امروز صورت گرفت؛

کاشت درخت در مرکز فرهنگی دفاع مقدس گیلان در روز درختکاری

کاشت نهال‌های درخت در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گیلان با حضور جمعی از مسئولان استان انجام شد.
کد خبر: ۵۷۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴ - 06March 2023

کاشت درخت در مرکز فرهنگی دفاع مقدس گیلان در روز درختکاریبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، به‌مناسبت ۱۵ اسفند و روز درخت‌کاری، کاشت نهال‌های درخت در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گیلان با حضور جمعی از مسئولان استان انجام شد.

یکی از اقدامات مهم در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان کاشت هشت هزار نهال درخت بهمن نیت هشت هزار شهید گیلان می. باشد که در افتتاحیه این کار تعدادی نهال کاشته شد.

سرخوش کرم‌زاده سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان امروز در آیین آغاز هفته درختکاری که در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گیلان برگزار شد، با اشاره به ارزش و اهمیت منابع طبیعی، اظهار داشت: در ارزش و اهمیت منابع طبیعی همین بس که یکی از سوره‌های قرآن کریم به نام «انفال» است و بالغ بر ۸۰۰ آیه درباره درخت و باغ و زراعت داریم.

وی همچنین به بیان روایاتی از پیامبر اسلام (ص) درباره اهمیت غرس نهال پرداخت و افزود: در آیات و روایات به درختکاری و اصول بهره‌برداری از مواهب طبیعی و پرهیز از تخریب جنگل و مزرعه توصیه شده است.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در ادامه به ضرورت منابع طبیعی و پوشش گیاهی و جنگل‌ها و مراتع برای حیات انسان‌ها اشاره کرد و گفت: اکسیژنی که نفس می‌کشیم توسط درختان و پوشش گیاهی تامین می‌شود.

کرم‌زاده با بیان اینکه کشور‌های دنیا از چند دهه اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که منابع طبیعی جهان به سمت نابودی و تخریب پیش می‌رود، تصریح کرد: امروز کره زمین با بحران آلودگی هوا و ریزگرد‌ها و تغییر اقلیم و گرمایش جهانی و کاهش اکسیژن و افزایش مونو اکسید و دی اکسید کربن مواجه است که حیات موجودات زنده را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اهتمام همه کشور‌ها برای گسترش فضای سبز و نهالکاری و احیای جنگل‌ها و مراتع، اضافه کرد: اگر به سمت درختکاری نرویم، حیات انسان به خطر می‌افتد و گرفتار انواع و اقسام بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شویم.

سرپرست منابع طبیعی گیلان، کمبود اکسیژن را یکی از خطرات پیش روی بشر دانست و تاکید کرد: جنگل‌ها و مراتع در جذب ریزگرد‌ها و ترسیب کربن نقش به‌سزایی دارند؛ همچنین اگر جنگل‌ها نباشند، بارش باران منجر به وقوع سیلاب‌های ویرانگر شده و شهر‌ها و روستا‌ها را تخریب می‌کند.

وی با اشاره به ابلاغ طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس جمهور و تاکید وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، خاطرنشان کرد: باید طی چهار سال یک میلیارد نهال را تبدیل به یک میلیارد درخت کنیم و قطعا با انجام این کار یک میلیون هکتار به وسعت منابع طبیعی کشور افزوده می‌شود و علاوه بر تولید اکسیژن، اثرات تغییر اقلیم را کاهش می‌دهد.

کرم‌زاده با اشاره به تعهدات ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی تغییر اقلیم و بیابان‌زدایی، یادآور شد: سهم گیلان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بیش از ۳۰ میلیون نهال است که باید طی چهار سال تولید و غرس شود.

حسین مصطفی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان نیز، با بیان اینکه نهال انقلاب به دست امام خمینی (ره) غرس و با خون شهدا و صبر خانواده‌های آنان به درختی تناور تبدیل شده است، اظهار کرد: درخت انقلاب به قلب دشمنان ترس و دلهره انداخته و هر روز شاهد حملات و تهاجمات آنان هستیم.

وی حملات ناجوانمردانه دشمنان را نشاندهنده بالندگی انقلاب اسلامی دانست و افزود: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، دشمنان به نواقص ما حمله نمی‌کنند، بلکه دستاورد‌ها و موفقیت‌های ما را هدف قرار داده اند.

معاون استاندار گیلان از آحاد مردم و مسئولان خواست برای سربلندی کشور و نظام نهال‌های فرهنگی و اقتصادی و علمی و دفاعی را نیز غرس کنند و مانند شهدا ایثارگر باشند.

سرهنگ حسن حبیبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان نیز ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران منابع طبیعی جهت درختکاری در باغ موزه دفاع مقدس، یادآور شد: امروزه با مشکلات ناشی از تراکم جمعیت و آلوگی هوا و تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها مواجه هستیم.

وی تامین اکسیژن و جلوگیری از وقوع سیلاب را از جمله آثار مثبت درختکاری دانست و بیان کرد: سرانه فضای سبز در جهان ۰.۶۵ درصد و در کشور ما ۰.۲ درصد است که اهمیت هتمام در امر درختکاری را نشان می‌دهد.

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گیلان، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را نقطه عطفی در منابع طبیعی کشور دانست و اظهار داشت: فرهنگ کهن ایرانی و آموزه‌های دینی ما با درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی عجین شده است.

وی زندگی انسان را وابسته به درخت دانست و تصریح کرد: هر درخت بزرگ در سال ۲۳ کیلوگرم دی اکسید کربن را جذب می‌کند و ۲۷۰۰ کیلوگرم اکسیژن را به طبیعت باز می‌گرداند که نیاز سالانه دو انسان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کره زمین با پدیده گرمایش و تغییر اقلیم مواجه شده است، عنوان کرد: قطعا درختکاری اثرات گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

محمدی، پیامد‌های تغییر اقلیم را در کاهش بارش‌ها دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه تغییر اقلیم به گیلان سرسبز ما نیز رسیده و شاهد کاهش برف و باران در پاییز و زمستان هستیم.

وی خواستار فرهنگ‌سازی درختکاری شد از سنین پایین شد و بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها باید فرهنگ منابع طبیعی را به مطالبه مردمی و معارف عمومی تبدیل کنند و نسل جوان و نوجوان علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، به توسعه منابع طبیعی نیز کمک کنند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پایداری سرزمین ما بستگی به جنگل‌ها و مراتع دارد، گفت: پوشش گیاهی و فضای سبز آرامش را برای انسان به ارمغان می‌آورد و از گرمایش کره زمین جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار