در جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران مطرح شد؛

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دیپلماسی علمی تسهیل‌گر ورود و خروج دانشجویان است

زلفی‌گل گفت: رعایت اخلاق دیپلماسی علمی به منزله نیروی پیشران علمی است و با داشتن اخلاق دیپلماسی علمی باید ورود و خروج دانشجویان، دانشمندان و اعضای هیئت علمی را تسهیل کنیم.
کد خبر: ۵۷۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹ - 06March 2023

رعایت اخلاق دیپلماسی علمی، نوعی پیشران علمی است/ اخلاق دیپلماسی علمی تسهیل‌گر ورود و خروج دانشجویان استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین نخستین جشنواره جذب دانشجوی بین‌الملل که امروز (دوشنبه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: در حال حاضر که ما در امنیت هستیم، رزمندگان در مرز‌ها جان نثاری می‌کنند و امنیت را برای ما تأمین می‌کنند که باید قدردان آن‌ها باشیم.

وی ادامه داد: این نگاه و فعالیت و تحرک قابل تقدیر است و مدیران حوزه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم افراد باتجربه‌ای هستند که ما فعالیت آن‌ها را می‌بینیم و من از تمام رؤسای دانشگاه‌ها که دانشجویان بین‌المللی را میزبانی می‌کنند، سپاسگزارم.

وزیر علوم افزود: اولویت‌های وزارت علوم در گذشته طرح شده است که با تأسی از پنج تن، به احترام و امید مدد آنها، پنج اولویت مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و رویداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش را در نظر گرفتیم.

وی در مورد دیپلماسی علمی گفت: بخشی از اولویت اول ما «مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری»، دیپلماسی علمی است که بخشی از آن مربوط به تبادل استاد و دانشجو و پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌شود؛ به همین دلیل ما توجه ویژه‌ای را در این دوره به بحث دیپلماسی علمی و بخشی‌های مختلفی از آن داریم.

زلفی‌گل افزود: رعایت اخلاق دیپلماسی علمی، نیروی پیشران علمی است. ما باید توجه ویژه‌ای به دیپلماسی علمی و اخلاق دیپلماسی علمی داشته باشیم. بحث اخلاق دیپلماسی علمی این است که شرط ورود و خروج دانشجویان، دانشمندان و اعضای هیئت علمی را تسهیل کنیم.

وزیر علوم اظهار داشت: انتظار ما تسریع این فرایند بیش از پیش است و دانشمندان بین‌الملل برای ورود و خروج، پذیرش، فارغ‌التحصیلی و تأیید مدارک علمی در کمترین زمان نتیجه بگیرند.

وی افزود: دیپلماسی علمی به این معناست که میزبانی شایسته در تأمین امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، رفاهی و ورزشی داشته باشیم.

زلفی‌گل ادامه داد: در بحث اخلاق دیپلماسی علمی باید شیوه‌نامه‌ای داشته باشیم که رؤسای دانشگاه‌های ما طبق این شیوه‌نامه بستر‌های لازم رفاهی، آزمایشگاهی، کارگاهی و خوابگاهی را برای دانشجویان بین‌الملل مهیا کنند.

وزیر علوم گفت: دانشگاه باید به اخلاق دیپلماسی علمی اشراف داشته باشد که اخلاق دیپلماسی علمی چیست و علاوه بر آن، اعضای هیئت علمی به آن توجه کنند. دانشجویان بین‌الملل ما بر اساس اخلاق دیپلماسی علمی در انتخاب استاد راهنما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بتوانند در انتخاب خود آزاد باشند.

وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی اعتقاد داریم وقتی از مرز دو کشور دانشمند، دانشجو و تاجر عبور کند، سرباز عبور نخواهد کرد. بحث تبادل دانشجو و دانشگاه میان کشور‌های همسایه، یک بحث، تفاهم و تعامل فرهنگی نیز برای ما به همراه دارد.

زلفی‌گل افزود: زمانی که تفاهم و تعامل فرهنگی صورت بگیرد و به احترام فرهنگ‌ها توجه شود، باعث می‌شود که منافع ملی و مشترک ما هم تأمین شود. توجه به منافع مشترک، مشترکات فرهنگی، اجتماعی، مادی معنوی و سیاسی را به‌دنبال دارد.

زلفی‌گل اظهار داشت: کشورگشایی از طریق نفوذ دانش انجام می‌گیرد و پذیرفته شده است. کشورگشایی را از طریق دانش، فناوری و نوآوری گسترش می‌دهند. ما به بحث دیپلماسی علمی، نگاه افزایش قدرت نرم را هم داریم.

زلفی‌گل ادامه داد: سرمایه گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاری برای افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی است. در بخش پذیرش دانشجویان خارجی، باید احترام، میزبانی شایسته و نگاه یکسان باشد.

وی افزود: جذب دانشجویان خارجی و فراتر از جذب دانشجویان غیرایرانی، بحث دیپلماسی است که نیاز به عزمی فرابخشی دارد، یعنی در صدور ویزا، ورود و خروج، وزارت خارجه باید کمک کند و مجوز شغل پاره‌وقت بگیریم. در راستای احترام، تفاهم، تعامل و تقابل متقابل تمام بخش‌های مرتبط با دیپلماسی علمی همکاری لازم را باید داشته باشند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار