معاون هماهنگ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

خاطره‌نویسی دفاع مقدس کار جدی می‌طلبد/ هویت حلقه‌ی گمشده است

جعفری با بیان اینکه خاطره‌نویسی دفاع مقدس کار جدی می‌طلبد و باید در این زمینه نهضت ملی شکل داده شود، گفت: هویت حلقه‌ی مفقوده‌ جامعه امروزی است که جوان و نوجوان ما را رنج می‌دهد؛ سابقه تمدنی ایران باید برای جوان امروزی تبیین شود که بخش مهمی از آن در تاریخ و دفاع مقدس نهفته است.
کد خبر: ۵۷۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵ - 05March 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «خاطره‌نویسی در زیست‌بوم دفاع مقدس» با حضور علی‌اصغر جعفری معاون هماهنگ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از نویسندگان در محل سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

علی‌اصغر جعفری به فعالیت‌های سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه این سازمان در نقطه‌ای از بالندگی قرار دارد که نتیجه زحمات عزیزان زیادی است، اظهار داشت: چند فعالیت فاخر، مهم و شاخص در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس دنبال می‌شود؛ در سال‌جاری بیش از چهار هزار کتاب دفاع مقدس منتشر شد که انتشار بخش مهمی از آن توسط سازمان ادبیات صورت گرفته است.

برخی تاریخ دفاع مقدس را دگرگون جلوه می‌دهند

وی خاطرنشان کرد: ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حیطه کتاب از حدود ۱۰ سال پیش فعالیت‌ها را جدی دنبال کردیم و از یک رشد سه‌ونیم درصدی به رشد ۱۹.۵ درصدی در حوزه تولیدات ادبی دفاع مقدس رسیده‌ایم که نشان دهنده همت بلند عزیزانمان است. در بحث برگزاری رویداد بزرگ انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس بالغ بر چهار هزار و ۳۰۰ کتاب بررسی شد که کار بزرگ و ارشمندی است که در حال اجراست.

خاطره‌نویسی دفاع مقدس کار جدی می‌طلبد/ هویت حلقه‌ی گمشده است
جعفری ظرفیت دفاع مقدس در حوزه کتاب و تاریخ را بی‌بدیل دانست و گفت: متاسفانه به‌رغم تاکیدات رهبری در دورانی که اکثر پیشکسوتان دفاع در قید حیات‌اند، تاریخ دفاع مقدس را تحریف و وقایع را دگرگون جلوه می‌دهند که باید تلاش ویژه‌ای در این خصوص صورت گیرد.

معاون هماهنگ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مررو بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با پیشکسوتان پرداخت و عنوان کرد: رهبری فرمودند «آن وقتی احساس رضایت کنید که یک نوجوان دبیرستانی شما؛ جوان و دانشجوی شما با همان چشم به دفاع مقدس نگاه کند که شما نگاه می‌کنید»؛ این تاکیدی است که ایشان در آخرین نشست با پیشکسوتان بیان داشتند؛ اگر قرار باشد این بیان محقق شود، باید چکار کرد؟ بالاخره باید گذشته را به‌شکل مناسب و درخور تمجید و افتخار به نسل امروز منتقل کنیم، این کار جز با ادبیات و هنر میسر نمی‌شود.

ایجاد نهضت ملی خاطره‌نویسی ضروری است

وی اهتمام به خاطره‌نویسی را ضروری دانست و ادامه داد: هنوز خاطرات بخش زیادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس منتشر نشده است و خاطرات بخش زیادی از آزادگان تدوین نشده است درحالی که تعداد زیادی از آن‌ها از میان ما رفتند و ما دیگر خاطرات آن‌ها را نخواهیم داشت. زمانی یک نوجوان می‌تواند به‌لحاظ اعتقادی خودش را به آن دوران متعهد بداند که تعلق خاطری نسبت به آن داشته باشد بنابراین به‌نظر می‌رسد ما در این حوزه موفق نبوده‌ایم و کم‌کاری کرده‌ایم و باید یک نهضت ملی در بحث خاطره‌نویسی برای تبیین خاطرات رزمندگان شکل بگیرد تا بتوانیم به نسل جوانی که تشنه و علاقه‌مند به این معارف است، توجه کنیم.

جعفری به حوادث اخیر کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه نسل جوان نیازمند اطلاعات بیشتری است، تصریح کرد: هویت حلقه‌ی مفقوده‌ جامعه امروزی است که جوان و نوجوان ما را رنج می‌دهد؛ سابقه تمدنی ایران باید برای جوان امروزی تبیین شود که بخش مهمی از آن در تاریخ و دفاع مقدس نهفته است. ادبیات باید بار این مسولیت را بردوش بگیرد، چون ادبیات می‌تواند همانند لوکوموتیو بخش‌های مختلف جامعه را حرکت دهد.

خاطره‌نویسی دفاع مقدس کار جدی می‌طلبد/ هویت حلقه‌ی گمشده است

معاون هماهنگ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منشا تولید فیلم و مستند را در ادبیات دانست و خاطرنشان کرد: برای حرکت در تمام حوزه‌های هنری نیازمند فعالیت جدی در عرصه‌های پژوهش و ادبیات هستیم لذا ادبیات سرچشمه است و هرچه تقویت و توجه به آن داشته باشیم در سطوح بعدی می‌توانیم بهره‌بردای مناسب داشته باشیم. ادبیات حوزه بسیار سخت و البته اثرگذاری است و بزرگان و پیشکسوتان مشعل‌داران آن هستند که بایستی در این حوزه به‌صورت جدی ورود و همت داشته باشند.

دفاع مقدس پرمخاطب‌ترین حوزه ادبی کشور

وی خاطره‌نویسی را ماموریت جدی سال آینده سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس دانست و گفت: باید خاطره‌نویسی قوام پیدا کند و نویسندگان جوان تربیت شوند؛ در حوزه رمان نیز باید اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد و خلا وجود دارد البته همچنان دفاع مقدس پرمخاطب‌ترین حوزه ادبی کشور است لذا بیشترین اقبال جوانان و نوجوانان به کتاب مربوط به موضوع دفاع مقدس است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار