سیاسی‌کاری نکند و گفت: «من این تضمین را به شما می‌دهم که تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نکرده‌ایم. ابزار سیاسی شدن آژانس از نظر من صحبت مضحکی است. من همیشه از دیدار با آقای اسلامی استقبال می‌کنم. ما می‌خواهیم با ایران یک دیالوگ و گفتگوی جدی و سیستماتیک داشته باشیم.»

همچنین گروسی تهدیدها و حمله‌های اخیر به تاسیسات هسته‌ای ایران را محکوم کرد و گفت هرگونه اقدام نظامی علیه نیروهای نظامی کاملا محکوم و غیرقانونی است و خارج از روند ساختاری است که ما طبق آن عمل می‌کنیم امیدوار هستیم که بتوانیم از نیروگاه‌های اتمی که منظورم نیروگاه اوکراین و تاسیسات اتمی دیگر است، محافظت کنیم.»

صحت و سقم این صحبت‌ها اگرچه در آینده نزدیک مشخص خواهد شد اما درحال حاضر این صحبت‌ها به‌عنوان تضمین گروسی به ایران درنظر گرفته می‌شود.

با توجه به پالس مثبت سخنان مدیرکل آژانس انرژی اتمی، ایران هم انتظار دارد تعاملات و گزارش‌های آژانس اعتمادآفرین باشد و وظایف خود در ارتباط با ایران را در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.

از سویی حتی امروز آمریکا هم نه برجام را می‌خواهد و نه دوست دارد تنش بین ایران و آژانس و غرب افزایش پیدا کند. هرچند اروپایی‌ها در قبال ایران در چند ماه اخیر همواره نسبت به آمریکا چند گام جلوتر بودند و به دنبال آن هستند که در نشست شورای حکام، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود. آمریکایی‌ها همکاری تاکتیکی و موضوعی را بین ایران و آژانس دنبال می‌کنند و سیاست کلی‌شان عدم تمرکز بر برجام و خودداری از افزایش تنش است و حتی مایل نیستند روزنه‌های محدود همکاری بین ایران و آژانس انرژی اتمی از بین برود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار